کارشناسان از سینمای دغدغه‌مند با موضوعاتی همچون اقتصادمقاومتی، انتخابات و... می‌گویند

کاروان سینما عقب‌تر از دغدغه‌های ملی

جشنواره‌ای برای همه مردم

درس‌های عمار برای سینمای ایران

ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار درحالی امروز ششمین روز خود را پشت‌سر می‌گذارد که اکران‌های مردمی این رویداد فرهنگی و هنری با استقبال گسترده مردم در سراسر کشور روبه رو شده است. در کنار نمایش فیلم‌ها و آثار مختلف، برگزاری کارگاه‌های آموزشی توسط استادان سینما و نشست‌های تخصصی که پیوندی میان هنر سینما و دغدغه‌های اسلامی و انقلابی برقرار می‌کند، از مهم‌ترین بخش‌های این جشنواره محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۶۹۵۷۴
درس‌های عمار برای سینمای ایران

مخاطبان هنردوست عمار همان‌طور که شنبه شب پای سخنرانی دکتر حسن عباسی درباره واژه‌های کلیدی فتنه، عمار و هنر نشستند، امروز هم در کارگاه آموزشی بهروز افخمی، کارگردان و مجری برنامه سینمایی «هفت» حاضر می‌شوند تا درس دوران دیجیتال سینما را بیاموزند.

به گزارش جام‌جم، جشنواره مردمی فیلم عمار که به موضوعات تاریخ معاصر ایران، فتنه سال 88، بیداری اسلامی و جهانی، نقد درون گفتمانی، جنگ نرم و اقتصاد مقاومتی اختصاص دارد، این روزها و در ششمین دوره‌اش حال و هوای ویژه‌ای دارد. به‌خصوص سینما فلسطین که از چهارشنبه هفته گذشته و همزمان با 9 دی، به پاتوق هنرمندان و هنردوستان تبدیل شده است.

شور و حال و پرچم‌ها و تبلیغات سردر و محدوده سینما فلسطین حتی رهگذرانی را که ارتباط خاصی با سینما هم ندارند کنجکاو و مشتاق می‌کند و آنها را به درون جشنواره می‌کشاند.

فضای صمیمی و گرم لابی سینما فلسطین و برخورد صمیمانه و پذیرایی دست‌اندرکاران جشنواره با چای داغ و شیرینی باعث می‌شود سرمای بیرون را فراموش کنید و خودتان را در محیط جشنواره‌ای به معنای واقعی مردمی ببینید. مردمی بودن به فضای فیلم‌ها و دیگر بخش‌ها هم راه یافته و می‌توان دغدغه‌های این سال‌ها و این روزهای کشور را هم در آثار انتخابی مشاهده کرد. عمار مصداق یک جشنواره مردمی است و این‌که می‌توان به جای بسیاری از چهره‌های متفرعن و از مابهتران، مردم واقعی را از نزدیک دید و در کنار آنها به تماشای فیلم‌هایی از جنس خود مردم نشست.

ششمین جشنواره فیلم عمار جدا از برنامه روند نمایش فیلم‌ها، در دو روز گذشته با سخنرانی‌های دکتر حسن عباسی و احمد سبحانی همراه بود.

احمد سبحانی، سفیر سابق ایران در ونزوئلا ساعت 15 روز گذشته در سالن 3 سینمافلسطین حاضر شد و در قالب نشست هنر ـ واقعیت درباره موضوع سوژه‌های فیلمسازی آمریکای لاتین و ونزوئلا برای حاضران صحبت کرد.

ویژگی ضداستعماری و ضدآمریکایی، یکی از مهم‌ترین معیارها و مولفه‌های این خطه از جهان است.

هنرِ فتنه زدا

نشست قبلی هنر ـ واقعیت در جشنواره فیلم عمار که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد به سخنرانی دکتر حسن عباسی، کارشناس مسائل استراتژیک اختصاص داشت.

عباسی در این جلسه واژه‌های کلیدی فتنه، عمار و هنر را ضلع‌های تشکیل دهنده جشنواره مردمی عمار دانست و گفت: آنچه در قرآن پیرامون فتنه ذکر شده، آزمایشی است که انسان در زندگی خود با آن سر و کار دارد. فتنه یا همان آزمایش جزو لاینفک زندگی انسان مؤمن است. هر روزِ زندگی مؤمن آزمایش است و فتنه آن هنگام که از زندگی شخصی انسان خارج می‌شود و در ابعاد اجتماعی قرار می‌گیرد، معنای گسترده‌تری پیدا می‌کند.

این مفسر ضمن انتقاد از قرار دادن الگوهای غلط و تبعیت از امپریالیسم در بخش‌های مختلف هنری کشور، هنر خنثی را در جشنواره‌ای همچون عمار بی‌معنا خواند و افزود: سیستم‌های مدیریتی و آموزشی بسیاری در ایران در حال فعالیت هستند که از منکر فراگیر شده‌اند و تشخیص حق‌های تبدیل به منکر شده، از وظایف عماریون است.

عباسی ادامه داد: عماریون باید از ابزار هنر برای زدودن فتنه در عصر خود بهره گیرند. جشنواره عمار هنر ایدئولوژیک است و اگر هنر خنثی و غیرایدئولوژیک می‌خواهید صبر کنید تا یک ماه دیگر و جشنواره فجر را ببینید. او گفت: متأسفانه چند سال است که اساتید هنر، هنرمندان و منتقدان مدام می‌گویند که هنر فقط سرگرمی است، در حالی که در متون دینی پرداختن به امری فقط به دلیل سرگرمی از کارهای شیطان است.

سینما مردم

رسانه ملی که همواره از جشنواره‌های مردمی و دغدغه مند حمایت کرده، این بار هم در روزهای برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار برنامه ویژه‌ای را تدارک دیده است. همزمان با آغاز اکران‌های مردمی آثار ششمین جشنواره عمار در سینما فلسطین و سراسر کشور، ویژه برنامه تلویزیونی «سینما مردم» از روز گذشته پخش خود را آغاز کرده است. این برنامه هر روز و تا پایان جشنواره عمار بعد از خبر ساعت 14 از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود. در این برنامه گفت‌وگومحور، ضمن معرفی فیلم‌های حاضر در این رویداد سینمایی، با کارگردانان و فیلمسازان برخی آثار هم گفت‌وگو می‌شود.

گزارش اکران‌های مردمی جشنواره عمار در سینما فلسطین و نقاط مختلف کشور و پوشش اتفاقات این اکران‌ها هم از دیگر بخش‌های برنامه «سینما مردم» است. کارگردانی این برنامه را امیر داسارگر به‌عهده دارد و حامد بامروت‌نژاد، تهیه‌کننده و محسن صفایی‌فرد هم دبیر تحریریه و مجری این برنامه هستند.

افخمی درس سینما می‌دهد

بهروز افخمی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان شناخته‌شده سینما و سازنده فیلم‌هایی چون عروس، شوکران و روباه ساعت 15 امروز در سالن شماره 3 سینما فلسطین حاضر می‌شود و در قالب کارگاه آموزشی به علاقه‌مندانِ سینما، موضوع دوران دیجیتال را آموزش می‌دهد. افخمی که این روزها با تهیه‌کنندگی و اجرای برنامه سینمایی «هفت» در شبکه سه سیما جزو چهره‌هایی است که در صدر اخبار سینمایی موافق و مخالف قرار دارد، سال گذشته هم یک کارگاه آموزشی در جشنواره برگزار کرده بود. پیش بینی می‌شود کارگاه امسال او در عمار هم همانند دوره قبل با استقبال مردمی مواجه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها