آشنایی با اماکن گردشگری

مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از زیباترین و مهم‌ترین آثار تاریخی اسلامی ایران در عصر صفوی به شمار می‌رود. این بنا که آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی (از اجداد و نیای بزرگ صفویان) را در خود جای داده، سال 735 هجری قمری توسط شیخ صدرالدین موسی، فرزند شیخ صفی بنا شده و در طول زمان و بویژه در دوران حکومت صفوی مورد احترام شاهان صفوی بوده است.
کد خبر: ۸۹۰۶۱۳
مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

به گزارش جام جم آنلاین ، این مجموعه شامل بخش‌های اصلی مقبره شیخ صفی (گنبد الله الله)، آرامگاه شاه اسماعیل اول، عمارت چینی خانه، مسجد جنت‌سرا، تالار دارالحفاظ، دارالحدیث، صحن اصلی، محوطه شهیدگاه، خانقاه یا چله‌خانه و حیاط باغ است. گنبد الله‌الله، بنای استوانه‌ای شکل است که پس از مرگ شیخ صفی بنا شد.

این مقبره از داخل به شکل هشت گوش منظم است که داخل آن با نقاشی‌هایی از گیاهان مزین شده است. در این قسمت صندوق، قبر نفیس چوبی قرار دارد که با منبت‌کاری، خاتم‌کاری و کتیبه‌هایی از ثلث و رقاع آراسته شده است.

آرامگاه شاه اسماعیل اول نیز بسیار زیبا و از بناهای بقعه کوچک‌تر است. وجود گنبدهای تذهیب و کتیبه‌های گچبری و صندوق قبر خاتم‌کاری و منبت‌کاری، آن را به یکی از برجسته‌ترین دیدنی‌های این مکان تبدیل کرده است.

عمارت چینی‌خانه هم از برجسته‌ترین شاهکارهای معماری در قرن 11 هجری در شهر اردبیل محسوب می‌شود.

این بنا به شکل اتاق چهار گوش و به قطر 18 متر است که گوشه‌های آن خوابیده و دارای چند طاق‌نماست.

در مقرنس‌های توخالی گچی ایوان‌ها، طاق‌نماها و شاه‌نشین‌های این عمارت، تعداد زیادی محوطه و طاق‌های تزئینی به شکل انواع گلدان، ابریق و ظروف رایج قرن 11 به منظور قرار دادن چینی‌های اهدایی به شاه‌عباس تعبیه و طراحی شده است. این مجموعه در سی و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

ویژه نامه نوروزی جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها