شی‌جین‌پینگ: ایران شریک مهم چین در خاورمیانه است

ایران و چین رونمایی از شراکت راهبردی

«مشارکت جامع راهبردی»؛ این را شاید بتوان چکیده‌ای از دستاوردهای دیدارهای دیروز رئیس‌جمهور چین در تهران توصیف کرد. سفری که پس از 14 سال در این سطح انجام شد و حوزه روابط تهران و پکن را از همکاری‌های اقتصادی در دوره تحریم به همکاری‌های راهبردی همه‌جانبه در عصر پساتحریم گسترش داد.
کد خبر: ۸۷۵۵۰۴

ایران و چین ظهر دیروز با صدور بیانیه‌ای 20ماده‌ای تاکید کردند با دستیابی به توافقی گسترده در تمامی حوزه‌های روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، روابطی مبتنی بر مشارکت جامع راهبردی بنا کرده‌اند؛ روابطی که به‌نظر می‌رسد راهبرد نگاه به شرق ایران را معنایی تازه‌تر بخشیده است.

در این بیانیه تاکید شده است: نظر به اراده راسخ طرفین برای توسعه روابط دو کشور و با توجه به مکمل بودن ظرفیت‌های اقتصادی و همچنین وجود زمینه‌های مختلف همکاری در عرصه‌های انرژی، زیرساختی، صنعتی، فناوری و سایر زمینه‌های مشترک، دو طرف توافق می‌کنند رایزنی‌ها و مذاکرات لازم جهت انعقاد قرارداد همکارهای جامع ۲۵ساله را در دستور کار قرار دهند. یکی از مهم‌ترین فرازهای این بیانیه مشترک، تاکید پکن بر حمایت از سیاست‌های منطقه‌ای تهران است. این تاکیدات وقتی اهمیت مضاعف می‌یابد که بدانیم شی‌جین‌پینگ پیش از سفر به تهران، به ریاض و قاهره نیز سفر کرده بود و بنابراین وقتی بیانیه مشترک دو کشور تصریح می‌کند که «طرف چینی از برنامه توسعه طرف ایرانی حمایت کرده و از افزایش نقش ایران در امور منطقه‌ای و بین المللی پشتیبانی می‌کند» این پشتیبانی می‌تواند برای همه رقبای منطقه‌ای ایران، معنادار باشد. در این بیانیه نه فقط با بیان این‌که «طرف چینی از نقش سازنده ایران در مبارزه با تروریسم و حفظ صلح و ثبات منطقه قدردانی می‌کند» از اثرگذاری تهران در نبرد با افراطی‌گری حمایت شده، بلکه طرف چینی بصراحت بر گسترش اثرگذاری امنیتی تهران در سطح بین‌المللی نیز تاکید کرده و در بیانیه مشترک دو طرف آمده است: «چین برای تاثیرگذاری ایران به عنوان کشور بزرگ منطقه اهمیت قائل بوده و نقش ایران در فعالیت های مرتبط در چارچوب سازمان همکاری شانگهای را بسیار مثبت ارزیابی کرده و از درخواست ایران برای عضویت رسمی در این سازمان حمایت می‌کند.»

17 سند و یادداشت تفاهم

افزون بر این بیانیه مشترک، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین دیروز همچنین به‌منظور تعمیق و تحکیم مناسبات و همکاری های مشترک، 17 سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

پس از آن‌که هیات‌های عالی‌رتبه ایران و چین دیروز مذاکرات خود را انجام دادند، حسن روحانی و شی‌جین پینگ نشست خبری برگزار کردند؛ نشستی که روحانی در آن تاکید کرد: سند جامع و اجرایی همکاری‌های 25 ساله دو کشور هر چه زودتر تدوین شود. رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در این نشست، با تاکید بر این‌که فصل نوینی در روابط پایدار و راهبردی تهران ـ پکن آغاز شده است، تصریح کردند که تهران و پکن در زمینه ضرورت همکاری و هماهنگی نزدیک برای مبارزه با تروریسم و حل و فصل مسائل کشورها و اختلافات منطقه‌ای از طریق سیاسی و گفت‌وگو اشتراک‌نظر دارند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، روحانی در این نشست از لزوم ایجاد تحول بزرگ در روابط اقتصادی دو کشور در فضای پسابرجام خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم رقم مبادلات اقتصادی تهران و پکن در ده سال آینده به 600 میلیارد دلار ارتقا یابد.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور خلق چین نیز در این دیدار تاکید کرد جمهوری خلق چین از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای حمایت می‌کند. رئیس‌جمهور چین، مناسبات ایران و کشورش را دارای پیشرفت چشمگیر دانست و عنوان کرد: ایران شریک مهم چین در خاورمیانه است و ارتقای سطح روابط دوجانبه، انتخاب دو کشور است.

آمادگی چین برای همکاری با ایران در مبارزه با تروریسم

رئیس‌جمهور چین همچنین عصر دیروز با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار کرد. وی در این دیدار با یادآوری این که خاورمیانه بسیار ناآرام است و متاسفانه فعالیت گروه‌های تروریستی گسترش یافته است، گفت: ما آماده همکاری با ایران در زمینه مسائل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم هستیم.

علی لاریجانی نیز در این دیدار بر گسترش روابط اقتصادی ایران و چین در زمینه‌های نفت و گاز، راه‌آهن و همچنین انتقال دانش و فناوری‌های روز تاکید کرد.

مهم‌ترین دستاوردهای اولین روز سفر رئیس‌جمهور چین به تهران

در بیانیه مشترک ایران و چین تاکید شد «طرف چینی از افزایش نقش ایران در امور منطقه‌ای و بین المللی پشتیبانی می‌کند.»

ایران و چین 17 سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.

اعلام آمادگی تهران برای تدوین سند جامع و اجرایی همکاری‌های 25 ساله دو کشور.

رئیس‌جمهور کشورمان: فصل نوینی در روابط پایدار و راهبردی ایران و چین آغاز شده است.

چین از نقش سازنده ایران در مبارزه با تروریسم قدردانی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها