نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین :

مبادلات دلاری نداریم / بانک مرکزی بخش خصوصی را ضمانت نمی کند

سرمایه‌گذاران خارجی را به استان‌ها بیاورید

در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در بسیاری از عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و نظامی شاهد حضور پررنگ تمام آحاد مردم در صیانت از کیان کشور بودیم و این شور و اشتیاق هنوز هم ادامه دارد. در سال‌های تحریم نیز فعالان اقتصادی کشور شرایط ویژه‌ای را به جان خریدند و امروز که برجام در حال اجراست می‌توان از توان تمام فعالان اقتصادی در کشور استفاده کرد و با دعوت همه مردم کشور به مشارکت، راه را برای حضور حداکثری تمام فعالان اقتصادی در جهت رشد و توسعه کشور هموارکرد.
کد خبر: ۸۷۶۹۳۳
سرمایه‌گذاران خارجی را به استان‌ها بیاورید

پس از شروع اجرای برجام، شاهد حضور فعالانه هیات‌های خارجی در تمامی سطوح بودیم. آنها موقعیت خاص ایران را به جهت بکر بودن محیط توسعه صنعتی و وجود منابع انسانی تحصیلکرده، فرصتی مغتنم شمرده و خواستار اجرای طرح‌های صنعتی در ایران در تمام زمینه‌ها هستند.

اما آنچه در کوران حضور هیات‌های خارجی درایران شاهد بوده ایم از دو منظر رقابت دولت با بخش خصوصی و عدم حضور هیات‌ها در استان‌ها، قابل تامل است. دولت در فرآیند جذب هیات‌ها به‌خصوص شرکت‌های بزرگ فعال بوده و در زمینه‌هایی چون نفت و گاز، پتروشیمی و معدن، خود وارد عمل شده و هر چند در بخش‌های فوق‌الذکر کشور دارای شرکت‌ها ی خصوصی و انجمن‌های فعال و توانمندی است که می‌توانند نسبت به هدایت و جذب سرمایه‌گذار اقدام کند، اما این ظرفیت‌ها به هر دلیل به کارگرفته نشده که امیدواریم در سال آتی دولت از این رفتار خود دست بردارد و زمینه حضور بیشتر بخش خصوصی واقعی را درزمینه جذب و همکاری با سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کند و به وظیفه اصلی خود که همان بسترسازی و سیاستگذاری است، بپردازد.

منظر دومی که در سال جاری دربحث سرمایه‌گذاری خارجی مغفول ماند، حضور بسیار کم هیات‌های خارجی در استان‌ها و شهرستان‌ها بود. در برنامه‌ریزی هیات‌های خارجی برای سفر به ایران کمتر به توانمندی استان‌ها و شرکت‌های فعال در آنها توجه شد و ای کاش بر اساس مزیت‌های رقابتی استان‌ها در این خصوص برنامه‌ریزی بهتری صورت می‌گرفت و برای درک بیشتر توانمندی فعالان اقتصادی استان‌ها، بازدیدهای میدانی از استان‌ها هماهنگ می‌شد تا خود سرمایه‌گذاران درک بهتری از شرایط ویژه هر استان داشته باشند.

در این خصوص امیدواریم دولت در سال آینده برنامه مشخص و منظمی را برای حضور بیشتر سرمایه‌گذاران در ایران تدوین کرده و اتاق‌های بازرگانی استان‌ها و اتاق بازرگانی ایران نیز آمادگی دارد نسبت به احصای توانمندی استان‌ها و حضور حداکثری هیات‌ها در استان‌ها با هدف جذب سرمایه‌گذاری اقدام کند .

حسین پیرمؤذن

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اردبیل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها