رفتار دوگانه درباره یارانه نقدی

دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دوباره از پرداخت یارانه نقدی انتقاد کرد. پیش از این نیز دیگر دولتمردان، پرداخت یارانه نقدی را مصیبت عظمای دولت خوانده بودند.
کد خبر: ۸۶۹۲۲۰

پرداخت یارانه نقدی توسط دولت دهم در چارچوب قانون هدفمندی یارانه‌ها آغاز شد که به علت رعایت نشدن منابع و مصارف آن، مشکلاتی را به وجود آورد.

نکته اینجاست که اگر پرداخت یارانه نقدی برای دولت بد است، گرانی هم برای مردم بد است. در واقع مسئولان از منابع هدفمندی برای گران کردن استفاده می‌کند، اما از مصارف آن در پرداخت یارانه نقدی گلایه دارد.

همچنین می‌توان این پرسش را مطرح کرد که چرا با وجود انتقادات زیادی که به یارانه نقدی دارند، اقدام به اصلاح آن نمی‌کنند.

دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور دوباره از پرداخت یارانه نقدی انتقاد کرد و گفت: وزارت نیرو و وزارت نفت به عنوان دو وزارتخانه مهم اقتصادی دولت بیشترین آسیب‌ها را از بحث هدفمندی یارانه‌ها دیدند.

به گزارش تسنیم، وی افزود: این‌که قیمت برق با هزینه صفر گاز، یک رقمی درآید و باز هم کمتر از این رقم از مصرف‌کننده گرفته شود و دولت به یارانه اختصاص دهد با هیچ استدلال منطقی و عقلانی توجیه‌پذیر نیست و آبی که این همه گرفتاری دارد را در هدفمندی مجبور می‌کند بخشی از هزینه‌های پرداخت یارانه نقدی را متقبل شود و صنعت برقی که حدود 8000 میلیارد تومان کسری جاری دارد، باید بخشی از مبلغ یارانه نقدی را فراهم کند. این مساله هیچ استدلال منطقی ندارد.

جهانگیری در نشست مشترک با مدیران ارشد وزارت نیرو خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه نقدی با استدلال اقتصادی نبوده بلکه با استدلال اجتماعی بوده و جز این‌که به دنبال افزایش محبوبیتشان بودند، دستاورد دیگری نداشتند.

وی افزود: چون مردم روی این پول حساب کردند و ما نسبت به مردم متعهد هستیم، نتوانستیم تصمیم بگیریم یارانه نقدی را پرداخت نکنیم.

مسأله محبوبیت

در این باره، تسنیم نیز نوشت: معاون اول رئیس‌جمهور درحالی پرداخت نقدی یارانه‌ها را فاقد استدلال اقتصادی و منطقی می‌داند و تأکید دارد این طرح فقط به‌خاطر محبوبیت مجریان سابق اجرا شده که دولت یازدهم نیز حاضر به پذیرش ریسک قطع یارانه‌ها نشده است.

نکته جالب و قابل تأمل در اظهارات جهانگیری علت پرداخت یارانه نقدی و استمرار آن است؛ وی در جمع مسئولان وزارت نیرو اذعان کرده که دولت قبل به منظور افزایش محبوبیت پرداخت نقدی یارانه‌ها را آغاز کرده بود.

اما جهانگیری در ادامه این را هم گفته که دولت یازدهم تاکنون نتوانسته تصمیمی برای قطع یارانه نقدی بگیرد؛ این درحالی است که دو سال از عمر این دولت می‌گذرد و اگر کابینه روحانی نیت کابینه قبل مبنی بر افزایش محبوبیت البته طبق اذعان جهانگیری را نداشته، چرا تاکنون اقدام جدی برای حذف یارانه‌بگیران انجام نداده است؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها