رضا یزدانی از حضورش در فضای مجازی می‌گوید

دور حاشیه‌بازی را خط کشیده‌ام

رضا یزدانی، خواننده‌ای است که در میان هم‌صنفان و دوستانش به کسی معروف است که در فضای مجازی حضوری گسترده دارد. حضور او با سایت رسمی، اینستاگرام و تلگرام در فضای مجازی همیشگی است. از انتشار عکس‌ تا منتشر کردن بخش‌هایی از آهنگ‌های جدید همیشه راهی برای حضور یزدانی در فضای مجازی بوده و هست.
کد خبر: ۸۶۸۵۴۱
دور حاشیه‌بازی را خط کشیده‌ام

او بازدید‌کنندگان بسیار زیادی دارد که خبر از جالب بودن ایده‌ها، حرف‌ها، عکس‌ها و عملکردش برای مخاطبان دارد. یزدانی ولی همیشه از دردسر و حاشیه دور بوده و معمولا چیزی برای حاشیه‌سازان همیشگی فضای مجازی ندارد. هرچند به قول خودش این افراد بالاخره در میان هر چیزی، یک گزگ پیدا کرده و تمام تلاش خود را برای ناسزا گفتن و حاشیه‌سازی پیدا می‌کنند.

رضا یزدانی که سابقه حضور در سینما را هم در کنار حضور در دنیای موسیقی دارد به ذات خود برای فعالان فضای مجازی و کسانی که در این فضا حضوری دائم دارند، جذاب است تا شاید بتوانند راهی برای حاشیه‌سازی پیدا کنند. در مورد این فضا و چرایی حضور رضا یزدانی در این فضا با وی گفت‌وگویی انجام دادیم که در ذیل می‌خوانید:

چرا وارد فضای مجازی شدید و فعالیتتان با چه نرم‌افزارهایی است؟

امروزه داستان تبلیغات و مارکتینگ به‌طور کلی عوض شده است به خصوص در این چند ساله اخیر که اگر خودتان را با آن همراه نکنید مسلما عقب خواهید ماند. به جنبه‌های منفی داستان فضای مجازی کاری ندارم، ولی این فضا یک حوزه خوب تبلیغاتی در اختیار همگان قرار داده که می‌توانند با حضورشان در فضای مجازی از آنچه دوست دارند همگان بدانند، مطلع شده یا دیگران را از اخبار و رویدادها مطلع کنند. با توجه به این نیاز من هم مانند بقیه دوستان و همکاران هنرمندم وارد این فضا شدم، البته من خیلی دیر وارد شدم و وقتی می‌خواستم به عنوان نمونه در اینستاگرام ثبت‌نام کنم آنقدر صفحه به نام من وجود داشت و تمام شناسه‌های رضا یزدانی‌ موجود را ثبت کرده بودند که مجبور شدم نام رضا یزدانی اورجینال را برای صفحه خودم انتخاب کنم.

یک کانال تلگرام هم دارم و البته سایت رسمی و شخصی دارم که سال‌هاست کار می‌کند و همیشه به روز است. اتفاقا سایت من سال قبل در جشنواره رسانه‌های دیجیتال رتبه سوم سایت شخصی برتر را کسب کرد.

همیشه حضور چهره‌های هنری معروف در فضاهای مجازی با ایرادها و حواشی زیادی همراه بوده که گاهی هم این حواشی به رفتارهای ناشایست در این فضاها منجر می‌شود. آیا تاکنون این اتفاق برای شما نیفتاده است؟

خدا را شکر می‌کنم که این موارد برای من بسیار کم پیش آمده است که البته این به دلیل رفتارهای خودم نیز هست. همیشه به گونه‌ای مطلب می‌گذارم که از حاشیه به دور باشد. البته باید این را هم بگویم کسانی که وارد حاشیه می‌شوند، به تناسب فالورهای آنها نیز دو یا سه برابر می‌شود و برخی هم این موضوع را دوست دارند. مردم ما به شدت این حواشی را دوست دارند و چهره‌ها اگر کمی حاشیه بازی و کارهای زرد انجام دهند، مردم را به سرعت جذب صفحات خود خواهند کرد؛ کما این‌که برخی از دوستان هم این کار را می‌کنند.

گاهی اوقات افرادی در صفحات شخصی هنرمندان به جای نظرات سازنده دشنام می‌دهند. به نظر شما دلیل این کار چیست؟

این به دلیل قضاوت‌های نادرستی است که مردم دارند. متاسفانه الان فرهنگ پرخاشگری بسیار شایع شده و هرکسی به جای فکر کردن و درست حرف زدن در ابتدای کار چند ناسزا می‌گوید و بعد فکر می‌کند که آیا درست حرف زده یا خیر. این فضاها چیزی است که باعث شده برخی معتقد باشند که فضای مجازی پر از عیب و ایراد است که من هم معتقدم فضای مجازی در کنار تمام محاسن خود ایرادات این‌گونه‌ای هم دارد که نیاز به فرهنگ‌سازی در سطح کلان است.

آیا از این موارد برای شما هم اتفاق افتاده و چیزی از آنها را در ذهن دارید؟

امیر رهبری و از دوستان نزدیک من در حوزه محیط‌زیست و کمک به حیوانات مجروح کار می‌کند. این دوست من حیوانات بیمار و مشکل‌دار را می‌گیرد و آنها را تیمار می‌کند. یک عقابی بود به نام توران که بالش شکسته بود، گویا یک شکارچی به آن شلیک کرده بود. من به امیر گفتم حیوان مورد علاقه من عقاب است و دلم برای این پرنده زیبایی که اکنون در دست توست می‌سوزد.

امیر به من گفت بیا این عقاب را بگیر و به آن رسیدگی کن تا شاید بتواند دوباره پرواز کند که قبول کردم و این حیوان زیبا را به خانه بردم و تمام تلاش زمانی و منابع مالی خودم را به کار بردم که آن را خوب کنم. طی این پروسه و در جلسات فیزیوتراپی توران من یکی دو عکس از خودم و روند بهبود این عقاب را در اینستاگرام خودم منتشر کردم‌. نمی‌دانید چه حواشی زیادی برای من درست شد. کار به جایی رسید که حتی یکی دو روزنامه هم بر علیه من نوشتند که‌ای مردم کجایید ببینید فلان هنرمند فقط دنبال خودنمایی است و رفته یک عقاب خریده که فخر فروشی کند. این روزنامه‌ها در کنار انواع فحش‌ها و الفاظ رکیکی که در پست‌های سایت و اینستاگرام من آمده بود مرا بر آن داشت که واقعا هیچ وقت وارد حاشیه نشوم.

آیا تمام نظرات خود را می‌خوانید؟

گاهی این نظرات به سرعت زیاد می‌شود و واقعا خواندن تک تک آنها بسیار سخت است ولی یک وقت‌هایی بیشتر آنها را می‌خوانم. به همین نظرات در صفحات فضای مجازی به عنوان یک نظرسنجی کاملا مردمی نگاه می‌کنم و از طریق آنها به ایرادات کارهایم پی می‌برم و می‌فهمم که مردم به خصوص درباره کارهایی که می‌کنم، چه فکر می‌کنند.

یعنی در فضاهای مجازی موسیقی‌های خود را منتشر می‌کنید؟

بله، معمولا ترانه‌‌ها یا بخش‌هایی از آهنگ‌ها را در این صفحات منتشر می‌کنم تا مردم نظر بدهند و بدانم نظر آنها چیست.

گفتید از حاشیه بازی دور بوده و از ورود به این موضوع به شدت امتناع می‌کنید ولی باید قبول کنیم حواشی جزو لاینفک این فضاهاست.آیا پیش آمده که حاشیه‌ای برایتان درست شود که از آن ضربه بخورید؟

همه ما از این حواشی به وجود آمده در فضاهای مجازی ضربه خورده‌ایم ولی مهم این است که در مقابله با آن چقدر هوشمند باشیم تا جلوی حواشی بعدی گرفته شود که این موضوع فقط با جواب ندادن به این موضوعات و دامن نزدن به آن میسر خواهد شد.

مجید احمدی - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها