گام دیگر ایران برای اجرای برجام

عملیات پیچیده نقل و انتقال اورانیوم

به منظور اجرای توافق هسته‌ای ایران و 1+5 رئیس سازمان انرژی اتمی از کامل شدن پیش عملیات تبادل سوخت در روزهای اخیر خبر داد و گفت: در این تبادل حدود200 تن کیک زرد وارد کشور شد و حدود 11 تن اورانیوم غنی شده خود را نیز صادر کردیم.
کد خبر: ۸۶۸۲۹۸

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با بخش خبر رادیو گفت‌وگو، افزود: ما ابتدا کیک زرد را تحویل گرفتیم و سپس اورانیوم خود را صادر کردیم که این هم براساس نامه مقام معظم رهبری بود که فرموده بودند در تبادل حتما به گونه‌ای کار انجام شود که محموله ما اول دریافت و بعد آنچه باید صادر شود، صادر کنیم.

در همین رابطه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: تبادل اورانیوم غنی‌شده ایران با کیک زرد معامله پرسودی بود که بر ذخایر استراتژیک کشور افزود. او درباره برخی ارقام اعلام شده از سوی مقامات آمریکایی مبنی بر این که حدود 25 هزار پوند یا به عبارتی 12.5 تن مواد هسته‌ای از ایران به روسیه منتقل شده، گفت: متاسفانه برخی کشورها سعی دارند با استفاده از مقیاس پوند به بزرگنمایی میزان مواد هسته‌ای منتقل شده بپردازند. اما محاسبه مواد هسته‌ای 3.5 درصد، 20درصدی و صفحات سوخت نیمه ساخته براساس معیارهای فنی، تجاری و قیمت بین‌المللی مواد هسته‌ای است. کمالوندی تاکید کرد: نوسانات قیمت اورانیوم در یکی دو ماه اخیر در این مبادله به نفع ایران تمام شد.

جمع‌آوری سانتریفیوژها در خط پایان

وی افزود: اگر می‌خواستیم فقط در ازای مواد هسته‌ای کیک زرد بگیریم، حدود 70 تن باید می‌گرفتیم ولی ما از ابتدا با این شرط معامله کردیم که در ازای بهای مواد اولیه و روند تبدیل موادی که روی سوخت صورت گرفته است،کیک زرد دریافت کنیم در حالی که می‌توانستیم معادل آنها پول دریافت کنیم. وی ادامه داد: بخشی از اکسیداورانیوم 20 درصد و صفحات سوخت نیمه‌ساخته به جز سوخت اصلی راکتور تهران نیز بر اساس برجام مبادله شد که درباره این مواد هسته‌ای نیز محاسبات فنی و تجاری خاص خود صورت گرفته است. او خاطرنشان کرد که در فرآیند نقل و انتقال، بازرسان آژانس به‌ویژه در مراحل پایانی نظارت داشته‌اند. کمالوندی درباره شروع اقدامات در رآکتور اراک نیز اعلام کرد که هنوز کار را شروع نکرده‌ایم اما به‌زودی وارد این فرآیند خواهیم شد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت که جمع‌آوری سانتریفیوژها در مراحل پایانی کار قرار دارد.

همچنین فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد همه اورانیوم غنی شده که طبق توافق باید از ایران خارج می‌شد، روز 28 دسامبر (دوشنبه) از خاک این کشور خارج شده است.

تضمین برنامه غنی‌سازی ایران

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در ارتباط با تبادلات اورانیوم دیروز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: طی روز گذشته (دوشنبه) یکی از پیچیده‌ترین عملیات نقل و انتقال ذخایر اورانیوم از ایران به اجرا درآمد. اجرای این عملیات حداقل حاصل دو ماه کار شبانه‌روزی بود و اجرای این عملیات پیچیده و در هماهنگی با روسیه و قزاقستان صورت گرفت. نروژ و جمهوری آذربایجان نیز در این عملیات مهم نقش داشتند. در ادامه این یادداشت آمده است: ایران توانست مجموعا در دو بخش 200 تن کیک زرد از مرغوب‌ترین نوع آن در جهان از روسیه و قزاقستان وارد کند که بعد از آخرین واردات کیک زرد در قبل از انقلاب اسلامی از آفریقای جنوبی، اولین حجم واردات کیک زرد به کشورمان است. با این واردات ذخایر کیک زرد، پیشبرد تمامی برنامه غنی‌سازی کشورمان تا سال‌های طولانی تضمین شده است.

استقبال جان کری از صادرات اورانیوم

جان کری، وزیر خارجه آمریکا با استقبال از انتقال بخش عمده ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه، آن را یکی از مهم‌ترین گام‌های ایران در اجرای برجام دانست. وی افزود: اکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید تائید کند که ایران تمامی‌ گام‌های کلیدی را پیش از اجرای برجام برداشته است. او ادامه داد که با انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه، زمان گریز ایران از دو تا سه ماه به حدود شش تا 9 ماه افزایش پیدا می‌کند. خبرگزاری صداوسیما نیز به نقل از رویترز گزارش کرد که مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در نشستی خبری گفته است: ایران علاوه‌ بر اورانیوم 5 درصد، اکسید 20درصد و صفحه‌های سوختی را هم صادر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها