سارقان دنیای مجازی همیشه با پیشرفت تکنولوژی به‌دنبال راهی برای سرقت از مردم هستند. این دسته از مجرمان که دارای هوش بالایی بوده و از سایر سارقان ضریب هوشی بهتری دارند، با پیشرفت تکنولوژی حرکت کرده و سعی می‌کنند از راه‌های جدید که به ذهن عامه مردم نمی‌رسد برای رسیدن به خواسته‌های خود که همان سرقت است، استفاده کنند.
کد خبر: ۸۶۶۱۳۶

متهمان سایبری در جدیدترین روش خود که با نام اسکیمر و کپی اطلاعات کارت‌های بانکی است از حساب‌های افراد دارای کارت بانکی سرقت می‌کنند. مستند بیراهه در برنامه هفته گذشته به موضوع اسکیمر و دستگیری بزرگ‌ترین عامل سرقت از کارت‌های بانکی پرداخت.

در ابتدای برنامه سردار محمودی، رئیس پلیس قزوین با اشاره به دستگیری این متهم گفت: با شکایت چند نفر از اهالی شهر قزوین به پلیس فتا درخصوص برداشت غیرمجاز میلیونی از حساب‌های بانکی در ساعت پایانی روز یا روزهای تعطیل، تحقیقات ماموران برای بررسی موضوع آغاز شد.

وی ادامه داد: در بررسی‌های بیشتر مشخص شد با کارت‌های شهروندان از طلافروشی‌ها، مقدار زیادی جواهرات خریداری شده است. با شناسایی طلا فروشی‌های مورد نظر مشخص شد مرد جوانی با ارائه شماره ملی و هویت جعلی اقدام به خرید طلا کرده است.

به گفته رئیس پلیس قزوین، با بررسی پرونده مالباختگان مشخص شد همه آنها به یک تعمیرگاه مراجعه کرده‌اند.
با به دست آمدن این سرنخ ماموران به آنجا رفته و صاحب تعمیرگاه مدعی شد یکی از کارگرانش یک ماه قبل استخدام شده، اما بعد از یک ماه تسویه کرده و از آنجا رفته است. همین سرنخ کافی بود تا مشخص شود سرقت‌ها توسط کارگر این مغازه انجام شده است.

با بررسی مدارک کارگر جوان، مشخص شد او 10 آدرس جعلی در اطراف تهران را به‌عنوان سکونتگاهش ارائه کرده است که در هیچ یک از آنها حضور نداشت.

سردار محمودی اضافه کرد: در بررسی‌های تخصصی مشخص شد اطلاعات 84 کارت بانکی توسط متهم سرقت شده که در این مدت از 12 کارت پول برداشت کرده بود. در بررسی مخفیگاه متهم سایبری لپ‌تاپ،کارت ریدر و رایتر کشف شد. این متهم 10 خط تلفن همراه داشت و پول‌های سرقتی را به پنج حساب بانکی منتقل می‌کرد.

رئیس پلیس قزوین با هشدار در مورد سوءاستفاده از کارت‌های بانکی گفت: با پیشگیری و مراقبت‌هایی که هموطنان انجام می‌دهند، زمینه سودجویی به راحتی بسته می‌شود. شهروندانی که برای خرید به فروشگاه‌ها و مراکز خرید مراجعه می‌کنند، رمز کارت را خودشان بزنند و رسید دستگاه را مشاهده کنند که به همان میزان خرید پول از حسابشان برداشته شده باشد. باید به مجرمان هشدار بدهم که پلیس به‌راحتی آنها را دستگیر می‌کند و حتی این متهم را که هیچ هویتی از او مشخص نبود در کمترین زمان دستگیر کرد. پلیس سایه به سایه در تعقیب مجرمان است و هر شگردی را که استفاده کنند پلیس متوجه آن می‌شود.

کارگر جوان که یک میلیون و 100 هزار تومان از حسابش توسط مرد کلاهبردار سرقت شده است، می‌گوید: من کارگر هستم و ماهی 800 هزار تومان حقوق می‌گیرم. از وقتی پول‌هایم سرقت شده من اجاره خانه نداده‌ام و زندگی‌ام با مشکل مواجه شده است.

یکی از مالباختگان که از حسابش یک میلیون و 300 هزار تومان سرقت شده بود، می‌گوید: برای تون آپ خودرو به یک تعمیرگاه رفتم. بعد از اتمام تعمیر، کارت عابر بانکم را به کارگر مغازه دادم تا هزینه تعمیر را از حسابم برداشت کند. یک ماه بعد در خانه بودم که پیامک برداشت پول از حساب برایم آمد. ابتدا شوکه شده بودم، زیرا کارت در اختیار خودم بودم. در مرحله اول، یک میلیون و 200 هزار تومان از حسابم برداشت شد و دقایقی بعد نیز 100 هزار تومان دیگر برداشت شد. در این بین یک پیامک درخواست موجودی نیز برایم ارسال شد.

مالباخته دیگری که نجار است با اعلام این‌که سه میلیون و 800 هزار تومان پول از حسابش سرقت شده است، گفت: من کارگر هستم و برای تعمیر خودروی برادرم به تعمیرگاه رفتم که گرفتار مرد سارق شدم. سارق ابتدا موجودی حسابم را گرفت و چهار روز بعد حسابم را خالی کرد.

یکی دیگر از مالباختگان با بیان این‌که تعمیر خودرویم فقط 5000 هزار تومان هزینه داشت،گفت: وقتی خواستم پول را پرداخت کنم متهم درخواست کرد به‌ دلیل داشتن چک، پول را از طریق کارت پرداخت کنم. کارت را به او دادم و پس از برداشت، کارت را به من پس داد. عصر همان روز کارمزد دریافت موجودی برایم پیامک آمد که جدی نگرفتم و ساعتی بعد متوجه سرقت دو میلیون و 400 هزار تومان از حسابم شدم.

اعتراف متهم

مرد جوان که به عنوان عامل اصلی سرقت از حساب شهروندان قزوینی دستگیر شده است، در مورد نحوه کلاهبرداری‌هایش گفت: از طریق کپی برداری از اطلاعات عابر بانک‌ها و ساخت کارت‌های جعلی با هویت صاحب حساب اقدام به برداشت از حساب آنها می‌کردم. یک ماه در یک تعمیرگاه خودرو مشغول به کار بودم. مشتریان برای پرداخت هزینه تعمیر خودرو کارت عابر را در اختیارم قرار می‌دادند و به دور از چشم صاحب مغازه با استفاده از دستگاه ریور اطلاعات کارت را ذخیره می‌کردم و بعد از کشیدن کارت در دستگاه رمزشان را به دست می‌آوردم. در مغازه دستگاه کوچکی همراهم بود که اطلاعات کارت را ذخیره می‌کرد. همیشه دستگاه را از همکاران و صاحبکار مخفی می‌کردم و کسی نمی‌دانست من در حال ذخیره اطلاعات حساب بانکی مشتریان هستم.

بعد از این‌که اطلاعات کارت‌های مشتریان را در رایانه‌ام ذخیره می‌کردم، با استفاده از دستگاه رایتر ویژه اطلاعات کارت آنها را روی کارت‌های هدیه تخلیه کرده و با این کار من نیز کارتی مانند کارت اصلی بانک داشتم. من اطلاعات 80 کارت بانکی را ذخیره کردم، اما فقط از 12 کارت سرقت انجام دادم.

متهم 34 ساله ادامه داد: وقتی مشتری کارت را به من می‌داد تا هزینه تعمیر را پرداخت کند، همان موقع موجودی حساب هم می‌گرفتم و اگر موجودی خوبی نداشت کارتش را جعل نمی‌کردم. از هر حساب بین یک میلیون تا 14 میلیون تومان سرقت می‌کردم. نمی‌دانستم آنها پولدار یا فقیر هستند. من به‌دنبال پول بودم وهر مشتری که به مغازه می‌آمد اطلاعات حسابش را ذخیره می‌کردم. من پشیمان هستم.

متهم در توصیه به مردم گفت: هنگام خرید کارت را باید مشتری بکشد و رقم را فرد فروشنده وارد و دوباره مشتری رمز کارتش را وارد کند. درغیر این صورت امکان سوءاستفاده از کارتش وجود دارد.

مرد جوان پس از آهی بلند با بیان این‌که دو فقره سابقه کیفری دارد و از آنها درس عبرت نگرفته است، گفت:فقط می‌توانم عذر بخواهم. اگر فرصت جبران داشتم مطمئن باشید کار می‌کنم و جبران می‌کنم. باور کنید این پول‌ها اگر یک میلیارد تومان هم که باشد برکت ندارد و خیلی زود خرج می‌شود. من 70 میلیون تومان را در کمتر از یک ماه خرج کردم و متوجه نشدم این پول چگونه از دستم رفت. من به امید کار آمدم و روزانه 30 هزار تومان درآمد داشتم. من به نیت کار آمدم اما بعد از یک هفته متوجه شدم با این درآمد نمی‌توانم کاری کنم به همین دلیل به فکر سرقت افتادم. من زیر صفر بودم و مجبور شدم این‌کار را انجام دهم.

از چه ضعف بانک استفاده کردی و این جرم را انجام دادی؟

کارت‌های بانکی به‌دلیل این‌که مغناطیسی است، امکان سوختن و هک شدن را به‌راحتی دارد. اما اگر با نصب تجهیزات امنیتی روی دستگاه‌ها و لمسی کردن دستگاه‌ها و شناسایی اثر انگشت صاحب کارت به‌راحتی می‌توان از این موارد جلوگیری کرد. به‌عنوان یک سارق می‌گویم که امنیت کارت‌های بانکی کشور بسیار پایین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها