حمله کشورهای متجاوز به یمن به سرکردگی عربستان، تاکنون خسارت‌های زیادی بر زیرساخت‌های یمن وارد کرده است. این حمله درحالی ادامه دارد که کشورهای غربی به رهبری آمریکا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از متجاوزان پشتیبانی می‌کنند و شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز گاهی با برگزاری نشستی تنها به ابراز نگرانی نسبت به وضعیت یمن بسنده می‌کند.
کد خبر: ۸۸۴۴۳۷

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، روز گذشته یک بار دیگر سازمان عفو بین‌الملل در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد عربستان در یمن مرتکب «جنایت» جنگی شده است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود، ضمن اعلام این مطلب که عربستان با هدایت کمپین بمباران یمن مرتکب جنایت جنگی شده از این کشور به دلیل مانع‌تراشی بر سر راه تحقیقات سازمان ملل در یمن انتقاد کرد. جنگ در یمن تاکنون علاوه بر کشتن بیش از 7000 نفر موجب آوارگی بیش از 5/2میلیون انسان شده است.

همزمان با انتشار این گزارش، نشستی در دوحه قطر تحت عنوان «همایش بین‌المللی بحران انسانی در یمن» با حضور 90 سازمان بشردوستانه منطقه‌ای و بین‌المللی به مدت سه روز در حال برگزاری است. در این همایش آماری تکان‌دهنده در رابطه با اوضاع انسانی و معیشتی مردم یمن ارائه شد. به گزارش پایگاه خبری اخبار الساعه، در این همایش اعلام شد برای حل بحران انسانی در یمن که 26 میلیون نفر جمعیت دارد، به بیش از دو میلیارد و 400 میلیون دلار نیاز است. بیش از 80 درصد مردم یمن از این جنگ خسارت‌های مالی و انسانی دیده‌اند و هم‌اکنون بیش از 60 درصد مردم با کمترین امکانات زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

بخش‌های خدماتی از جمله بهداشت، آب و آموزش بشدت صدمه دیده و از هم فروپاشیده است. تعداد خانوارهای آسیب‌دیده از این جنگ 656 هزار و 747 خانوار اعلام شده که 78 درصد آنها در مناطق بمباران شده زندگی می‌کردند. براساس این خبر، در یمن حدود 2987 مدرسه شناسایی شده که بیش از 949 مدرسه (به نسبت 32 درصد کل مدارس) در این کشور خسارت دیده و بر اثر آن، بیش از 488 هزار و 638 دانشجو و دانش‌آموز از آموزش بازمانده‌اند.

همچنین بیش از 227 مرکز درمانی و بهداشتی بر اثر بمباران جنگنده‌های این کشورها خسارت دیده یا تجهیزات خود را از دست داده‌اند. طبق این خبر، بیش از 861 هزار و 458 خانوار یمنی از امکان دسترسی به کمترین غذای کافی محروم شده‌اند. آخرین خبرهای دیروز حاکی بود که جنگنده‌های رژیم سعودی منطقه «الظاهر» واقع در استان «صعده» یمن را بمباران کردند که در پی آن یک غیرنظامی شهید و هشت نفر دیگر بشدت مجروح شدند.

پاسخ موشکی انصارالله

در واکنش به حملات بیرحمانه متجاوزان سعودی، صبح دیروز یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با یک فروند موشک قاهر ـ 1 مرکز تجمع نظامیان عربستانی در منطقه بیرالمرازیق در استان الجوف در شمال یمن را هدف قرار دادند. یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در 14فوریه (13 بهمن) نیز یک موشک از همین نوع را به فرودگاه منطقه ابها در عربستان شلیک کردند.

به دنبال شکست‌های اخیر نیروهای سعودی در یمن، این کشور درصدد ایجاد تغییراتی در آرایش نیروهای نظامی خود در داخل یمن برآمده است. براساس خبرهای منتشر شده عبد ربه منصور هادی، علی محسن صالح الاحمر را به عنوان معاون فرمانده کل ارتش منصوب کرده است.

منابع خارجی می‌گویند منصور هادی قصد دارد با کمک این فرمانده نظامی، صنعاء را به تصرف خود درآورده و به این شهر بازگردد. علی محسن الاحمر با گروه‌های وهابی، سلفی و اخوان‌المسلمین در یمن روابط خوبی دارد و تاکنون جنگ‌های زیادی را بر مردم یمن تحمیل کرده است. وی برادر ناتنی علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن است و در دوران او نیز فرماندهی یکی از قوی‌ترین لشکرهای نظامی یمن را به‌عهده داشت.

برادری القاعده و سعودی‌ها در یمن

شبکه تلویزیونی بی.بی.سی در گزارشی مفصل نوشت عناصر مسلح گروه القاعده در یمن «در جبهه واحدی با ائتلاف سعودی» علیه نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور می‌جنگند. به گزارش العالم، رسانه‌های عرب زبان پیش از این نیز گزارش‌هایی از ارتباط القاعده با ائتلاف تحت رهبری سعودی در جنوب یمن منتشر کرده و گفته بودند عربستان دست القاعده را برای کنترل بر جنوب یمن باز گذاشته است. بر این اساس روزنامه الاخبار لبنان چندی پیش در گزارشی به بررسی اوضاع جنوب یمن پرداخت و از جولان عناصر گروه تروریستی القاعده و رسیدن آنها به 27 کیلومتری عدن در پی تسلط بر مرکز استان لحج خبر داد. روز دوشنبه فرودگاه عدن به دلیل احتمال وقوع حوادث تروریستی بسته شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها