گزارشی از وضعیت صادرات گاز با گذر از سردترین منطقه کشور

ایستـادن ممـنوع اینجا آخر خط است

وزیر نفت اولویت نخست این وزارتخانه را صادرات نفت در مقابل گاز دانست و گفت: سودی که از محل صادرات نفت کسب می‌کنیم، قابل مقایسه با صادرات گاز نیست.
کد خبر: ۸۵۹۳۴۸

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بیژن زنگنه دوشنبه شب هفته جاری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: سود صادرات نفت قابل مقایسه با گاز نیست. هزینه تولید یک بشکه نفت خام حداکثر شش تا هفت دلار است که آن را با کمترین قیمت مثلا ٤٥ دلار می‌فروشیم، یعنی ٣٩ دلار رانت و سود گیرتان می‌آید که هیچ زحمتی برای آن نکشیده‌اید.

وی همچنین درباره آینده مجمع کشورهای صادرکننده گاز با بیان این‌که بسیار امیدوار شدم، اظهار کرد: زمانی که ایران ابتکار ایجاد چنین مجمعی را در سال‌های ٧٨ و ٧٩ داشت و مخالفت‌هایی هم با آن صورت می‌گرفت که در نهایت سال ٨٠ تشکیل شد، فکر نمی‌کردم کشورها چنین مجمعی را جدی بگیرند، اما در این مدت خوب مدیریت شده و روبه بلوغ است و باید از این ظرفیت استفاده کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز در بیانیه آخر خود هدف از این مجمع را همکاری بیان کردند با این حال آنها به دلیل ظرفیت‌هایی که دارند به نوعی با یکدیگر رقابت می‌کنند، گفت: چنین شرایطی در اوپک نیز وجود دارد؛ اما مهم این است که در دنیای امروز یاد بگیریم در عین رقابت با یکدیگر رفاقت کنیم.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا ایران خط قرمزی برای انتقال گاز با خط لوله دارد یا خیر، گفت: خط قرمز را لازم نیست کشورها به صورت سیاسی تعیین کنند، بلکه اقتصاد ال‌ان‌جی این موضوع را تعیین می‌کند.وی در این باره که حضور قطر که از موسسان مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیز بوده در اجلاس تهران بسیار کمرنگ بود، گفت: این کشور جزو موسسان نبوده، بالاخره آنها در سطح بالا شرکت نمی‌کنند، به همین دلیل ما هم در اجلاس‌های آنها در سطح بالا شرکت نمی‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها