مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی:

برای جذب گردشگران روس برنامه‌ ویژه‌ای داریم

علی باقرنعمتی زرگران، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری است. او مسئول یکی از مهم‌ترین بخش‌های معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی است و از همین‌رو می‌تواند مخاطب خوبی برای سوال‌های مربوط به بازاریابی گردشگری ایران باشد. در شماره قبل اشاره کردیم که در اغلب فهرست‌های رسانه‌های مطرح دنیا، ایران هم به عنوان یکی مهم‌ترین مقاصد سفر در سال آینده میلادی پیشنهاد شده است.
کد خبر: ۸۷۲۴۲۵

این اقبال در حالی است که همین حالا هم بعضی آژانس‌ها و دست‌اندرکاران جذب گردشگر از اشباع شدن و پر شدن ظرفیت توریسم با توجه به زیرساخت‌های فعلی می‌گویند. همین موضوع و برخی موضوعات دیگر دستمایه گفت‌وگوی ما با مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث شد.

این‌که آیا ما زیرساخت‌ها و تاسیسات لازم برای پذیرایی از گردشگران زیاد را داریم؟ آیا برنامه‌ای برای استفاده از این اقبال جهانی را داریم و سوالات دیگر. گفت‌وگوی هفته ما را در ادامه می‌خوانید.

در سال جدید میلادی، ایران تقریبا پیشنهاد مشترک همه فهرست‌های گردشگری برای سفر است، برای استفاده از این اقبال جهانی، معاونت گردشگری سازمان میراث، مشخصا چه برنامه‌ای دارد؟

مهم‌ترین کاری که ما در معاونت گردشگری با توجه به بودجه محدود سازمان کرده‌ایم، اولویت‌بندی و هدف‌گذاری کشورها براساس 60 شاخص متناسب با روابط دو جانبه، ظرفیت‌های هر دو کشور، موافقت‌نامه‌های پیشین و تعداد گردشگرانی که هر سال به کشور می‌فرستند، است. طبق این شاخصه‌ها ما اولویت‌بندی کرده و 40 کشور را شناسایی و به سه گروه تقسیم‌بندی کرده‌ایم. گروه اول 16 کشور شامل عراق، چین، کویت، قطر، ترکیه، هند، ایتالیا، مالزی، روسیه، آذربایجان، آلمان، هند، افغانستان و... هستند که قرار است در هشت موضوع روی آنها سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کنیم.

سرمایه‌گذاری در این کشورها بیشتر روی چه موضوعاتی متمرکز است؟

مثلا شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی گردشگری، چاپ اقلام تبلیغاتی، برگزاری تورهای آشناسازی و ایجاد دفاتر نمایندگی‌های اطلاع رسانی را در دستور کار قرار دادیم و در صورتی که اعتبار لازم را داشته باشیم هم بنا داریم در سطح تلویزیون‌های بین‌المللی تیزرهای تبلیغاتی را ارائه کنیم.

این برنامه‌هایی که گفتید زیرساختی و بلندمدت است، برنامه یک‌ساله و کوتاه‌مدت سازمان برای جذب گردشگر خارجی چیست؟

به هر حال بخشی از این برنامه‌ها رویکرد تبلیغاتی و کوتاه مدت دارد، اما باید بتوانیم از این اقبال بین‌المللی نهایت استفاده را بکنیم و آن را به یک برنامه منتج به قرارداد و سرمایه‌گذاری تبدیل کنیم. این‌که امسال رسانه‌های مطرح دنیا ما را معرفی کردند نباید باعث دلخوشی کوتاه مدت ما شود و باید بتوانیم آن را به یک جریان مستمر مفید برای گردشگری تبدیل کنیم.

بخشی از بازار گردشگری ایران، سنتی است و نیاز چندانی به تبلیغ ندارد، ایران چه برنامه‌ای برای جذب گردشگر از کشورهای دیگر مثل روسیه دارد؟

این استدلال شما درست است، ما قبلا بازار سنتی از کشورهای اروپایی، استرالیا، ژاپن و آمریکا داشتیم که هنوز هم به ایران می‌آیند، بخش دیگری هم از کشورهای مسلمان و همسایه داریم اما کشورهایی مثل روسیه، چین و هند گزینه‌هایی هستند که به آنها فکر می‌کنیم و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که درخصوص این سه کشور داریم بتوانیم سهم بالایی از گردشگرانشان را به ایران اختصاص دهیم.

مشخصا برای روسیه که سهم بالایی از گردشگران را به ترکیه دارد و با ایجاد تنش بین دو کشور قطعا بخشی از این سهم ریزش خواهد داشت، چه تدابیری دارید؟

در سال گذشته، برای اولین‌بار غرفه ایران را در نمایشگاه بین‌المللی مسکو داشتیم که امسال هم خواهیم داشت. همچنین در سال گذشته دو فن تور برای روس‌ها برگزار کردیم و امسال هم رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه را برای نمایشگاه بین‌المللی ایران دعوت کرده‌ایم. همچنین نماینده ارشد گردشگری روسیه نیز برای شرکت در این نمایشگاه به تهران می‌آید و از طرفی قرار است یک هیات بلند پایه ایرانی در دو بخش خصوصی و دولتی نیز برای توافقات گردشگری به مسکو سفر کنند.

با همه برنامه‌ریزی‌ها و توسعه زیرساخت‌ها، پیش‌بینی‌تان برای جذب توریست چقدر است؟

سال گذشته رشد ایران نسبت به رشد جهانی سه برابر بود. براساس گزارش سایت جهانی گردشگری، ما رشد 4 درصدی را داشتیم که این را مدیون تلاش دیپلمات‌های ایرانی برای تغییر تصویر ایران در مجامع بین‌المللی هستیم. پیش‌بینی ما این است که بعد از لغو تحریم‌ها این رقم افزایش پیدا کند چون به هر حال مسائلی مثل انتقال پول، فعالیت ایرلاین‌ها و همکاری‌های بین‌المللی بین سازمان‌های گردشگری حل می‌شود و ظرفیت‌های بیشتری را آماده می‌کند.

یکی از مشکلات جدی گردشگری ما همین آماده نبودن زیرساخت‌های داخلی است، به‌طور مثال ما مشکل جدی در بحث هتل‌های چهار و پنج ستاره داریم، به فرض ورود بالای گردشگران به ایران، آیا ما توان پذیرایی از آنها را داریم؟

پرسش به‌جایی است چراکه همین حالا بسیاری از آژانس‌های مطرح می‌گویند که ما دیگر مارکتینگ انجام نمی‌دهیم چون اشباع شدیم و ظرفیت خالی نداریم و اگر بخواهیم خوب سرویس ارائه بدهیم باید منتظر خروج گروه‌های وارد شده باشیم. ولی به نظر من علاقه سرمایه‌گذار برای توسعه زیرساخت‌ها بالا رفته چراکه در همین چهار ماه گذشته ما میزبان هیات‌های زیادی از اروپا، آسیای جنوب شرقی و استرالیا برای بررسی بازار ایران و
سرمایه‌گذاری بودیم.

اگر همه مواردی که شما گفتید مطابق میلتان پیش برود، فکر می‌کنید صنعت گردشگری چقدر ارزآوری برای کشورمان خواهد داشت؟

سازمان جهانی جهانگردی پیش‌بینی کرده که سهم هر گردشگر در جنوب غرب آسیا در سال جدید میلادی 1540 دلار باشد و این در حالی است که در سال گذشته یکهزار و 500 میلیون دلار سهم درآمدهای ناشی از گردشگری در کل دنیا بوده است که رقم بسیار بالایی است و ایران می‌تواند سهم قابل‌توجهی از آن را به خود اختصاص دهد که البته این مطالبه جدی اسناد بالادستی از ما و بخش خصوصی است که بتوانیم بالاترین رقم را برای ایران به‌دست آوریم.

فهیمه‌سادات طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها