برگ آخر دفتر لیگ برتر در سال 94 چگونه ورق می‌خورد؟

به‌دنبال آخرین 3 امتیاز سال

پرونده رقابت‌های باشگاهی در سال 94، این آخر هفته برای 13 تیم بسته خواهد شد. 13 تیمی که البته چهار مدعی از پنج تیم بالای جدول را هم شامل می‌شود.
کد خبر: ۸۸۸۵۷۰

لیگ پانزدهم بخشی از جذابیت خود را مدیون حضور همزمان دو قدرت سنتی فوتبال ایران در کورس قهرمانی است. استقلال و پرسپولیس که در 14 دوره گذشته فقط دو بار به صورت توامان تا هفته‌های پایانی در جمع مدعیان قهرمانی حضور داشتند، حالا آماده‌اند تا برای سومین‌بار هوادارانشان را از یک رقابت نزدیک دیگر برای فتح جام به اوج هیجان برسانند. البته فعلا هر احتمالی می‌رود؛ شاید این رقابت به هفته پایانی نکشد و شاید اصلا جام قهرمانی به هیچ یک از دو تیم تهرانی نرسد.

فعلا در فاصله هشت هفته تا پایان، استقلال صدرنشین است و مدعی اول قهرمانی، هرچند کوچک‌ترین غفلت تیم مظلومی می‌تواند در معادلات بالا نقش داشته باشد. آبی‌ها امروز در تهران به مصاف پدیده می‌روند؛ تیم دهم جدول که نه انگیزه کسب سهمیه دارد و نه نگران سقوط است. با این حال اگر ملاک را نتایج تیم‌ها در پنج هفته اخیر قرار دهیم، همین پدیده عملکردی بهتر از استقلال صدرنشین داشته است. آنها در پنج بازی آخرشان با سه پیروزی و دو تساوی صاحب 11 امتیاز شده‌اند و استقلالی‌ها با دو پیروزی، دو تساوی و یک شکست فقط هشت امتیاز کسب کرده‌اند. البته استقلال در این زمینه تنها نیست. 14 تیم دیگر لیگ برتر هم در این پنج هفته اخیر به اندازه پدیده امتیاز جمع نکرده‌اند. در این شرایط باید دید استقلال می‌تواند به روند پنج بازی بدون باخت تیم پدیده پایان دهد یا این تیم رضا مهاجری است که باعث شاد کردن دیگر مدعیان بالای جدول می‌شود. فراموش نکنید پدیده تاکنون به تیم‌‌های استقلال و پرسپولیس نباخته و با این رکورد به تهران آمده است.

همان‌طور که نگاه تیم‌های استقلال خوزستان، ذوب‌آهن، پرسپولیس و حتی سایپا به نتیجه بازی استقلال است، هواداران استقلال هم امروز پیگیر نتایج استقلال خوزستان و ذوب‌آهن هستند؛ اولی از ساعت 16 و 30 دقیقه در انزلی به مصاف ملوان می‌رود و دومی هم همزمان با بازی استقلال از ساعت 17 و 30 دقیقه در فولادشهر پذیرای تیم سایپاست.

ملوان که دیروز محمد احمدزاده را به عنوان چهارمین سرمربی این فصل خود برگزید، امیدوار است به روند 11 بازی بدون برد خود پایان بدهد تا بیش از این به تیم‌های قعرجدولی نزدیک نشود. البته حریف هم استقلال خوزستان جوان و باانگیزه است که با یک پیروزی در انزلی می‌تواند امسال را رویایی‌تر از آنچه هوادارانش انتظار داشتند، به پایان برساند.

جدال ذوب‌آهن و سایپا هم حداقل تکلیف یکی از این دو مدعی را برای قهرمانی روشن می‌کند. ذوب‌آهن که با صدر جدول فقط پنج امتیاز فاصله دارد، اگر بتواند از سد سایپای رده پنجمی بگذرد، به رویاهای مجید جلالی و شاگردانش برای قهرمان شدن در این فصل پایان خواهد داد، اما برد سایپا این دو تیم را در امتیاز 37 برابر می‌کند.

پرسپولیس به دایی رسید

در کورس رقابت برای قهرمانی، بازی با تیمی که سرمربی‌اش، اسطوره و مربی سابق پرسپولیس به شمار می‌رود، یک چالش سخت برای برانکو و تیمش به شمار می‌رود. پرسپولیس فردا در شرایطی که از نتایج دیگر مدعیان بالای جدول باخبر است، باید در یکی از دشوارترین بازی‌های این فصل خود به مصاف صبای قم برود. نتایج نه چندان خوب پرسپولیس در هفته‌های اخیر و البته افزایش فاصله این تیم با رقیب سنتی‌شان استقلال از دو به شش امتیاز (تا قبل از هفته بیست و سوم) کافی است تا پرسپولیسی‌ها بیش از هر زمان دیگر برای بردن تحت فشار باشند. به این فشارها باید غیبت سه بازیکن کلیدی این تیم را هم اضافه کرد. محسن بنگر و رامین رضاییان به دلیل محرومیت و کمال کامیابی‌نیا به دلیل آسیب‌دیدگی، احتمالا پرسپولیس را در بازی با صبا همراهی نمی‌کنند. در این اوضاع، امیدواری بزرگ پرسپولیسی‌ها این است که صبا همچنان روی نوار ناکامی باشد. شش بازی بدون برد که سه تای آن در ورزشگاه خانگی این تیم بوده، نشان می‌دهد حال تیم دایی زیاد خوب نیست، اما وقتی حریف پرسپولیس باشد، می‌تواند انتظار هر بازگشتی را از دایی و تیمش داشت. به هر حال باید دید در آخرین بازی سال 94، دایی خوشحال خواهد بود یا پرسپولیسی‌هایی که همچنان تیمشان را یکی از مدعیان جدی قهرمانی می‌دانند.

محرومیت 13 بازیکن

13 بازیکن از همراهی تیم‌های خود در هفته بیست‌وسوم محروم هستند که در این میان تراکتورسازی با سه بازیکن پیشتاز است. اسامی محرومان هفته در زیر آمده است:

محسن بنگر و رامین رضاییان (پرسپولیس)، هادی محمدی (ذوب‌آهن)، روزبه شاه‌علیدوست (سایپا)، شجاع خلیل‌زاده، آگوستو سزار دوسانتوس و سینا عشوری (تراکتورسازی)، ماتیاس دکونفیاس و امیرحسین فشنگچی (فولاد)، محمد نصرتی (گسترش فولاد)، رضا شربتی (سیاه‌جامگان)، احمد آل‌نعمه و محمدرضا ناصحی (پدیده)

برنامه هفته 23

پنجشنبه ۲۰ اسفند

سیاه‌جامگان ـ سپاهان، ساعت 15 و 30 دقیقه در ورزشگاه ثامن الائمه مشهد (داور: علیرضا فغانی)

نفت ـ گسترش فولاد، ساعت 16 در ورزشگاه تختی تهران (داور: یدالله‌ جهانبازی)

ملوان ـ استقلال خوزستان، ساعت 16 و 30 دقیقه در ورزشگاه تختی انزلی (داور: حسین زرگر)

تراکتورسازی ـ فولاد، ساعت 16 و 30 دقیقه در ورزشگاه یادگارامام(ره) تبریز (داور: رضا کرمانشاهی)

استقلال ـ پدیده، ساعت 17 و 30 دقیقه در ورزشگاه آزادی (داور: احمد صالحی)

ذوب‌آهن ـ سایپا، ساعت 17 و 30 دقیقه در ورزشگاه فولادشهر اصفهان (داور: محمدحسین زاهدی‌فرد)

جمعه ۲۱ اسفند

صبا ـ پرسپولیس، ساعت 16 در ورزشگاه یادگار امام(ره) قم (داور: اشکان خورشیدی)

استقلال اهواز ـ راه‌آهن، ساعت 16 و 30 دقیقه در ورزشگاه تختی اهواز (داور: رضا عادل)

با مربیان در دقیقه صفر

پرویز مظلومی (استقلال): آمار نشان می‌دهد که تیم پدیده در نیم فصل دوم خیلی خوب نتیجه گرفته است. فکر می‌کنم با ما در دور برگشت هم امتیاز است. با این حال ما چاره‌ای جز پیروزی نداریم و تمام تلاش ما روی بازی تهاجمی و کسب سه امتیاز است. می‌دانیم پدیده تیم خطرناکی است و نباید آنها را دست‌کم گرفت. باید با برنامه باشیم و می‌دانیم که فوتبال بسته‌ای را مقابل ما ارائه می‌دهد. ما تدابیر لازم را اندیشیده‌ایم و با کمک هواداران می‌توانیم پیروز شویم و عیدی خوبی به هواداران بدهیم.

رضا مهاجری (پدیده): برای خیلی از تیم‌ها بخصوص تیم‌های شهرستانی که فرصت کمتری از سوی رسانه‌ها به آنها داده می‌شود، چهار بازی با استقلال و پرسپولیس یک غنیمت محسوب می‌شود. قطعا بازیکنان ما از این فرصت استفاده می‌کنند و شایستگی خود را به اثبات می‌رسانند. ما این تیم را بخوبی آنالیز کرده‌ایم. قطعا اگر تمرکز داشته باشیم، می‌توانیم استقلال را شکست دهیم.

یحیی گل‌محمدی (ذوب‌آهن): بازی با سایپا مهم‌ترین بازی فصل ماست و باتوجه به این‌که این تیم یکی از رقبای ما در جدول است، بازی امروز یک فینال کوچک خواهد بود. خوشبختانه از شرایط روحی خوبی برخورداریم، اما با توجه به این‌که فاصله بازی با نفت بسیار کم بود، نگران خستگی بازیکنان هستم و به همین دلیل احتمالا تیم ذوب‌آهن با چند تغییر به میدان خواهد رفت.

مجید جلالی (سایپا): با توجه به این‌که آندرانیک تیموریان، سجاد مشکل‌پور، ماهان رحمانی، روزبه شاه‌علیدوست و مسعود ابراهیم‌زاده به دلیل مصدومیت و محرومیت غایب هستند، ترکیب ما ترکیبی تازه و جوان‌تر نسبت به بازی‌های گذشته خواهد بود. با این حال سعی می‌کنیم با دست پر از اصفهان برگردیم تا همچنان در جمع مدعیان باقی بمانیم.

محمد خرمگاه (مربی نفت): ما با یک تیم کاملا فنی بازی داریم. گسترشی‌ها خیلی در حمله قدرتمند هستند، اما از این تیم کاملا شناخت داریم و امیدوارم که سه امتیاز بازی را به‌دست بیاوریم.

فراز کمالوند (سرمربی گسترش فولاد): ما برای رویارویی با نفت به جایگاه فعلی حریف توجهی نداریم و تلاش می‌کنیم با کسب سه امتیاز به تبریز برگردیم. اگر بتوانیم در بازی‌های بعدی هم این روند را حفظ کنیم، شانس سهمیه آسیایی را هم داریم.

• فرهاد کاظمی و ایگور استیماچ در نشست خبری پیش از دیدار سیاه‌جامگان و سپاهان حاضر نشدند.

رضا پورعالی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها