هیات رئیسه سازمان لیگ، حوادث بازی نیمه تمام گیتی‌پسند ـ منصوری را بررسی می‌کند

سریال بزن‌بزن در فوتسال ایران

هم آقای آسیاست و هم آقای حاشیه در ورزش ایران؛ این دو ویژگی اصلی فوتسال کشورمان است اولی خوشایند و دومی آزاردهنده، چراکه از حاشیه‌های معمول ورزش چند قدم جلوتر رفته و می‌توان تعبیر بزن بزن را برای آن به کار برد؛ اتفاقی که در هفته بیستم لیگ برتر رخ داد و به نیمه تمام ماندن دیدار گیتی‌پسند ـ منصوری منجر شد!
کد خبر: ۸۶۲۰۱۱

دیداری با پیش‌زمینه کتک‌کاری

لیگ 14 تیمی فوتسال در شرایطی جمعه شب به ایستگاه بیستم خود رسید که دو رقیب سنتی به نام‌های گیتی‌پسند و شهید منصوری قرچک ورامین تیم‌های چهارم و دهم جدول در اصفهان در یکی از حساس‌ترین دیدارهای هفته برابر هم صف‌آرایی کردند آن هم در شرایطی که در بازی جنجالی رفت دو تیم با نتیجه تساوی 6 بر6 به کار خود خاتمه داده بودند. دیداری که در آن به گفته مسئولان باشگاه گیتی پسند از پرتاب بطری تا فحاشی، کتک‌کاری و تشدید جنجال با بلندگوی سالن را در دل خود داشت.

این شرایط باعث شده بود حساسیت دیدار برگشت سوای بحث فنی از نظر برگزاری هم زیر ذره‌بین مسئولان سازمان لیگ قرار گیرد؛ امری که آرش جابری، دبیر سازمان لیگ فوتسال بر آن صحه گذاشت و تاکید دارد «با توجه به این حاشیه‌ها شخصا در سالن محل برگزاری بازی حاضر شدم.» نیمه نخست بازی در حالی با نتیجه 2 بر 2 به پایان رسید که در نیمه دوم شکل‌گیری یک ضربه ایستگاهی برای گیتی‌پسند آغازی شد بر حواشی بازی. این ضربه به شکلی مشکوک از دروازه شهید منصوری برگشت داده شد، اما فرمان ادامه بازی داور سبب اعتراض بازیکنان و تماشاگران گیتی‌پسند شد. در ادامه اعتراض بازیکنان میزبان به شمارش تعداد خطاهای حریف که با پشتیبانی تماشاگران همراه شد و ورود چند تماشاگر به زمین مسابقه و ضرب و شتم داور، به نیمه تمام ماندن بازی منجر شد؛ دیداری که مهمان با نتیجه 4 بر 2 از میزبان پیش افتاده بود. در پایان این بازی رضا داورزنی، سرمربی تیم منصوری تصمیم داور را درست دانست. رضا لک‌ سرمربی گیتی‌پسند اشتباهات داوران را عامل نیمه تمام ماندن بازی دانست.

نشست فوق‌العاده هیات رئیسه

آرش جابری ، دبیر سازمان لیگ فوتسال در گفت‌وگو با جام‌جم درباره چگونگی برخورد با متخلفان این مسابقه، تصریح کرد: با توجه به عمق حاشیه، جلسه فوق‌العاده سازمان لیگ را درخواست کردم و این جلسه قرار است پیش از ظهر امروز (یکشنبه) برگزار شود.

در این نشست رئیس کمیته انضباطی دپارتمان داوری هم حضور خواهد داشت و درباره نتیجه بازی، مطابق بند یک ماده 84 آیین نامه انضباطی تصمیم‌گیری می‌شود.

او با اشاره به این‌که مدیران عامل باشگاه‌های منصوری و گیتی‌پسند نیز عضو هیات رئیسه سازمان لیگ هستند، گفت: آنها در رای‌گیری درباره نتیجه بازی دخیل نخواهند بود.

تنبیهات انضباطی را هم کمیته انضباطی برابر روال قانونی خود در نظر خواهد گرفت.

برخورد قانونی صورت می‌گیرد

اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال با تاکید بر این‌که برای صدور رای در این خصوص منتظر گزارش ناظر مسابقه و ناظر داوری خواهد بود، تصریح کرد: ما برابر قانون با متخلفان برخورد خواهیم کرد. در این خصوص باید مشخص شود کسانی که به سمت داور حمله‌ور شده‌اند، مقام رسمی یا صرفا تماشاگر بوده‌اند و به‌طور طبیعی با مشخص شدن این موضوع و دلایل حقوقی می‌توان حکم صادر کرد.

با وجود این و براساس مواد 66 و 79 آیین‌نامه انضباطی در چنین مواردی سخت‌ترین محرومیت‌ها از دو تا شش سال و حتی محرومیت‌های تیم مثل بازی بدون تماشاگر وجود دارد، اما باید صبر کنیم مدارک لازم را جمع‌آوری کرده و برابر قانون و با جدیت با متخلفان برخورد کنیم.

در حالی رئیس کمیته انضباطی منتظر گزارش ناظر بازی و داوری است که از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی کرد با توجه به اظهارات آرش جابری، ناظر بازی و دبیر سازمان لیگ فوتسال شرایط به ضرر تیم میزبان، یعنی گیتی‌پسند خواهد بود. جابری در تشریح اتفاق‌های رخ داده به جام‌جم گفت: در فاصله 59 ثانیه مانده به پایان بازی، تماشاگران گیتی‌پسند علیه منصوری قرچک فحاشی کردند و در اعتراض به داوران بطری و اشیا به داخل زمین پرتاب کردند و حتی یکی از تماشاگران که کنار جایگاه ویژه بود، وارد زمین شد و داور دوم مسابقه، عارف سیاحی را کتک زد . او ادامه داد: تمامی عوامل مسابقه بر این باور بودند که بازی را ادامه بدهند و عوامل انتظامی در حال برقراری امنیت بودند و کف سالن هم آماده بازی شد، اما پس از چند دقیقه دوباره از روبه‌روی جایگاه یک تماشاگر وارد زمین شد و داور دوم را کتک زد. در نتیجه به دلیل نبود امنیت بازی، داوران صورتجلسه‌ای تهیه کرده و بازی را نیمه‌تمام اعلام کردند.

تاکید بر فرهنگسازی

محمد ناظم الشریعه، سرمربی تیم ملی فوتسال درباره این درگیری‌ها در لیگ فوتسال به رادیو ورزش گفت: باشگاه‌ها در راس این مشکل هستند نه بازیکنان. حل این مشکل هم نیازمند یک ساختارسازی است. کمیته فوتسال هم باید برای بهبود شرایط کمک کند به خصوص در چینش داوران که یک مقدار سخت است.

وی یکی از راهکارهای کاهش تنش در فوتسال را برگزاری کلاس‌های آموزشی دانست و به رادیو ورزش گفت: ما باید برای فوتسال هم هزینه کنیم و بسترسازی مناسبی داشته باشیم. همچنین جابری، دبیر سازمان لیگ در این خصوص گفت: معتقدم فرهنگسازی را باید از لایه‌های زیرین خودمان در باشگاه‌ها آغاز کنیم و این‌که بخواهیم به هر قیمتی و در این رابطه به هر راه صواب و ناصوابی متوسل شویم، کار درستی نیست، چراکه حریفان ما هم چنین خواهند کرد. ما به عنوان مسئول از این وضعیتی که پیش می‌آید، زجر می‌کشیم و دلمان می‌خواهد تماشاگر از یک بازی سالم لذت ببرد. ما باید بیشتر دقت کنیم. داوران تمرکز فکری کامل داشته باشند و بازیکنان فقط به بازی بپردازند. نیمکت‌ها جنجال‌سازی نکنند و مدیران فقط مدیریت کنند تا شرایط درست شود.

نیمکت‌های دعوایی

چرا لیگ فوتسال این همه جنجال و حاشیه دارد؟ دبیر سازمان لیگ در پاسخ به این پرسش گفت: در حالی که شرایط فیزیکی سالن‌ها هم در این جنجال‌ها بی‌تاثیر نیست که باید گفت ما بزرگ‌ترین مشکل را در نیمکت‌های تیم‌هایمان داریم. آمار اخراجی نیمکت‌ها دو، سه برابر بیشتر از آمار بازیکنان اخراجی است. ما سرپرستان و مربیانی داشتیم که در طول فصل بارها اخراج شده‌اند، به نظر می‌رسد باید با تشکیل کارگروه بستر سالم برای لیگ فراهم شود، چراکه این بستر سالم به تقویت تیم ملی هم منجر خواهد شد.

این مقام مسئول یک نکته دیگر را هم مورد توجه قرار داد و گفت: ما در حالی مجری برگزاری مسابقات هستیم که دو رکن دیگر برگزاری بازی‌ها زیرمجموعه ما نیستند، یکی داوری و دیگری انضباطی. به نظر می‌رسد کمیته انضباطی می‌تواند اهرم‌های فشار خود را تقویت کند تا آرایی را که صادر می‌کند، شدت و حدت بیشتری داشته باشد و تاثیر لازم را بگذارد.

امید توفیقی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها