نیروهای ارتش سوریه به همراه نیروهای مقاومت مردمی آهنگ آزادسازی حلب را کرده‌اند. آنها طی روزهای گذشته با آزادسازی دو شهرک استراتژیک «نبل و الزهراء» مقدمات حرکت به سمت حلب را فراهم کردند. روز گذشته نیز نیروهای ارتش سوریه اعلام کردند شهرک مایر در شمال حلب را به کنترل خود در آورده‌اند. حلب دومین شهر بزرگ سوریه و مرکز مهم تجاری این کشور است که از سه سال پیش بخش‌هایی از آن به کنترل گروه‌های تروریستی درآمد. بازپس‌گیری این شهر از تروریست‌ها ضربه سنگینی بر آنان و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی‌شان خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۹۶۴۸

ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن موفق شدند بعد از درگیری با گروه‌های تروریستی دو مزرعه «ابوفرید» و «الطحان» در شمال مزارع «البابلی» را که مشرف بر روستای «دیر جمال» در منطقه «اعزاز» در حلب است، به کنترل خود در بیاورند، این مطلب را خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری‌ها نقل کرده است. آنها همچنین موفق شدند شهرک «مایر» در اطراف نبل و الزهراء را به کنترل خود درآورند. گفته می‌شود نیروهای سوری هم‌اکنون عملیات گلوله‌باران شدید پایگاه‌های گروه‌های تروریستی در منطقه «بیانون» در نزدیکی «باشکوی» را آغاز کرده‌اند. همزمان با این تحول گروه تروریستی «احرار الشام» از کشته شدن «ابو المعتصم» مسئول پادگان‌های خود در درگیری با ارتش سوریه در حومه شمالی حلب خبر داد.

با تسلط نیروهای ارتش سوریه بر شهرک «مایر» قاچاق سلاح از ترکیه و انتقال آن به گروه‌های تروریستی در حومه و داخل حلب قطع می‌شود. روز چهارشنبه گذشته نیروهای ارتش سوریه و مقاومت توانستند پس از چهار سال و نیم دو شهرک «نبل» و «الزهراء» را آزاد کنند. همزمان نیروهای ارتش سوریه در جبهه‌های جنوب نیز به پیشروی‌های جدیدی دست یافته و توانستند شهرک «عتمان» در حومه درعا را بازپس گیرند. «مایر و رتیان» در حومه شمالی حلب و «عتمان» در حومه درعا، سه منطقه‌ جدیدی است که به دستاوردهای ارتش سوریه اضافه شده‌ است. مایر و رتیان اهمیت بسیاری برای ارتش سوریه دارد و کنترل بر آنها قوس حمایت از نبل و الزهراء و عملیات فشار بر افراد مسلح در داخل حلب را تقویت می‌کند و سیطره بر عتمان نیز ارتش سوریه را به مرزهای اردن نزدیک‌تر می‌کند .

هلاکت صدها تروریست

درجریان درگیری‌های شش روز گذشته تاکنون صدها تروریست به دست نیروهای دولتی به هلاکت رسیده‌اند. گروه تروریستی النصره از کشته شدن بیش از صد عنصر خود در «رتیان» در حومه شمالی حلب خبر داد. گزارش‌های میدانی نیز نشان می‌دهد در طول چند روز گذشته بیش از 200 نفر از اعضای گروه تروریستی داعش طی درگیری با ارتش سوریه در دیر الزور در شمال شرق این کشور کشته شده‌اند. این امر باعث شده که داعش از طریق بلندگو خواستار پیوستن عناصرجدید به درگیری‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن شود. طی روزهای گذشته روسیه با مدرن‌ترین هواپیماهای خود مناطق زیادی از اطراف حلب را بمباران کرد تا راه برای غلبه بر گروه‌های تروریستی هموار شود. وزارت دفاع روسیه در این باره از آغاز پروازهای رزمی «سوخو 35 اس» نیروی هوایی این کشور به عنوان پیشرفته‌ترین هواپیمای دو منظوره جنگنده بمب‌افکن روسی علیه مواضع تروریست‌ها در سوریه خبر داد. روسیه از هفتم مهر تاکنون برای سرکوبی گروه‌های تروریستی و در وهله اول داعش، عملیات هوایی اجرا می‌کند.

تحلیل رابرت فیسک

رابرت فیسک، تحلیلگر ارشد انگلیسی در مطلبی در روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» نوشت: «پس از ورود به حلب با کمک روسیه، ارتش سوریه احتمالا به سمت رقه می‌رود» به نوشته فیسک: «با کنار زدن جبهه النصره و دیگر نیروهای شورشی در حومه حلب، ارتش سوریه بزرگ‌ترین پیروزی خود را در جنگ به دست آورده است. مسیرهای تدارکاتی شورشیان از ترکیه به حلب مسدود شده البته این به معنای پایان داستان نیست؛ اما اکنون صحنه تحولات عوض شده و این شورشیان هستند که خود را در محاصره می‌بینند.»

چند روز پیش وزیر دفاع عربستان سعودی اعلام کرد آماده است نیروی زمینی به سوریه اعزام کند. این پیشنهاد هرچند با استقبال آمریکا مواجه شد، اما مورد تمسخر دیگران قرار گرفت. برای مثال ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این تصمیم گفت: مگر همه را در یمن شکست دادید؟ همچنین ولید المعلم وزیر خارجه سوریه ضمن انتقاد از موضع منفی هیأت «ریاض» در قبال آزادسازی شهرک‌های شیعه‌نشین «نبل» و «الزهراء» تأکید کرد که قطر و عربستان قصد دارند روند سیاسی حل بحران سوریه را هدف قرار دهند.

وی با اشاره به این‌که عربستان می‌خواهد اراده آمریکا را برای مداخله زمینی در سوریه عملی کند گفت که ظاهرا پیروزی ارتش سوریه توطئه کنندگان را در عرصه میدانی ناامید کرده است و از این روی تصمیم دارند خودشان مداخله کنند. معلم با بیان این که بعید است مداخله زمینی وجود داشته باشد در عین حال عنوان کرد، تصمیم‌های دیوانه‌وار سعودی‌ها در یمن نشان داد که انجام هر اقدامی توسط عربستان بعید نیست. معلم همچنین یادآورشد: «هرگونه مداخله عربستان در سوریه به معنای بازگرداندن سربازان آن به کشورشان [آن هم] در تابوت است».

ترفند آتش‌بس

با شکست اخیر تروریست‌ها در سوریه کشورهای غربی خواستار برقراری آتش‌بس در این کشور شده‌اند. درهمین خصوص جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت مذاکراتی را با طرف روسی درباره برقراری آتش‌بس شروع کرده و امیدوار است بزودی به نتیجه برسد. پیشتر نمایندگان گروه‌های مخالف در جریان کنفرانس ژنو نیز گفته بودند «تا آتش‌بس برقرار نشود حاضر به نشستن پشت میز مذاکره نیستند». در همین باره ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد با بیان این که مسکو نمی‌تواند «به طور یکجانبه» حملات هوایی را متوقف کند، افزود: حملات تروریست‌ها همچنان ادامه دارد و بمباران‌های ائتلاف آمریکا هم شدید شده است. با این حال وی بر اهمیت مذاکرات صلح سوریه تاکید کرد و گفت که از تعلیق مذاکرات در ژنو متاسف شده است. چورکین خاطرنشان کرد: تمام پیشنهادها در ژنو مطرح شد اما هیات اپوزیسیون از مذاکرات بیرون رفت. متاسفانه به نظر می‌رسد که این اقدام از سوی برخی شرکای غربی ما تحریک شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها