کارکنان مشاغل مختلف از دربانان هتل گرفته تا کارگران انبار پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور ربات‌ها در میان همکارانشان باشند. اکنون از ربات‌ها در کمپانی آمریکایی آمازون استفاده می‌شود، اما ربات‌های کارگر جدید به گونه‌ای طراحی خواهند شد که به لحاظ کاری در ارتباط نزدیک‌تری با کارگران عادی باشند. تعدادی از این ربات‌ها به احتمال زیاد جایگزین نیروی کار انسانی خواهند شد و تعدادی دیگر فقط بخشی از وظایف آنها را به عهده خواهند گرفت.
کد خبر: ۸۶۰۲۶۰
تقابل انسان و ربات جدی می‌شود

نتایج کنفرانس روبوبیزینس

در کنفرانس روبوبیزنس که به تازگی در سن خوزه کالیفرنیا برگزار شد از جدیدترین فناوری‌های حوزه رباتیک رونمایی شد. در این کنفرانس، کمپانی کانادایی کلییرپَث ربوتیکس (Clearpath Robotics) از ساخت یک پلتفرم رباتیک خبر داد که قادر است به جای رانندگان کامیون‌های جراثقال چنگک دار در انبارها و کارخانجات کار کند. این ربات که اُتو (Otto) نام گرفته ابتدا باید از میان انبار رانده شود تا حسگرهای لیزری آن بتوانند نقشه محیط را تهیه کنند. کاربر سپس می‌تواند به اُتو فرمان دهد که وسیله مورد نظر را از یک قسمت انبار بار زده و در قسمت دیگر تخلیه کند. اُتو می‌تواند موانع را در مسیر حرکت دور بزند و حتی طوری حرکت کند که زیر دست و پای کارگران نیفتد. ربات دیگری که در این کنفرانس نمایش داده شد متعلق به کمپانی کانادایی فِچ ربوتیکس (Fetch Robotics) بود. این ربات قادر است به دنبال کارگران انبار حرکت کند تا آنها وسایل جمع آوری شده را درون سبد یا جعبه‌ای که ربات با خود حمل می‌کند قرار دهند. هر بار که جعبه یا سبد یک ربات پر می‌شود، ربات دیگری جای آن را خواهد گرفت.

اگر کارگران تمایل نداشته باشند با ربات‌های کارگر همکاری کنند، آن وقت دیگر هیچ اهمیتی ندارد که فناوری‌های رباتیک تا چه حد می‌تواند کارآمد و مفید واقع شود

مِلونی وایز، مؤسس فِچ، به این نکته اشاره می‌کند که هنوز به طور مشخص نمی‌دانیم وارد کردن ربات‌های کارگر به مشاغل مختلف چه واکنشی از سوی کارگران آن مشاغل در پی خواهد داشت. وی توصیه می‌کند این سیستم‌ها باید طوری طراحی شوند که کارگران عادی بتوانند با ربات‌ها ارتباطی صمیمانه برقرار کنند و نیز بسیار هوشمندانه یادآور می‌شود که اگر کارگران تمایل نداشته باشند با ربات‌های کارگر همکاری کنند، آن وقت دیگر هیچ اهمیتی ندارد که فناوری‌های رباتیک تا چه حد می‌توانند کارآمد و مفید واقع شوند. این کمپانی ربات دیگری نیز ساخته که از تنه و بازو تشکیل شده و در واقع جایگزین نیروی کار انسانی به شمار می‌رود. این ربات قادر است به جای یک کارگر عادی در انبار بچرخد و خودش به تنهایی وسایل مورد نظر را از میان قفسه‌ها پیدا و جمع‌آوری کند.

آیا ربات‌های کارگر مورد استقبال قرار می‌گیرند؟

با توجه به افزایش حضور ربات‌ها در مشاغل مختلف، پژوهشگران چندی است به مطالعه تعامل انسان‌ها و ربات‌ها روی آورده‌اند. مطالعات نشان داده است حتی شکل بدنه ربات یا صدای آن می‌تواند انسان‌ها را به برقراری یا عدم برقراری ارتباط ترغیب کند. برای مثال، وقتی ربات شروع به صحبت می‌کند، همین مشاهده که یک ربات در حال ادای کلمات است، نشان‌دهنده سطحی از هوشمندی است که انسان‌ها گمان می‌کنند سطح هوشمندی‌شان از ربات پایین‌تر است. در این موارد احتمال دارد انسان‌ها با ربات همکاری نکنند؛ این در حالی است که وقتی ربات از نشانه‌های غیرکلامی استفاده می‌کند بیشتر مورد استقبال عموم قرار خواهد گرفت.

ربات فروشگاهی

کمپانی فیلو روبوتس (Fellow Robots) که در سن خوزه واقع است یک سیستم متحرک ساخته که به مشتریان کمک می‌کند محصول مورد نظرشان را از میان قفسه‌های فروشگاه جست‌وجو کنند. این ربات از یک بدنه مستطیلی بدون بازو و چرخ‌دار تشکیل شده و مشتری می‌تواند از طریق کلام یا نمایشگر لمسی تعبیه شده در ربات محصولی را که به دنبال آن می‌گردد به ربات اعلام کند.

پس از آزمایش این ربات در یک فروشگاه واقعی مشخص شد کارگرانی که ابتدا تصور می‌کردند این ربات وظایف اصلی آنها را خواهد دزدید، متوجه شدند فقط قرار است بخش کوچکی از وظایف شان را که آن هم کسل‌کننده‌ترین بخش کار است به دست ربات‌ها بسپارند.

جدای از تعامل کارگران و ربات، نحوه برخورد مشتریان نیز در پذیرش ربات‌ها تأثیر دارد. مطالعات نشان داده است چنانچه یک ربات شکل ظاهر انسان‌ها را داشته باشد تا حدی که کارگران و مشتریان احساس کنند با یک ربات انسان گونه در ارتباط هستند، ممکن است نسبت به آن واکنش منفی نشان دهند. سرنوشت ربات هیچبات (Hitchbot) نمونه‌ای از این واکنش‌های منفی است. در ساخت هیچبات سعی شده بود تا حدی شبیه انسان‌ها به نظر برسد. هدف از طراحی این ربات در واقع مطالعه چگونگی تعامل انسان‌ها و ربات‌ها گزارش شد. به همین منظور، عملکرد ربات به گونه‌ای طراحی شده بود که برای حرکت از یک محل به محل دیگر به انسان‌ها وابسته باشد. هیچبات از رهگذران می‌خواست آن را جابه‌جا کنند و با وجود دریافت تعداد زیادی بازخورد مثبت، این ربات در نهایت از سوی یک عابر مورد حمله قرار گرفت و نابود شد.

ربات کارگر

کمپانی ساویوک (Savioke) نیز رباتی کارگر ساخته که قادر است چمدان‌های مسافران را پس از ورود به هتل به اتاق‌هایشان حمل کند. دربان هتل ابتدا باید چمدان‌ها را درون جایگاهی که در ربات تعبیه شده قرار دهد. ربات سپس قادر است به تنهایی اتاق مورد نظر را پیدا کرده و حتی بدون درخواست کمک از آسانسور استفاده کند.

پس از آزمایش این ربات در یکی از هتل‌های کالیفرنیا مشاهده شد اغلب مهمانان از ربات استقبال کردند و رفتار خوبی نسبت به آن نشان دادند. البته، یک مورد بازخورد منفی نیز گزارش شد که در آن به ربات حمله شده بود، اما در مجموع، میزان پذیرش این ربات از سوی مهمانان هتل مثبت ارزیابی شد.

منبع: Technology Review

مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها