قیمت نفت همچنان روند نزولی را طی می‌کند و پیش بینی کشورهای نفتی قبل از برگزاری آخرین جلسه اوپک این بود که سقف تولید این سازمان کاهش می‌یابد و قیمت نفت افزایش خواهد یافت. اما این کار انجام نشد و سقف تولیداوپک ثابت ماند و همین موضوع موجب شد تا قیمت نفت همچنان به دلیل مازاد عرضه در بازار جهانی کاهش یابد.
کد خبر: ۸۶۷۰۷۳
قیمت نفت، هدفمندی و اقتصاد مقاومتی در بودجه 95

به این ترتیب شرایط قیمت نفت در نیمه‌دوم سال برخلاف آنچه تصور می‌شد که اوضاع رو به بهبود است، به‌دلیل تغییر رویکرد بازیگران نفتی به‌ویژه عربستان سعودی در حوزه اوپک، بدتر شد و با ورود ایران به این بازار نیز شاهد کاهش جدی‌تر قیمت نفت بوده و به احتمال زیاد خواهیم بود اما مقامات نفتی کشور عنوان کردند قصد دارند با صادرات و فروش بیشتر، کاهش قیمت نفت را جبران کنند.

بر این اساس دولت، قیمت نفت را در بودجه 95 بین 35 تا 40 دلار پیش‌بینی کرده و با وزارت نفت روی رقمی حدود 66 هزار میلیارد تومان توافق کرده ‌است.

از سوی دیگر نرخ محاسباتی ارز را در واگذاری‌های دارایی سرمایه‌ای حدود 3000 تومان در نظر گرفته که تحقق آن با کاهش احتمالی قیمت نفت زیر سوال است.

حال اگر کاهش قیمت نفت با همین شیب نزولی باشد و افزایش استخراج نفت هم نتواند بخشی از این کاهش را پوشش دهد، قطعا بودجه دستخوش تغییراتی خواهد بود،چراکه افزایش فروش نفت با کاهش قیمت خنثی خواهد شد، از این‌رو باید تمهیداتی را که در اقتصاد مقاومتی برای جدا کردن نفت از بودجه آمده به‌طور جدی مورد توجه قرار دهیم و به‌دنبال راه‌های جایگزین باشیم که بهترین آن استفاده بهینه از امکانات موجود یا همان بهره‌وری است.

در کنار این، دولت باید به طور جدی هزینه‌های زائد را حذف کند که تجدیدنظر در بحث هدفمندی یارانه‌ها یکی از مهم‌ترین آنهاست.

براین اساس از دولت انتظار می‌رود که قانون را رعایت کند چراکه قانون، اساس پرداخت یارانه نقدی را این‌گونه قرارداده که تنها افراد نیازمند باید یارانه بگیرند و دولت وظیفه دارد افراد بی نیاز را از این فهرست حذف کند اما شاهدیم که باتوجه به تمام چالش‌های بودجه‌ای، دولت تاکنون در این خصوص گام جدی برنداشته است بنابراین انتظار می‌رود که دولت در لایحه بودجه سال 95 طرح‌های جدید و ابتکاری برای اجرای هر چه بهتر هدفمندی یارانه‌ها ارائه کند که حذف پردرآمدها شاه بیت آن است.

دکتر اسماعیل جلیلی - عضو کمیسیون برنامه‌، بودجه و محاسبات مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها