رئیس ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما در گفت و گو با جام جم

نقش رسانه ملی در حماسه 7 اسفند

رسانه‌های بین‌المللی و جهانی، دیروز روایتگر حماسه‌ای بزرگ از جنس مردم‌سالاری دینی بودند. حماسه‌ای که با حضور حداکثری میلیون‌ها ایرانی در هزاران جایگاه اخذ رأی رقم خورد. حماسه‌ای که نشان از وجود آزادی و حق تعیین سرنوشت یک جامعه داشت و جهانیان بار دیگر دیدند که چگونه مردم ایران به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رأی دادند. دکتر پیمان جبلی، معاونت خبر صداوسیما و رئیس ستاد انتخابات این سازمان به تحلیل رویکرد و اقدامات رسانه ملی در این زمینه پرداخت.
کد خبر: ۸۸۴۹۵۱
نقش رسانه ملی در حماسه 7 اسفند

رسانه ملی از چه زمانی به موضوع انتخابات اسفندماه ورود کرد؟

صدا و سیما از ابتدای امسال و با بازتعریف جدید ستاد انتخابات رسانه ملی فعالیت خود را در ابعاد مختلف پژوهشی، هماهنگی، اجرایی و تولید برنامه آغاز کرد. از اوایل تابستان پروژه انتخاباتی صدا و سیما شروع و از ابتدای مهر، ساخت برنامه‌های انتخاباتی با شیب ملایم در سه مرحله تببینی، تبلیغی و تهییجی انجام شد. این سه دوره، روندی بوده که رسانه ملی در تمام دوره‌ها دنبال کرده است.

آیا نوآوری در برنامه‌های انتخاباتی رسانه ملی وجود داشت؟

در این مرحله تلاشی که صورت گرفت و جدیدتر از دوره‌های قبل بود، این بود که ستاد انتخابات رسانه ملی در برنامه‌های انتخاباتی خود هم از قالب‌های جدید استفاده کرد و هم از لایه‌های مختلف انتقال پیام. به عبارت بهتر، پیام‌های مستقیم در مرحله تبیینی بیشتر به سمت پیام‌های تلویحی و لایه‌های درونی پیام برده شد و در قالب‌های مختلف برنامه‌ها گنجانده شد. همچنین تلاش‌مان این بود از برنامه‌های طولانی مدت و خسته‌کننده پرهیز و برنامه‌های متوسط و کوتاه‌مدت و حتی برنامه‌های یک یا دو دقیقه‌ای با قالب‌ها و اشکال جدید ساخته شود تا پیام را به بهترین شکل منتقل کند.

برای نسل جوان یا رأی اولی‌ها هم برنامه‌سازی شد؟

کار دیگری که رسانه ملی در این انتخابات انجام داد با توجه به این که در این 38 سال، سه یا چهار نسل از ابتدای انقلاب می‌گذرد، این بود که سعی کرد دوره‌های تاریخی قانونگذاری کشور و بعد از انقلاب را در قالب مستندهای بازخوانی تاریخی مجالس قبلی تهیه کند. مستند پارلمان، مستند حضور و مستند قانونگذاران در این قالب هستند. این مستندها برای آشنایی با کمیت و کیفیت مجالس قبل بود و در حقیقت، ارائه دید روشن‌تر و قضاوت دقیق‌تر به مخاطب بویژه مخاطبان نسل جوان و نسل اولی که طبیعتا آن دوره‌ها را تجربه نکردند.

عملکرد بخش خبر رسانه ملی در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در اخبار رسانه ملی تا جایی‌که قانون به رسانه ملی اجازه می‌داد، فعالیت احزاب و جریانات مختلف سیاسی اعم از اصلاح طلب، اصولگرا، مستقل و معتدلین و دیگر جناح‌ها منعکس شد. علاوه بر اینها، تلاش می‌شد برآیند کار تبلیغات صدا و سیما افزایش مشارکت حداکثری باشد و فارغ از این که نتیجه انتخابات چه خواهد شد، هدف این بود آنچه مدنظر و هدف غایی نظام جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب که همان حضور حداکثری است، حاصل شود.

آیا عملکرد رسانه ملی را موفق می‌بینید؟

تلاشی که رسانه ملی در انتخابات داشته است، نشان از نیل به اهداف از پیش تعریف شده دارد. برآوردی که رسانه ملی بر اساس نظرسنجی‌ها دارد این است که رسانه ملی علاوه بر این که بر افزایش چشمگیر این حضور مردمی تاثیر داشته است، توانسته دیدگاه‌ها و مواضع مختلف انتخاباتی و سیاسی را به اطلاع مخاطبان برساند. این درحالی است که رسانه ملی در یک رقابت تنگاتنگ با رسانه‌های رقیب به سر می‌برد و رسانه‌های نوین با فناوری‌های نوین ارتباطی به منبع اطلاع‌رسانی جدیدی برای مخاطبان تبدیل شده‌اند. با وجود این، میزان مراجعه به رسانه ملی برای کسب اخبار و تحولات سیاسی انتخابات با فاصله بسیاری بیش از دیگر منابع خبری بوده و هیچ کدام از منابع خبری دیگر اعم از ارتباطات فردی، منابع مکتوب و سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی، حتی به نزدیکی رقابت با صدا و سیما در جلب نظر مردم و مرجعیت ارائه اخبار و اطلاعات انتخابات هم نرسیدند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مرجعیت صدا و سیما و میزان اعتماد به اخبار انتخاباتی رسانه ملی نسبت به دوره پیش بین 8 تا 10 درصد افزایش داشته است. به نظر می‌رسد این یک توفیق و موفقیت قابل توجه است و طبیعتا این مسیری است که باید تکمیل شود و ادامه داشته باشد.

محمد زندکریمخانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها