چند ماه از انتشار آخرین ویندوز مایکروسافت یعنی ویندوز 10 می‌گذرد و بسیاری از کاربران در سراسر جهان رایانه‌های خود را به این سیستم‌عامل قدرتمند به‌روز کرده‌اند. همان‌طور که می‌دانید مایکروسافت امکانات بسیاری به این نسخه از ویندوز اضافه کرده و امکانات موجود در آن را به حد قابل توجهی ارتقا داده است.
کد خبر: ۸۵۷۵۸۲

به‌عنوان مثال ابزار Windows Defender که کاربران نسخه‌های پیشین ویندوز توجهی به آن نداشتند و به‌هیچ‌وجه نیز برای تامین امنیت رایانه روی آن حساب نمی‌کردند‌، به یک آنتی‌ویروس به‌روز با قابلیت تشخیص انواع بدافزارها تبدیل شده و بی‌وقفه از رایانه شما در برابر بسیاری از خطرات امنیتی حفاظت می‌کند. در کلیک این هفته قصد داریم ابزارهایی را به شما معرفی کنیم تا با کمک آنها بتوانید به‌طور رایگان امنیت را در ویندوز 10 برقرار کنید. همچنین شما را با برخی از برترین آنتی‌ویروس‌های رایگان و تجاری که از این ویندوز پشتیبانی می‌کنند، آشنا خواهیم کرد.

پدافند ویندوزی

پدافند یا پادآفند به مجموعه اقدامات و عملیاتی گفته می‌شود که برای کاهش آفندهای دشمنان و دفع خطرات احتمالی از جانب آنها صورت می‌گیرد. ویندوز 10 نیز برای جلوگیری از نفوذ آلودگی‌ها توسط بدافزارهای مختلف مجهز به سیستم پدافندی قدرتمند با نام Windows Defender است که بدون نیاز به نصب مجزا یا هرگونه اقدام دیگر توسط کاربران، به‌صورت پیش‌فرض فعال بوده و برقراری امنیت در رایانه شما را به عهده می‌گیرد.

مزیت‌ها

پدافند ویندوز نسبت به دیگر ابزارها چند مزیت دارد‌؛ مزیت اول آن‌که به نصب نیاز ندارد، نیازمند فعال‌سازی نیست و به‌صورت کاملا رایگان همراه با اولین بوت ویندوز روی رایانه شما اجرا می‌شود.

مزیت دیگر به نحوه عملکرد این ابزار بازمی‌گردد. پدافند ویندوز برخلاف بسیاری از برنامه‌های امنیتی هشدارهایی مبنی بر خرید نسخه تجاری، نمایش تبلیغات نرم‌افزارهای امنیتی و... را برای شما به‌نمایش درنمی‌آورد و بدون نمایش پرسش‌های امنیتی نامفهوم برای کاربران (در بیشتر موارد سوالات و هشدارهای به‌نمایش درآمده توسط نرم‌افزارهای امنیتی برای کاربران مبتدی دردسرساز است و نمی‌توانند گزینه صحیح را انتخاب کنند) عملیات اسکن، شناسایی و دفاع در برابر بدافزارها را اجرا می‌کند. همچنین این ابزار در کمال آرامش به‌روزرسانی‌های مورد نیاز را از سرورهای مایکروسافت دریافت می‌کند و به شما این اطمینان را می‌دهد که بدون نیاز از دخالت کاربر نیز کار خودش را بلد است.

جالب است بدانید پدافند ویندوز به‌سادگی قابل حذف یا غیرفعال‌سازی نیست و کاربران برای حذف این ابزار باید از هک‌های رجیستری یا تغییر در تنظیمات امنیتی ویندوز کمک بگیرند. این تصمیم مایکروسافت برای جلوگیری از حذف تنها ابزار امنیتی ویندوز به‌منظور پیشگیری از آلودگی رایانه کاربران است و در صورتی که کاربری بخواهد یک نرم‌افزار امنیتی دیگر (آنتی‌ویروس) روی رایانه نصب کند، به محض نصب ابزار جدید پدافند ویندوزی به‌طور خودکار غیرفعال می‌شود.

خوشبختانه پدافند مایکروسافت در ویندوز 10 خوش درخشیده و توانسته رتبه خوبی را در ارزیابی‌های امنیتی به خود اختصاص دهد، اما با این حال برای برقراری امنیت کامل در این نسخه از ویندوز نمی‌توان فقط به این ابزار متکی بود و نیازمند ابزارهای کمکی دیگری برای حفاظت از بخش‌های دیگر و آسیب‌های ناشناخته احتمالی خواهید بود. برخی از این آسیب‌های احتمالی، اکسپلویت‌ها و بدافزارهای ناشناخته هستند که ابزارهایی برای حفاظت در برابر آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

دسترسی به پدافند ویندوز

باتوجه به این‌که پدافند ویندوز یکی از ابزارهای مرتبط با ویندوز به‌شمار می‌رود، برای دسترسی به تنظیمات آن ‌باید از منوی استارت گزینه Settings را کلیک کرده سپس به بخش Update & security وارد شوید. در ادامه با کلیک روی گزینه Windows Defender همه گزینه‌های موجود برای مدیریت این ابزار در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

همچنین با اسکرول کردن فهرست گزینه‌ها به پایین می‌توانید در بخش Version info روی Use Windows Defender کلیک کنید تا نسخه دسکتاپی این ابزار برای اسکن دستی و اعمال دیگر تنظیمات اجرا شود.

حفره‌های ناشناخته

امروزه با گسترش دسترسی به اینترنت و اتصال همیشگی کاربران به این شبکه، مرورگرهای اینترنتی یکی از خطرناک‌ترین تهدیدهای امنیتی به‌شمار می‌روند، زیرا حفره‌های امنیتی زیادی در این مرورگرها وجود دارد که هکرها و افراد خرابکار با استفاده از آنها می‌توانند راه را برای ورود بدافزارها به رایانه شما هموار کنند. متاسفانه ابزارهای امنیتی همچون ویروس‌یاب‌ها نیز بدافزارها را باتوجه به فهرستی که از آنها در اختیار دارند، شناسایی می‌کنند و چنانچه نمونه‌ای از بدافزارهای روز صفر (zero day) رایانه شما را هدف قرار دهد‌، توسط این ابزارها شناسایی نشده و به‌راحتی اقدامات خرابکارانه انجام می‌دهند.

Malwarebytes Anti-Exploit از ابزارهای قدرتمند و رایگانی است که برای جلوگیری از فعالیت اکسپلویت‌های ناشناخته روز صفر در مرورگرهای مختلف طراحی شده است. نصب این ابزار به‌عنوان گزینه مکمل پدافند ویندوز می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که حفره‌های امنیتی مرورگرها نیز تحت کنترل کاملی قرار می‌گیرند و حتی راه‌های نفوذ موجود در پلاگین‌ها و افزونه‌های مختلفی که در مرورگر نصب شده‌اند نیز مسدود می‌شود.

http://jjo.ir/pjRMdN

خرابکاران ناشناس

یکی دیگر از معروف‌ترین ابزارهای رایگان امنیتی Malwarebytes Anti-Malware است. این ابزار که شهرتی جهانی دارد بهترین ابزار کمکی برای جلوگیری از فعالیت‌های خرابکارانه در رایانه به‌شمار می‌رود. توجه داشته باشید این ابزار نیز به تنهایی نمی‌تواند جایگزینی برای نرم‌افزارهای ویروس‌یاب باشد و تمرکز آن روی بدافزارهای خرابکاری است که ویروس‌یاب‌ها قادر به شناسایی آنها نیستند. گاهی برخی ابزارهای خرابکارانه رایانه شما را آلوده کرده و ویروس‌یاب نیز قادر به پاکسازی این آلودگی نیست.

به‌عنوان مثال ممکن است موتور جست‌وجوی مرورگر شما به یک جست‌وجوگر ناشناس تغییر یابد و به‌هیچ روشی نیز نتوانید جست‌وجوگر دلخواه خود را برای مرورگر انتخاب کنید. در این موارد این ابزار بهترین انتخاب است، زیرا پاکسازی رایانه‌های آلوده از شر خرابکارانی که کنترل عملکرد برنامه‌ها و تنظیمات سیستمی را در دست می‌گیرند، مهم‌ترین ویژگی این ابزار به‌شمار می‌رود. همان‌طور که گفتیم این ابزار جایگزینی برای ویروس‌یاب محسوب نمی‌شود و باتوجه به همین نکته، نصب این برنامه در ویندوز نیز به غیرفعال شدن پدافند ویندوز منجر نخواهد شد.

http://jjo.ir/SCUwYh

سیستم‌های دفاعی جایگزین

با وجود تمام امکاناتی که پدافند ویندوز در خود جای داده و ابزارهای مکمل آن برای شما فراهم می‌کند ممکن است امکانات دیگری همچون دیوار آتش، ضد هرزنامه و ابزارهای کنترلی والدین نیز از‌جمله انتظارات شما از یک ابزار امنیتی باشند. در این صورت می‌توانید از ابزارهای رایگان یا تجاری که به همین منظور طراحی شده‌اند کمک بگیرید. این ابزارها همگی جایگزین پدافند ویندوز به‌شمار می‌روند و به محض آن که روی ویندوز نصب شوند‌، پدافند داخلی را غیرفعال کرده و خودشان وظیفه حفاظت و برقراری امنیت را به‌عهده می‌گیرند. برخی از گزینه‌های پیشنهادی ما به شما در دو بخش رایگان و تجاری عبارت است از:

پیشنهادهای رایگان

AVG: یکی از گزینه‌های بسیار خوب رایگان و محبوب در میان کاربران به‌شمار می‌رود. این نرم‌افزار در مقایسه با بسیاری از گزینه‌های دیگر انتخاب مناسبی است، اما بهترین گزینه به‌شمار نمی‌رود؛ زیرا در موارد زیادی پس از نصب آن، گزارش‌هایی درباره افت سرعت بوت رایانه و تداخل در عملکرد نرم‌افزارهای نصب شده در ویندوز دریافت شده است.

Avast: مشکلات AVG در این نرم‌افزار مشاهده نمی‌شود و برخورداری از حجم کم با اسکن سریع در کمترین زمان از مزایای استفاده از این برنامه به‌شمار می‌رود. قابل ذکر است این نرم‌افزار نیز بهترین گزینه به‌شمار نمی‌رود‌؛ زیرا در 18 ماه اخیر تعداد زیادی پنجره تبلیغاتی و مزاحم را برای کاربران نسخه رایگان به‌نمایش درآورده است. با این حال کاربران بسیاری دارد و طرفدارانی متعصب.

Avira: به جرأت می‌توان این ابزار امنیتی رایگان را بهترین انتخاب و پیشنهاد کلیک به‌شمار آورد. نرم‌افزار Avira حد وسط دو گزینه‌ قبلی به‌شمار می‌رود. این نرم‌افزار در مقایسه با AVG از عملکرد روان با سرعت بیشتری برخوردار است و در مقایسه با Avast نیز قدرت تشخیص بهتری دارد. البته این برنامه نیز همچون Avast پنجره‌های تبلیغاتی را برای کاربران نسخه رایگان نمایش می‌دهد؛ اما در این نمایش نیز اعتدال را رعایت کرده و موجب آزار کاربران نمی‌شود.

پیشنهادهای تجاری

Webroot: حجم بسیار کمی دارد و فقط 3 درصد از منابع سیستم شما را اشغال می‌کند. این نرم‌افزار یکی از بهترین گزینه‌ها برای شرکت‌ها، کاربران پرفعالیت و بازیخورها به‌شمار می‌رود.

Kaspersky: مقام اول در تشخیص بدافزارها و پاکسازی انواع آلودگی‌ها به این نرم‌افزار اختصاص دارد. کسپرسکی (کاسپرسکی) برخلاف وب‌روت نیازمند منابع بیشتری است و حجم بیشتری را نیز به خود اختصاص می‌دهد، اما این افزایش نیازمندی کاملا طبیعی است‌؛ زیرا ابزارهای امنیتی بیشتری در این مجموعه گنجانده شده است.

ESET NOD32: این نرم‌افزار نیز از حجم کم و سرعت بالایی برخوردار است. باتوجه به قیمت و سهولت در استفاده، مشتریان زیادی را در ایران به خود اختصاص می‌دهد و یکی دیگر از گزینه‌های بسیار محبوب به‌شمار می‌رود. البته این نرم‌افزار در ارزیابی‌های تخصصی تشخیص‌های اشتباه را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

امیر عصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها