هر کاری‌ انجام می‌دهم، همسرم به دنبال این است که نشان دهد من انسان ناتوانی هستم و می‌خواهد مرا مقابل دیگران ضایع کند. مدام از من ایراد می‌گیرد و از زن‌های دیگر تعریف می‌کند. مثلا از همسر برادرش و دستپخت خوب او. همیشه به من انتقاد دارد و حرف‌هایش را صریح و حتی در جمع می‌گوید، اما من اجازه ندارم کوچک‌ترین انتقادی به او داشته باشم. نمی‌دانم چکار کنم که دیگر در مقابل من جبهه نگیرد.
کد خبر: ۸۶۷۵۶۶

پاسخ مشاور:

برای گفت‌وگو با افرادی مانند همسرتان می‌توانید از مهارت ارتباط موثر استفاده کنید که در آن محتوای پیام تغییر نمی‌کند فقط ترتیب کلمات عوض می‌شود. برای محکم‌کاری یک ویژگی مثبت هم‌ ابتدای جمله اضافه می‌شود تا افرادی که مدام در حال جبهه گرفتن هستند، خلع سلاح شوند.

مهم این است که این نوع رفتار شما ادامه‌دار باشد تا تاثیرش را ببینید. اگر یک مدت هیچ حرفی نزنید، یک مدت بامنطق باشید و یک مدت غر بزنید، در حقیقت ثبات رفتاری ندارید تا طرف متوجه شود انتظار شما چیست. با لج و لجبازی و تهدید همسرتان را وادار به نشان دادن عکس‌العمل کینه‌توزانه نکنید. او ‌ مهارت حل مساله را بلد نیست تا اختلاف را با کمترین درگیری حل کند. اگر شما هم این گونه باشید، مرتب باید جر و بحث کنید.

اول با خودتان صادقانه به این نتیجه برسید که تعریف از زن‌های دیگر را بی‌قصد و غرض انجام می‌دهد یا می‌خواهد بگوید چه انتظاری از یک زن دارد؟ در هر دو صورت حساسیت شما برای چیست؟ اگر معمولی رفتار کنید و با او همصدا شوید و بگویید ‌ واقعا دستپخت خوبی دارد، آن وقت ممکن است همسرتان کمتر این کار را بکند. گاهی لج و لجبازی و تصمیم به اذیت شما باعث می‌شود چنین حرفی بزند.برای نشان دادن انتظارات خود زمان مناسبی را انتخاب کنید. ابتدا یکی از ویژگی‌های مثبت او را بیان کنید. بعد جمله خود را با کلمه «من» و احساستان از یک رفتار که بیشتر ناراحتتان می‌کند ‌ بیان کنید و بگویید چه انتظاری دارید.

جمله‌ای که با «تو» و رفتار اشتباه شروع می‌شود باعث می‌شود طرف مقابل حالت تدافعی بیشتری بگیرد. با کمی تمرین می‌توانید ضمیر تو را از ابتدای جمله بردارید. با استفاده از ضمیر «من» در ابتدای جمله، می‌توانید از او بخواهید که اگر مشکلی هست در جمع بیان نکند. احساستان را وقتی از شما انتقاد می‌کند خیلی صمیمانه بیان کنید. یادتان باشد با گردنکشی و مقابله به مثل چیزی حل نمی‌شود. شما باید با روحیه همسرتان‌ کنار بیایید و برای تغییر شرایط موجود به شرایط مطلوب قدم بگذارید.

ندا داوودی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها