گفت‌وگو با سیده مریم مهران در کاخ گلستان

آینه، نماد صداقت تصویرگر آن است

نمایشگاه «نگارگری برآینه» آثاری از سیده مریم مهران است که از دهم اسفندماه تا پایان این هفته در چادر خانه کاخ گلستان پذیرای هنر دوستان است. در این نمایشگاه40 اثر در ابعاد مختلف از این هنرمند به نمایش گذاشته شده که نخستین نمایشگاه او محسوب می‌شود. سیده مریم مهران متولد 1340 و دارای مدرک کارشناسی ارشد با سابقه 15 سال تدریس در دانشگاه و همکاری همزمان با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. همزمان با برپایی این نمایشگاه گفت‌وگویی با این هنرمند انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.
کد خبر: ۸۸۸۱۲۰
آینه، نماد صداقت تصویرگر آن است

این روزها نمایشگاهی از شما برپا شده است. درباره آثار این نمایشگاه توضیح دهید.

نمایشگاه نگارگری بر آینه در چادرخانه کاخ گلستان برپا شده است. این اولین نمایشگاه انفرادی است که در آن 40 اثر را که متعلق به تقریبا دوسال اخیر است، جمع‌آوری کرده‌ام. کارها در واقع نقاشی روی آینه است که به حد نصابی رسید و بر ای نمایشگاه مناسب بود.

پیش از این هم کار نگارگری انجام داده بودید؟

هشت سال است نقاشی می‌کنم، اما کار روی آینه را به شکل تخصصی در دو سال اخیر انجام می‌دهم.

چگونه به نگارگری علاقه‌مند شدید؟

همان‌طور که گفتم، سال هاست نقاشی می‌کنم. اما کار ویترای روی شیشه و آینه بیشتر از نقاشی کار می‌برد، چون گاهی حجم‌سازی لازم دارد و به صورت ویژه باید روی آن کار کرد. برای همین از کار روی شیشه شروع کردم، اما آینه برای من جذاب‌تر بود. چون آینه در زندگی و فرهنگ ما تاثیر خوب و مثبتی دارد و در همه خانه‌ها یافت می‌شود و هر چه تعدادش بیشتر شود همه استقبال می‌کنند.

استقبال مخاطبان از نمایشگاه شما چطور بوده است؟

گروه‌های مختلفی می‌آیند و آثار، مورد توجه اغلب آنها قرار گرفته است. انتخاب‌ها روی بهترین کارها متفاوت است، اما کارها از طرف همه مردم پذیرفته می‌شوند .

بیشتر مردم کاخ گلستان را با تالار آینه می‌شناسند. شما هم نمایشگاهی با موضوع آینه در کاخ گلستان برگزار کردید. این موضوع را چگونه تعبیر می‌کنید؟

من مسئول بین‌الملل معاونت میراث فرهنگی هستم. به همین دلیل همکاران من در کاخ گلستان پیشنهاد کردند در سالن چادرخانه نمایشگاه آثارم را بگذارم. البته هنر تالار آینه کاخ گلستان در برش‌های مختلف آینه است، اما کار من نقاشی روی آینه است. اینها تناقضی ندارند، اما متفاوت هستند.

برای نگارگری روی آینه صرفا از ویترای استفاده کردید؟

نه، هم از ویترای استفاده کردم و هم رنگ روغن و آبرنگ .

کارها را برای فروش گذاشته‌اید؟

من این 40 اثر را فقط برای نمایش عرضه کردم و جنبه فروش ندارند. اما در حاشیه نمایشگاه اگر کسی درخواست کند، کار می‌کنم و می‌فروشم. تاکنون سه چهار اثر را در حاشیه نمایشگاه کار کرده‌ام.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها