رئیس فدراسیون والیبال در پایان تور جهانی کیش:

والیبال ساحلی را توسعه می‌دهیم

اشاره: تور جهانی والیبال ساحلی برای نخستین بار به میزبانی ایران برگزار شد. 52 تیم از 24 کشور جهان برای شرکت در یکی از معتبرترین رقابت‌های والیبال ساحلی از 25 تا 30 بهمن، مهمان جزیره کیش در حاشیه خلیج‌فارس بودند که مسئولان و بازرسان فدراسیون جهانی (FIVB) از ابتدای رقابت‌ها، گزارش‌های مثبتی از میزبانی ایران برای FIVB ارسال کردند. ایلیا وولدورسکی، بازرس فدراسیون جهانی که از ابتدا بر فعالیت‌های زیر ساختی ایران برای این میزبانی نظارت داشت پس از برگزاری دور نخست مسابقه‌ها و بعد از جلسه افتتاحیه، گزارش کاملی برای فدراسیون جهانی ارسال کرد. در این گزارش، ایران در تمامی بخش‌های میزبانی، نمره عالی گرفت؛ موضوعی که از همان ابتدا باعث شد خیال همه بابت استاندارد بودن ویژگی‌های فنی مسابقه‌های کیش راحت شود. در همین ارتباط، جام‌جم مصاحبه‌ای با محمدرضاداورزنی، رئیس فدراسیون والیبال در محل برگزاری رقابت‌های والیبال ساحلی کیش انجام داد که می‌خوانید.
کد خبر: ۸۸۳۴۷۸

از نظر زیرساختی چه فعالیت‌هایی برای این رقابت‌ها انجام شد؟

موارد زیادی بود. تیمی که تقریبا از سه ماه گذشته در این زمینه شروع به فعالیت کرد، برای هر دقیقه کار برنامه‌ریزی داشت و از همه مهم‌تر کار گروهی را در بهترین شکل ممکن پیاده کرد. نتیجه تمام این زحمات چهارکورت (زمین) جهانی شد که در آنها تمامی استانداردها رعایت شده بود. همچنین خاکی که برای برگزاری رقابت‌ها در زمین وجود داشت بهترین نمره جهانی را گرفت. برخی تجهیزاتی که در این رقابت‌ها به کار رفت، برای نخستین بار در ایران و مختص همین مسابقه‌ها ساخته شد.

پس ایران توانست در تمام بخش‌ها رضایت فدراسیون جهانی را جلب کند؟

خوشبختانه تمام نیازمندی‌هایی که FIVB خواسته بود، عملی شد. همکاران ما در جزیره و منطقه آزاد کیش تمام سعی‌شان را کردند که نخستین میزبانی به بهترین میزبانی تبدیل شود. حضور حدود 50 تیم و 24 کشور در این دوره نشان‌دهنده اهمیت این رقابت‌ها و اعتماد کشورها در این رشته به میزبانی ایران بود.

با این شرایط، میزبانی سال‌های آینده تضمین شد؟

از روزی که قرار بر گرفتن میزبانی شد، FIVB اعلام کرد در صورت استاندارد بودن این میزبانی، دو سال آینده این رقابت‌ها هم در ایران برگزار می‌شود. یعنی سه سال متوالی تور جهانی والیبال ساحلی در جزیره کیش برگزار شود. خوشحالیم که توانستیم به هدف مان برسیم و نظر فدراسیون جهانی را جلب کنیم. اقدامی که نتیجه آن نه تنها به نفع ورزش ایران، بلکه به سود اقتصاد و فرهنگ کشورمان است. اطمینان دارم با ظرفیتی که این رشته در ایران دارد و همچنین پتانسیل بالای منطقه آزاد کیش آینده خوبی در انتظار والیبال ساحلی خواهد بود. از طرفی نباید فراموش کرد نگاه دنیا به والیبال ساحلی تغییر کرده و این ورزش در المپیک برزیل پرطرفدارترین رشته میان ورزش‌هاست.

آیا انتظار رتبه خاصی هم از تیم ملی کشورمان در این رقابت‌ها داشتید؟

با توجه به این که طی این چند سال رشد والیبال ساحلی در مقایسه با سالنی بسیار محدود بوده است، هدف ما بیشتر متمرکز بر میزبانی عالی بود. ما سال گذشته برای این بازیکنان مسابقه‌های داخلی برگزار کردیم، اما چون انگیزه بیرونی برای این بازیکنان وجود نداشت، نتیجه خاصی را هم به ارمغان نیاورد. بازیکنان خود را مستقل از والیبال سالنی نمی‌دانستند. اما اینک با این مسابقه‌ها انگیزه این بچه‌ها هم افزایش یافته است. وقتی تماشاگران بازی‌های شان را از نزدیک می‌بینند، وقتی رسانه‌ها این مسابقه‌ها را منعکس می‌کنند و بازی‌ها را زیر نظر دارند، وقتی در کشور خودشان مقابل تیم‌های بزرگ رقابت می‌کنند و از سوی مردم کشورشان تشویق می‌شوند، همه باعث می‌شود آنها بتوانند مستقل از والیبال سالنی و با تمرکز بیشتری تمرین و بازی کنند. با ادامه این روند و همچنین حضور مربی خارجی که به آنها تمرین می‌دهد، آینده والیبال ساحلی همچون سالنی روشن می‌شود.

با کارنامه‌ای که ایران در این میزبانی کسب کرده آیا می‌توان به برگزاری مسابقات مهم‌تر امیدوار بود؟

من معتقدم با ادامه این روند می‌توانیم در آینده، امتیاز میزبانی گرند اسلم را هم در کشورمان داشته باشیم.

برخی تیم‌های ایرانی حاضر در این رقابت‌ها سنین بالایی داشتند. آیا فدراسیون برای جوانگرایی در این رشته برنامه‌ای دارد؟

قطعا با پیشرفت هرچه بیشتر این رشته برنامه‌ریزی‌های ما هم قوی‌تر می‌شود. تیم‌های زیر 17 و 19 سال والیبال ساحلی ما در حال حاضر تشکیل شده‌اند و در همین مسابقات هم حضور داشتند تا بازی‌ها را از نزدیک ببینند. این تیم‌ها قرار است پشتیبان تیم بزرگسالان باشند و در همین خصوص در یک سال گذشته شش مرحله اردوی برون‌مرزی برای تیم نوجوانان و جوانان داشتیم. این دو تیم برای نخستین بار قرار است به مسابقات انتخابی جهانی تایلند اعزام شوند و در صورت اخذ امتیازهای مورد نظر گزینش می‌شوند و به مسابقات قهرمانی جهان برزیل راه پیدا می‌کنند.

نیلوفر حامدی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها