جام‌جم گزارش می‌دهد:

مطالبات استان‌ها از مجلس دهم

دو روز بیشتر به انتخابات دهمین مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری باقی نمانده است و مردم آماده حضور بر سر صندوق‌های رأی هستند تا نمایندگان اصلح را به عنوان موکلان خود راهی یکی از این دو مجلس کنند، اما خواسته‌های مردم هریک از 31 استان کشور از نمایندگانشان در دهمین مجلس شورای اسلامی چیست؟
کد خبر: ۸۸۴۲۲۵

به گزارش جام‌جم، این روزها که تنور انتخابات داغ‌داغ است، نامزدها وعده‌های بزرگ‌تری می‌دهند به امید این‌که به این تنور داغ بچسبد و رای بیشتری برایشان به همراه داشته باشد؛ غافل از این‌که تحقق هریک از این وعده‌ها قرار است کارنامه چهارساله نمایندگان مجلس را تشکیل دهد. بررسی جام‌جم بر اظهارات مختلف نامزدها و اظهارات مردمی نشان می‌دهد درخواست مردم از نامزدها بیشتر معطوف به مشکلات و معضلات حوزه انتخابی آنهاست.

خواسته‌های مردم آن‌قدر فراوان و متنوع است که اگر بخواهیم به هریک از آنها بپردازیم، باید به فکر انتشار کتابی 31 جلدی باشیم؛ هر جلد برای یک استان! اما در ایران کسی نیست که مشکل بیکاری و اشتغال را در صدر خواسته‌هایش قرار ندهد. در واقع، مردم مهم‌ترین مشکلشان را در سطح فردی اشتغال و مسکن و در سطح استانی، توسعه عنوان می‌کنند.

تکمیل پروژه‌های عمرانی

از سوی دیگر، بیشتر مردم بر احداث یا تکمیل پروژه‌های عمرانی در استان خود تأکید دارند. برخی از این طرح‌ها مرتبط به بهداشت و درمان است. برای مثال یکی از شهروندان شهرستان دیر بوشهر به ایرنا می‌گوید: هم‌اکنون یکی از خواسته‌های مهم مردم شهرستان دیر تکمیل و راه‌اندازی بیمارستان این شهرستان است.

پروژه‌های ناتمام مثل خوره روح مردم را می‌خورد. برای مثال، در آذربایجان غربی، عملیات احداث سد چپرآباد از سال 1381 و با هدف تامین سالانه 255 میلیون و 600 هزار مترمکعب آب کشاورزی اراضی دشت نقده و اشنویه و احداث شبکه آبیاری و زهکشی در 19 هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی و نیز کنترل سیلاب‌ها آغاز شده است. براساس برآوردهای اولیه قرار بود سد چپرآباد اشنویه سال 1386 به بهره‌برداری برسد، اما نبود نظارت بر اجرای پروژه و عدم تخصیص اعتبار در سال‌های گذشته همواره آغاز به کار آن را به تعویق انداخته است.

حمل و نقل شهری و نبود یا تکمیل نشدن پروژه‌های راه‌های مواصلاتی بین شهرها یکی دیگر از مشکلات مردم است که در بیان خواسته‌هایشان از نمایندگان بر آن تاکید دارند. برای نمونه، مردم شهرستان اسلامشهر معتقدند تراکم جمعیتی این شهرستان ضرورت گسترش زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی در این منطقه را یادآور می‌شود. جان مردم تهران از ترافیک‌های سنگین این شهر به لب آمده است. مردم اصفهان و مشهد در حسرت تکمیل متروی این دو شهر هستند. مردم آذربایجان شرقی و اردبیل همچنان منتظر آن روزی هستند که صدای قطاری را بر راه‌آهن اردبیل ـ میانه بشنوند.

مطالبات دراقلیم‌های گوناگون

اگر این مطالبات را بر اساس مناطق کشور تقسیم‌بندی کنیم، هریک از مناطق مرزی، استان‌های مرکزی، استان‌های شمالی، استان‌های جنوبی، استان‌های غربی و شرقی مشکلات مخصوص به خود را دارند که مردم در مطالباتشان به آنها اشاره می‌کنند.

در استان‌های جنوبی، یکی از مشکلات مردم نبود امکانات برای امور مربوط به صیادی ودریانوردی است. برای مثال، یکی از شهروندان بخش بردخون بوشهر از نبود اسکله صیادی برای پهلوگیری شناورها و قایق‌های صیادی می‌گوید. به گفته او، بارها وعده اجرایی آن داده شد اما تحقق نیافت و نماینده مجلس جدید باید پیگیری اجرا و تکمیل آن شود.

در استان‌های غربی، شمالی و شمال غربی کشور حل مشکلات کشاورزی از خواسته‌های مردم است. نورمحمد نظری یکی از کشاورزان استان گلستان در منطقه ترکمن صحرا با اشاره به این امر به مهر می‌گوید: کشاورزی محور فعالیت‌های استان است اما همچنان مشکلات در حوزه آب کشاورزی وجود دارد.

اما شاید مهم‌ترین چالش استان‌های مرزی، مناطق آزاد و مشکل مهاجران باشد.یکی از شهروندان استان گلستان با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به این استان و تصویب ایجاد منطقه آزاد اینچه‌برون عنوان می‌کند: این لایحه پس از دو بار مطرح شدن در مجلس رد شد. به گفته او، اگر ۷ نماینده فعلی استان همت می‌کردند این طرح می‌توانست بخش عمده‌ای از مشکلات نوار مرزی و منطقه محروم اینچه برون را حل کند. بحث منطقه آزاد از خواسته‌‌های مهم مردم کردستان نیز به‌شمار می‌رود. کرمانی‌ها خواستار توجه نمایندگان خود به بحث مهاجران خارجی هستند. هر چند کرمان استانی مرزی نیست، اما آمارها حاکی از حضور چند هزار افغانی در این استان دارد.به گفته شهروندان کرمان، این اتباع وارد فضای کسب‌ و کار استان شدند و عدم ساماندهی آنها بیکاری جوانان کرمانی را در بردارد.

خشکسالی، محیط‌زیست و ...

از همه این مسأئل که بگذریم، مردم در هر استانی از خشکسالی می‌نالند. ریزگردها در استان‌های غربی و جنوب غرب بلای جان شهروندان شده و نفس کشیدن را بر آنها حرام کرده است.کم‌آبی صدای همه را درآورده؛ یکی از شهروندان چهارمحال و بختیاری در کنار بیکاری، آب را چالش اصلی این استان می‌داند و می‌گوید: هم‌اکنون پایین آمدن سطح آب‌های زیرزمینی در استان و کمبود آب یک چالش اساسی در سطح استان به‌شمار می‌رود و مشکلات بسیاری در حوزه آب در استان در سال‌های آینده پیش‌بینی می‌شود. بزرگ‌ترین معضل زیست‌محیطی همدان نیز فرونشست زمین به واسطه بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی است. طرح‌های متعدد انتقال آب‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به استان‌های بیابانی محدوده شرقی البرز، اصفهان، کرمان و یزد بشدت مردم منطقه را نگران کرده است.

تالاب‌های مشهور استان فارس مثل بختگان و پریشان در حال نابودی است و چشم امید مردم به نمایندگان. زاینده رود سال‌هاست که با بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند و مردم از بی‌توجهی نمایندگان گله دارند.

مردم چه توقعی از نمایندگان دارند؟

وقتی از مردم کوچه و خیابان می‌پرسیم که انتظارات و خواسته‌هایشان از یک نماینده چیست، گاهی مسائلی را بیان می‌کنند که شاید اصلا ارتباطی به مجلس و حوزه نمایندگی نداشته باشد. در محافل عمومی گاهی مردم از نمایندگان مجلس تقاضای وام، تامین جهیزیه و پرداخت هزینه درمان و...دارند، اما در سطحی بالاتر مردم از نمایندگان انتظار ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، سرمایه‌گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، تعویض و نصب مدیران دستگاه‌های دولتی، ارائه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و... دارند؛ به بیان دیگر، نادانسته انتظار دارند که موکلانشان وظایف مدیران دستگاه‌های اجرایی را انجام دهند.

کمیل انتظاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها