رئیس رسانه ملی در مراسم آغاز به کار رادیو اربعین عنوان کرد

رادیویی با مخاطب خاص و ماموریت ویژه

در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی، روز گذشته رادیو «اربعین» در مراسمی با حضور دکتر سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما ، نسرین آبروانی معاون صدا، دکتر جبلی معاون خبر،مسعود گرجی، مدیر کل حوزه ریاست و جمعی از مدیران ارشد رسانه ملی، آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۸۵۶۱۲۷

رادیو «اربعین» همراه شنیداری زائران

اهمیت مراسم معنوی پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) و لزوم انعکاس اخبار و رویدادهای لحظه به لحظه آن به‌ویژه برای زائرانی که با پای پیاده در حال عزیمت به کربلای معلی هستند، معاونت صدای رسانه ملی را بر آن داشته که رادیو اربعین را راه‌اندازی کند تا زائران بتوانند در طول مسیر راهپیمایی از طریق رادیوهای جیبی کوچک یا با استفاده از نرم‌افزارهای نصب شده روی تلفن همراه، در جریان اخبار و رویدادهای این مراسم بزرگ قرار گیرند.

همچنین مدیریت رادیو «اربعین» به رضا کوچک‌زاده سپرده شده که مدیریت رادیو گفت‌وگو را نیز برعهده دارد.

ماموریت ویژه برای رادیو اربعین

به گزارش روابط عمومی معاونت صدا، در مراسم آغاز به کار رادیو اربعین، دکتر سرافراز این رادیو را تجربه‌ای جدید دانست که در زمان مشخص، برای مخاطبین خاص و یک ماموریت ویژه به‌وجود آمده و در صورت موفقیت می‌تواند برای دوره‌ها و موضوعات دیگر نیز قابل تعمیم باشد.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به حضور گسترده مردم ایران و دیگر کشورها در مراسم اربعین امام حسین(ع) و شهدای کربلا گفت: مراسم اربعین به‌ویژه در سال‌های اخیر با استقبال خوبی از سوی مردم ایران، عراق و کشورهای منطقه روبه‌رو شده است و پیاده‌روی این روز در نوع خود در تاریخ برگزاری مراسم‌ مذهبی در جهان بی‌نظیر است و در هیچ جا نمونه آن وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به اهمیت برگزاری این مراسم و استقبال مردم ایران و دیگر کشورها که از 20 روز قبل در تلاشند تا خود را به کربلای معلی برسانند، سازمان صداوسیما با همکاری نهادهای برگزارکننده بیرونی تلاش کرد ضمن تسهیل سفر، زمینه اطلاع‌رسانی از این رویداد بزرگ را فراهم کند.

دکتر سرافراز با اشاره به حضور جمعیتی بیش از ده میلیون نفر در راهپیمایی اربعین بیان کرد: بر این اساس رسانه ملی با راه‌اندازی رادیو اربعین ضمن اطلاع‌رسانی از مراسم اربعین، مسائل آموزشی و معنوی این ایام را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

رئیس سازمان صدا و سیما در خصوص پیش گامی رادیو در استفاده از اپلیکیشن موبایل برای دریافت شبکه‌های رادیویی نیز گفت: دنیای دیجیتال امروز تحولات زیادی داشته است و رسانه نیز باید خود را با این تحولات همراه کند. بر این اساس معاونت صدا با بهره‌گیری از نیروهای متخصص در حوزه فنی و آی‌تی این اپلیکیشن را راه‌اندازی کرد تا مخاطبان ضمن دریافت برنامه‌های رادیو اربعین، برنامه‌های دیگر شبکه‌های رادیویی سراسری را نیز دریافت کنند.

وی تاکید کرد: از آنجا که تلفن همراه، همواره در کنار افراد است این برنامه کاربردی روی گوشی‌های تلفن همراه نصب می‌شود و ابزاری سهل الوصول برای کسانی است که می‌خواهند از طریق تلفن همراه برنامه‌های رادیو را بشنوند.

رسانه‌ای قدیمی و کارکرد به روز

رادیو، اولین رسانه جمعی کشور و بیش از 8 دهه همراه مردم کشورمان بوده است. به نظر می‌رسد امروزه، در عصر رسانه‌های جدید و متنوع با کارکردهای مختلف رادیو، شرایط تازه‌ای را تجربه می‌کند.

دکتر سرافراز:

رسانه ملی با راه‌اندازی رادیو اربعین ضمن اطلاع‌رسانی از مراسم اربعین، مسائل آموزشی و معنوی این ایام را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد

دکتر سرافراز رئیس سازمان صدا و سیما، رادیو اربعین را نمونه‌ای از کارکرد متفاوت رادیو در عصر ارتباطات و تنوع رسانه‌ها دانست و در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو تهران گفت: راه‌اندازی رادیو اربعین یک ضرورت بود چرا که آیین اربعین در بین آیین‌های مذهبی در تمام دنیا، بی‌نظیر است. جمعیت قابل توجهی در این آیین مذهبی حضور پیدا می‌کند، از مدت‌ها پیش راهی می‌شود و صدها کیلومتر پیاده‌روی می‌کنند تا در روز اربعین در کربلای معلا باشد. چنین آیینی راه‌اندازی یک شبکه رادیویی را ضروری کرده است.

براساس توضیحات رئیس سازمان صدا و سیما، رسانه‌‌ای مانند رادیو در دنیای امروز و به‌رغم تولد انواع رسانه‌ها از بین نمی‌رود و فقط کارکرد متفاوتی پیدا می‌کند که یک نمونه از آن رادیو اربعین و کارکرد متفاوت این رادیو است.

دکتر سرافراز در این باره تصریح کرد: رادیو در دنیای رسانه‌های امروز می‌تواند جایگاه خاص خودش را داشته و نفوذش را حفظ کند به شرط آن‌که در شیوه‌های ارتباط و پخش نوآوری داشته باشد.

وی در این باره توضیح داد: تامین محتوای قابل استفاده و مفید، نیاز همیشگی رادیو و هر رسانه دیگری بوده است اما آنچه امروز برای حفظ جایگاه و گسترش نفوذ رسانه‌ای مانند رادیو اهمیت دارد، روش‌های پخش و ارائه محتوا به مخاطب است.

رئیس رسانه ملی تاکید کرد: اهالی رادیو باید به شیوه‌های جدید عرضه محتوا بیندیشند و این‌که چطور می‌توان محتوا را به موقع، گیرا و تاثیرگذار ارائه کرد، چقدر از این محتوا باید به‌صورت زنده ارائه شود و چقدر از آن به‌صورت بسته‌های صوتی باید در اختیار مخاطب قرار بگیرد. یا شبکه‌های اجتماعی، تلفن‌های همراه و دیگر ابزارهای ارتباطی چه خدماتی می‌توانند به رادیو ارائه کنند و چگونه به خدمت این رسانه درآیند.

دکتر سرافراز رادیو را رسانه‌ای سهل‌الوصول دانست که طی سال‌های متمادی در شرایط مختلف مرجع قابل اعتماد مردم و پایه و سکویی برای ارتقای کار رسانه‌ای بوده است. وی تاکید کرد که رادیو می‌تواند همچنان این مرجعیت را حفظ کند و با آموزش و تقویت نوع برنامه‌سازی و نوع ارائه محتوا الگویی برای سایر رسانه‌ها باشد.

کمتر از یک ماه در تمام جهان

رادیو اربعین از 23 آبان تا 13 آذرماه روی موج اف‌ام ردیف 5/95 مگاهرتز در تهران و استان‌های مرزی کشور قابل دریافت است؛ مخاطبان داخل کشور می‌توانند روی DVBT برنامه‌های آن را بشنوند و مخاطبان در همه نقاط جهان روی اپلیکیشن تلفن همراه رادیو به آدرس iranseda.ir به برنامه‌های این رادیو دسترسی دارند.

گفتنی است این رادیو کارش را با اطلا‌ع‌رسانی و راهنمایی زائران آغاز کرده و بعد از پایان مراسم اربعین حسینی(ع)، به کار خود پایان خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها