معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از شناسایی دقیق وضعیت کودکان کار و خیابان ‌طی همکاری با انجمن‌های فعال در این حوزه خبر داد و گفت: این امر در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است.
کد خبر: ۸۸۸۸۸۵

حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با ایسنا افزود: 90 درصد کودکان کار و خیابان دارای پدر و مادر بوده و با والدین خود زندگی می‌کنند، به همین دلیل نمی‌توان این کودکان را از خانواده جدا کرد.

وی با بیان آن‌که در سال 95 بودجه بهزیستی برای ساماندهی کودکان کار و خیابان حدود 12 میلیارد تومان است، تاکید کرد: اولویت بهزیستی در ساماندهی کودکان کار و خیابان، گسترش و توسعه مراکز روزانه «کودک و خانواده» ویژه این افراد است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امسال این مراکز در 15 استان کشور به صورت آزمایشی فعال شدند و حدود 2500 کودک کار و خیابان را جذب کردند.

فرید تاکید کرد: جنوب شهر تهران و استان‌های خوزستان، البرز و... جزو پایلوت اولیه این طرح بوده‌اند. در نظر داریم تعداد این مراکز روزانه ویژه کودکان کار و خیابان را در شهرهای بزرگ همچون تهران به علت شدت آسیب، افزایش دهیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در مراکز روزانه ویژه کودکان کار و خیابان، خدماتی همچون یک وعده غذای گرم، مهارت‌های زندگی، سوادآموزی توام با ارتباط صحیح با خانواده به کودکان ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: باید بدانیم که نمی‌توان کودک خیابانی را از خانواده‌اش جدا کرد، زیرا در صورت جدایی نمی‌توان اقدامات موثری برای آنها به انجام رساند. به همین دلیل نیاز است برای ساماندهی آنان شیوه‌هایی را در دستورکار قرار دهیم که منجر به برقراری ارتباط صحیح میان کودک و خانواده شود و در جامعه‌پذیری صحیح این کودکان تاثیرگذار باشد.

فرید یادآور شد: انجمن‌های غیردولتی به صورت منطقه‌ای در تهران آموزش دیده‌اند تا بتوانند از طریق برقراری ارتباط موثر با این کودکان به نحو احسن، آنها را جذب این مراکز کنند؛ به این ترتیب در جذب کودکان به این مراکز به هیچ عنوان نیروی انتظامی و مراجع قضایی دخالت ندارند.

وی اظهار کرد: نحوه ارتباط با کودک خیابانی که دارای مادر سرپرست خانوار و یا پدر معتاد هستند، با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل باید در ارائه خدمات خود، این مسائل را در نظر داشته باشیم تا بتوانیم خدمات موثری به آنها ارائه دهیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: طی رایزنی با شهرداری قصد داریم که کودکان حاضر در مراکز روزانه ویژه کودکان کار و خیابان بهزیستی را از امکانات رفاهی و تفریحی چون شهربازی، استخر و... بهره‌مند کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها