jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۸۷۶۵۰۵   ۰۶ بهمن ۱۳۹۴  |  ۲۰:۱۶

دانشمندان دانشگاه نیوکاسل بریتانیا با تحقیق درباره مانتیس ها بدنبال کشف اطلاعات درباره دید سه بعدی این حشره و نحوه عملکرد آن هستند. یکی از هدفهای آنها ساخت فناوری سه بعدی برای روبات و کامپیوتر است.

دید سه بعدی مانتیس مدل روبات های آینده

به گزارش جام جم آنلاین، جنی رید، استاد علوم بینایی دانشگاه نیوکاسل و مسئول این پروژه می گوید کارایی مانتیس در شکار حشرات، آن را به مورد جالبی برای این تحقیق تبدیل کرده است.

او می افزاید: «مانتیس ها با واکنش طبیعی شان به ما می گویند چه چیزی می بینند. چون نمی توانند چشمهایشان را حرکت بدهند با دیدن چیز جالب سرشان را با سرعت می چرخانند. حشرات شکارچی هستند و اگر طعمه ای ببینند، با سرعت به طرف آن میروند.»

دید مانتیس ها چند بعدی اما سیاه و سفید است. چون رنگ قرمز را نمی بینند عینکشان آبی و سبز است. در حالیکه این توانایی مانتیس دهه ۸۰ میلادی کشف شد دانشمندان دانشگاه نیوکاسل می خواهند بدانند دید سه بعدی آنها چگونه کار می کند، یا اینکه بینایی سه بعدی چگونه در حیوانات تکامل پیدا کرد تا الگوریتم هایی برای ساخت ادراک سه بعدی در کامپیوتر کشف کنند.

استاد دانشگاه نیوکاسل در ادامه گفت: «ما در مورد چیزهایی که مانتیس ها می بینند و چیزهایی که نمی بینند آزمایش می کنیم تا درستی فرضیه های مختلف درباره کارکرد بینایی سه بعدی آنها را بسنجیم. همزمان با فرموله کردن تدریجی فرضیه تازه، شواهدی برای رد و یا تایید آنها پیدا می کنیم. پس از آن امیدواریم به بازسازی و نسخه سازی الگوریتمی بشویم که آنها از آن استفاده می کنند.»

دانمشندان تصور می کنند بینایی سه بعدی مانتیس ها بسیار ساده تر از انسان است و معتقدند این تحقیقات به ساختن دید سه بعدی ساده تر برای روبات و پهپاد کمک کند. این پژوهشگران امیدوارند کار آنها در درمان مشکلاتی مانند انحراف چشم، دوبینی و لوچی چشم تاثیر داشته باشد.