ترکیه در چند دهه اخیر یکی از عمده‌ترین مقاصد گردشگری ایرانیان بوده است، اما بعد از آغاز جنگ سوریه و تنش‌های مربوط به آن به مرور تمایل ایرانیان برای سفر به ترکیه کاهش پیدا کرد. به صورتی که حتی تخفیف‌های ویژه و ارزان‌تر کردن تورهای گردشگری به مقصد ترکیه هم نتوانست گردشگران را مثل سابق جذب کند.
کد خبر: ۸۷۶۳۰۲

در کنار اینها اظهارات ضد‌ایرانی مقامات ترکیه بازتاب بسیار منفی در افکار عمومی ایرانیان داشته به‌طوری که بسیاری از ایرانیان به دنبال مقاصد گردشگری جایگزین هستند. در این میان کشورهایی همچون ارمنستان، تاجیکستان و گرجستان به عنوان مقاصد جایگزین در میان گردشگران ایرانی در سال های اخیر جایگاه بالاتری پیدا کرده است.

در کل اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند قطعا باید شاهد تغییر ذائقه گردشگران ایرانی در سفرهای خارجی باشیم که قطعا در برنامه‌ریزی تورهای گردشگری و شرکت‌های فعال در این زمینه هم تاثیر‌گذار خواهد بود. از طرف دیگر با توجه به بهبود زیرساخت‌های گردشگری و تلاش برای بهتر شدن امکانات گردشگری داخلی برخی مقاصد گردشگری خصوصا در سواحل خلیج فارس در جزایری همچون کیش و قشم هم آرام آرام جایگاه خود را در میان ایرانیان باز کرده است. بسیاری از ایرانیان برای گردشگری ساحلی و تفریحی، دیگر به سواحل ترکیه نمی‌روند، بلکه جزایر خلیج فارس ایران را انتخاب می‌کنند. این روند می‌تواند بهتر هم شود، به شرطی که در زیرساخت‌های اقامتی و همچنین صنعت حمل و نقل کشور سرمایه‌گذاری جدی انجام شود.

یکی از مهم‌ترین فرصت هایی که دراین زمینه در اختیار ایرانیان است جذب گردشگران روس به ایران است. با توجه به این که روابط روسیه و ترکیه تیره شده و روابط دولت ایران و روسیه خوب است یک فرصت طلایی برای جذب گردشگران روس به ایران فراهم می‌شود. از دیرباز روس‌ها علاقه‌مند به رفتن به سواحل گرم خلیج فارس بوده‌اند. این سواحل برای گردشگران روس بسیار جذاب است، چون یک گردشگر به دنبال تجربه‌های تازه محیطی است. خصوصا روس‌ها که در محیطی سرد زندگی می‌کنند قطعا از دیدن سواحل گرم ایران لذت خواهند برد. دراین میان دولت ایران می‌تواند با ایجاد تسهیلاتی همچون لغو روادید و تسهیل مسافرت روس‌ها به ایران و همچنین ایجاد خطوط هوایی، خطوط راه آهن و کشتیرانی از روسیه به ایران گردشگران بسیاری را از روسیه جذب کند.

از طرف دیگر کردهای ترکیه و حتی عراق نیز گزینه‌های خوبی برای جذب هستند. با توجه به تنش بین کرد‌ها و دولت ترکیه و نزدیکی فرهنگی و سبک زندگی کرد‌های ترکیه و حتی عراق با هم‌تباران کرد خود در ایران، مناطق کردستان ایران می‌تواند پذیرای گردشگران فراوانی از میان کردها باشد. اصل اولیه در گردشگری وجود امنیت است. گردشگر به جایی سفر می‌کند که قطعا احساس امنیت کند. کاهش امنیت رابطه مستقیمی با کاهش گردشگران دارد. این اتفاق برای ترکیه در حال افتادن است. نهادهای سیاستگذار گردشگری در ایران، این فرصت گرانقیمت را نباید از دست بدهند.

مهرداد شاکری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها