گاهی مبتلا به بیماری‌هایی می‌شویم که علت آن را نمی‌دانیم

داستان تلخ مصرف آنتی‌بیوتیک‌ در مرغداری‌ها

روزهای آخر سال گذشته، مطابق روند هرساله به دلیل افزایش تقاضا برای مرغ، قیمت آن بالا رفت و حتی به کیلویی 8500 تومان رسید.
کد خبر: ۸۷۴۹۸۵

در چنین شرایطی، معمولا وزارت کشاورزی برای به اصطلاح کنترل بازار، اقدام به واردات مرغ منجمد از کشورهایی چون برزیل و ترکیه می‌کرد، اما سال گذشته برخلاف رویه معمول، وزارت کشاورزی اجازه واردات مرغ منجمد برای شکستن قیمت را در بازار نداد. از این رو، پس از مدتی که تب تقاضا فروکش کرد، علاوه بر کاهش قیمت این محصول در بازار داخلی، به دلیل این‌که مرغداران داخلی با واردات دچار مشکل نشده بودند، روند صادرات مرغ آغاز شد و ایران که هر سال جزو واردکنندگان این محصول بود، امسال به صادرکننده مرغ تبدیل شده است.

طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی، ایران هرساله جزو واردکنندگان مرغ بوده و در سال‌های 90 و 91 میزان واردات مرغ ایران به بیش از 110 میلیون دلار رسیده است. اما از سال 1392 با توجه به نظارت بیشتر وزارت جهاد کشاورزی بر روند واردات محصولات کشاورزی، واردات مرغ نیز محدود شد، به طوری که میزان واردات آن در سال 93 تنها 11 میلیون دلار بود و در 9 ماهه امسال نیز هیچ‌گونه وارداتی صورت نگرفته است. (در جدول زیر میزان واردات مرغ ایران در سال‌های اخیر نشان داده شده است.)

دستاورد این اقدام وزارت جهاد کشاورزی تنها به قطع واردات مرغ ختم نمی‌شود، بلکه این اقدام موجب شده ایران پس از سال‌ها واردات مرغ، امسال به یکی از صادرکنندگان مرغ تبدیل شود. طبق آمار گمرک در 9 ماهه سال 1394، ایران بیش از 68 میلیون دلار مرغ و قطعات مرغ (شامل 56 میلیون دلار مرغ کامل و 12 میلیون دلار قطعات مرغ) به کشورهای همسایه صادر کرده است.

این دستاورد بزرگ در تغییر روند واردات مرغ و تبدیل شدن به صادرکننده‌ این محصول، نشان از آن دارد که اولاً تفویض اختیارات حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی که متولی تولید این محصولات است، اقدامی لازم و شایسته بوده است؛ دیگر این‌که در زمینه بسیاری از محصولات غذایی دیگر نیز می‌توان با استفاده از این تجربه، روند واردات را کنترل کرد.

از آنجا که ظرفیت تولید محصولات غذایی مختلف در ایران بسیار بالاتر از سطح تولید فعلی است، با برنامه‌ریزی مناسب شامل محدودیت واردات حتی در مواقع افزایش قیمت در بازار داخل و همچنین بسترسازی برای صادرات محصولات می‌توان سطح تولید و صادرات کشور را در محصولات کشاورزی بالا برد.

واردات مرغ ایران در سال های اخیر

سید‌علی موسوی

کارشناس ارشد اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها