با پایگاه اینترنتی حوزه آشنا شوید

شناخت معارف دینی از‌ منابع معتبر

امروزه با گسترش استفاده از اینترنت و وجود موتورهای جست‌وجوی قدرتمندی همچون گوگل، دسترسی به بسیاری از اطلاعات به‌سادگی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان‌پذیر است، اما این روش دسترسی به اطلاعات در مواردی مشکلات بسیاری نیز دارد که یکی از آنها نامعتبر بودن اطلاعات دریافتی از منابع اینترنتی است.
کد خبر: ۸۷۳۷۶۴
شناخت معارف دینی از‌ منابع معتبر

همان‌طور که می‌دانید و مطمئنا نمونه‌هایی از این اطلاعات را به‌صورت شایعات یا اخبار و حتی مقالاتی به‌ظاهر علمی اما نامعتبر مشاهده کرده‌اید، متاسفانه بسیاری از کاربران بدون ارزیابی بسیاری از مطالب آنها را بازنشر می‌کنند. در این میان ممکن است فهم برخی مطالب و تایید یا رد آنها برای بعضی از افراد ساده باشد؛ اما مطالبی همچون معارف دینی و شناخت اندیشه‌های پاک اهل بیت نیازمند تحقیق بسیار و شناخت کافی نسبت به اسلام و معارف دینی است. باتوجه به ضرورت آگاهی از این امر و در اختیار داشتن منبعی غنی از اطلاعات معتبر و مورد تایید در این زمینه قصد داریم شما را با پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه که یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین پایگاه‌های اینترنتی برای تبلیغ، ترویج و اطلاع‌رسانی درباره معارف دینی و موضوعات فرهنگی و ملی به‌شمار می‌رود، آشنا کنیم.

دانشنامه

دانشنامه‌‌ پایگاه حوزه یکی از بزرگ‌ترین منابع اینترنتی برای شناخت معارف دینی و تحقیق و پژوهش در زمینه علوم اسلامی، حکومت اسلامی، اخلاق و تربیت اسلامی و فرهنگ اسلامی به‌شمار می‌رود و تاحد زیادی همه محتوای منتشر شده در سایت حوزه را پوشش می‌دهد. در این بخش بیش از 55 هزار مقاله، گزیده کتاب، چکیده، پایان‌نامه، پرسش و پاسخ و... در موضوعات گوناگون دسته‌بندی شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است. برای دسترسی به مطالب و محتوای موجود در دانشنامه کافی است به سایت حوزه به نشانی www.hawzah.net مراجعه کرده و پس از اسکرول کردن صفحه به پایین، روی یکی از شش دسته‌بندی موضوعی دانشنامه کلیک کنید. همچنین می‌توانید با وارد کردن کلمه کلیدی موردنظر خود، به فهرستی از نتایج مرتبط با آن کلمه دسترسی یافته و با کلیک روی نتایج در کوتاه‌ترین زمان اطلاعاتی معتبر و ارزشمند را در آن زمینه کسب کنید.

ازجمله امکانات قابل ذکر در بخش دانشنامه، درخت موضوعی برای دسترسی سریع و منطقی به محتوای موردنظر است که پس از کلیک روی گزینه‌ دانشنامه از منوی اصلی یا انتخاب هریک از شش زمینه موضوعی فعال شده و از سمت راست صفحه قابل پیمایش است.

کلام جاودان

کلام جاودان از دیگر بخش‌های پربازدید در سایت حوزه به‌شمار می‌رود که نسخه آنلاین قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را در خود جای داده است. ‌ازجمله امکانات موجود در این بخش عبارت است از:

متن کامل قرآن کریم همراه چهار ترجمه (دو ترجمه فارسی و دو ترجمه انگلیسی)، دانلود نسخه متنی به‌صورت فایل پی‌دی‌اف و مشاهده اطلاعات سوره‌ها اعم از مکی یا مدنی بودن و توضیحات مرتبط با آنها

متن کامل نهج‌البلاغه همراه با دو ترجمه فارسی و یک ترجمه انگلیسی شامل خطبه‌ها، نامه‌ها، کلمات قصار و غرائب

متن کامل صحیفه سجادیه (مجموعه‌ای از دعاها و مناجات امام چهارم شیعیان، حضرت امام سجاد علیه‌السلام) همراه ترجمه فارسی از دکتر آیتی و ترجمه انگلیسی چیتیک

برای دسترسی به هریک از این بخش‌ها کافی است از منوی اصلی سایت روی کلام جاودان کلیک کرده سپس از زیرمنوی به‌نمایش درآمده روی بخش موردنظر کلیک کنید.

گنجینه معارف

موضوعات مختلف دینی و فرهنگی از جمله مواردی است که آگاهی درباره آن جزو ضروریات زندگی برای هر فرد به‌شمار می‌رود. به‌عنوان مثال آیا می‌دانید چاره وابستگی کودکان به تبلت و تلفن همراه هوشمند چیست؟ چه میزان از مفهوم، فلسفه و فواید حجاب اطلاع دارید؟

مجموعه‌ای بیش از 19 هزار مقاله، گزیده کتاب و مطالب جالب و خواندنی در موضوعات مختلف از جمله مواردی است که در گنجینه معارف سایت حوزه جای گرفته‌ است. این مطالب که باتوجه به موضوعات روز و زندگی روزمره کاربران منتشر می‌شوند، مورد اطمینان بوده و برخلاف بسیاری از مطالبی که منبع مشخصی ندارند، از منابع معتبر جمع‌آوری می‌شوند. گنجینه معارف یکی از بهترین منابع اینترنتی برای شناخت معارف دینی و فرهنگی و یادگیری روش‌های مواجهه با مسائل و مشکلات روزمره به‌شمار می‌رود.

برای دسترسی به محتوای این بخش کافی است از منوی اصلی روی گزینه‌ گنجینه معارف کلیک کنید. شایان ذکر است برای جست‌وجو در محتوای این بخش، عبارت موردنظرتان را در کادر جست‌وجوی بالای سایت وارد کرده و در صفحه فهرست نتایج (جست‌وجوی پیشرفته)، عملیات جست‌وجو را به بخش گنجینه معارف محدود کنید.

کتابخانه و مجلات

در بخش کتابخانه بیش از صد عنوان کتاب در زمینه علوم اسلامی، احکام، تاریخ، پیامبر و ائمه اطهار و... معرفی شده و اطلاعات مختلفی همچون متن مقدمه و عناوین فصول کتاب برای کاربران به‌نمایش درآمده است.

در بخش مجلات نیز مجموعه‌ای غنی از متن کامل بیش از 3500 شماره مجله از 62 عنوان مجله علمی، فرهنگی و اجتماعی در حوزه معارف دینی و علوم اسلامی به‌صورت کاملا رایگان در اختیار بازدیدکنندگان سایت قرار گرفته است.

احادیث

بیش از 4000 حدیث از اهل بیت علیهم‌السلام با قابلیت جست‌وجوی کلمه کلیدی، ازجمله امکاناتی است که در بخش احادیث در اختیار شما قرار می‌گیرد. احادیث در زمینه‌های موضوعی متعدد و با کلمات کلیدی مشخص دسته‌بندی شده‌ که موجب می‌شود به‌راحتی به مجموعه‌ای از احادیث معتبر دسترسی یابید.

علما و بزرگان

نیاز به شناخت علما و شخصیت‌های بزرگ حوزوی و کسب اطلاعات مختلفی همچون تولد، تحصیلات، تالیفات و ... درباره آنها موجب شده‌ بخش علما و بزرگان در سایت حوزه طراحی شود. در این بخش اطلاعات بیش از 400 شخصیت برجسته گردآوری و باتوجه به قرون مختلف دسته‌بندی شده‌اند.

دیگر امکانات

سایت حوزه علاوه بر بخش‌های ذکر شده، از بخش‌های دیگری نیز پشتیبانی می‌کند که به اختصار عبارت است از:

پرسش و پاسخ: بیش از 5000 پرسش ارسالی توسط کاربران همراه پاسخ جامع در دسته‌بندی‌های موضوعی

گوهر ناب: مجموعه‌ای از حکایات، امثال و حکم، دانستنی‌ها و مواعظ کوتاه و خواندنی

پایان‌نامه: منبعی عظیم برای محققان و دانشجویان شامل معرفی و چکیده بیش از 19 هزار عنوان پایان‌نامه در زمینه علوم اسلامی وا نسانی در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد

ویژه‌نامه‌های متعدد به مناسبت‌های مختلف ملی ـ مذهبی و فرهنگی، گزیده‌ای از اخبار علمی ـ فرهنگی و سیاسی کشور و مجموعه‌ای از تصاویر ـ صوت و فیلم در موضوعات مختلف دینی ـ فرهنگی، اطلاع‌رسانی و سرگرمی از دیگر بخش‌هایی است که سایت حوزه برای کاربران خود فراهم آورده است.

امیر عصاری

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها