اعترافات تکان‌دهنده عضو سابق داعش

فیلم اعترافات تکان‌دهنده ابوالولید التونسی یکی از جداشدگان گروه تروریستی داعش که از تلویزیون سوریه پخش شد از اختلافات شدید در داخل این گروه تا حدی که به کشتار داخلی و از بین بردن یکدیگر منجر می‌شود، حکایت دارد.
کد خبر: ۸۵۴۳۳۳
اعترافات تکان‌دهنده عضو سابق داعش

ابوالولید التونسی که در فیلم گفته می‌شود در یک مرکز پزشکی روانی و اعتیاد وابسته به داعش در الرقه کار می‌کرده است، می‌گوید: شمار زیادی معتاد به مواد مخدر در میان اعضای داعش به‌ویژه آنهایی که از جمهوری‌آذربایجان و تونس آمده‌اند وجود دارند که در صورت تاخیر در استعمال مواد مخدر کنترل خود را از دست می‌دهند و دست به اعمال وحشیانه می‌زنند. وی با اشاره به کشتار مهاجران به دست تروریست‌های داعش می‌گوید: هر کس از علت مرگ آنها جویا می‌شد بلافاصله زندانی شده و تحت شکنجه قرار می‌گرفت.

التونسی به اختلافات میان ابولقمان والی الرقه و شخص دیگری به نام ابومحمد العدنانی مسئول داعش در سوریه اشاره کرده و گفته است: اختلافات این دو آن‌قدر بالا گرفت که به درگیری میان آنها منجر شد. اختلافات در میان سرکرده‌های داعش از جمله سرکرده بحرینی ترکی البنعلی و سرکرده سعودی احمد الحازمی درباره اشتباهات ابوبکر البغدادی رهبر داعش به‌شدت افزایش یافت، به طوری که در نهایت به این حکم که هرکس البغدادی را اشتباه‌کار بخواند باید اعدام شود، ختم شد.

ابوالولید دلیل جدا شدن خود از داعش را ظلم زیاد، نسبت دادن اتهام به افراد، تفرقه در صفوف نیروها و برانگیختن خشم اعضای تونسی و لیبیایی به دلیل موارد اعدام‌های بدون توجیه ذکر کرده است.

فرار به ترکیه

براساس اعترافات التونسی، اخیرا گروه تروریستی داعش به‌دلیل چالش‌های داخلی و خارجی، دچار شکاف زیادی میان صفوف خود بوده است. گفته می‌شود صدها تروریست داعش از مناطق تحت اشغال این گروه به سمت ترکیه و کشورهای همسایه فرار کرده‌اند. جدا شدن صدها نفر از اعضای گروه تروریستی داعش به تشدید تشنج میان تروریست‌ها به انگیزه‌های عقیدتی، فکری و اصلیت آنها که از شرق یا غرب هستند، منجر شده است. درگیری اعضای داعش با ساکنان محلی و شکست تروریست‌ها در سربازگیری و اعزام آنها به خط مقدم جبهه‌های جنگ از دیگر عوامل اختلاف و کشتار در داخل صفوف داعش است.

چندی پیش موموزینی، مسئول رسانه‌ای شعبه ۱۴ حزب دموکراتیک کردستان عراق در گفت‌وگو با شبکه المیادین تاکید کرد، اختلاف میان سران داعش افزایش یافته است و ۲۳ نفر از داعشی‌ها از جمله دو نفر از مسئولان این گروه تروریستی به سوریه گریخته‌اند.

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز همان زمان در گزارشی با اشاره به بروز اختلاف میان اعضای داعش به‌خصوص چهره‌های خارجی آن به‌واسطه شکست‌های اخیر این گروه در عراق و سوریه، نوشت: این شکست‌ها موجب بروز اختلافاتی تازه میان اعضای داعش در رده‌های مختلف شده است. آ

سوشیتدپرس در ادامه گزارش خود افزود: در حالی که نیروهای عراقی، ارتش سوریه و پیشمرگه‌های کرد در حال برنامه‌ریزی برای ادامه عملیات خود علیه داعش هستند، بروز اختلاف میان اعضای این گروه موجب افزایش شکست آنها شده است.

این خبرگزاری آمریکایی خاطر نشان کرد: «در صورت موفقیت‌های بیشتر ارتش‌های عراق و سوریه و پیشمرگه‌های کرد در جنگ با داعش، این گروه در موضع ضعف قرار گرفته و اختلافات داخلی می‌تواند موجب تسریع روند فروپاشی آن شود.»

گروه تروریستی داعش دست‌پرورده آمریکا و رژیم صهیونیستی است که توسط برخی کشورهای عرب منطقه از جمله عربستان، قطر و ترکیه تغذیه می‌شود.

موفقیت‌های ارتش سوریه

شکست تروریست‌های داعش در حالی است که نیروی هوایی و توپخانه ارتش سوریه تحرکات عناصر مسلح را از منطقه القریتین تا مهین در جنوب‌شرقی حومه حمص هدف قرار داده و خطوط امدادی آنها را قطع کرده است. همزمان با این اقدامات، ارتش سوریه استحکامات خود را برای تقویت امنیت در منطقه افزایش داده و مقدمه ورود نیروهای زمینی خود را فراهم کرده است.

یک منبع نظامی در این باره می‌افزاید: نیروهای مسلح عملیات نظامی فشرده‌ای را به سمت نقاط اطراف منطقه مهین انجام می‌دهند تا بر آنها مسلط شوند. وی افزود: گروهی از یگان‌های توپخانه‌ای و موشکی نیز از طریق آتش خود مقدمات لازم را برای نیروهای فعال در محور اصلی مبارزات در تسلط بر این منطقه مهیا می‌کنند.

نیروهای ارتش سوریه همچنان به پیشروی در استان «حلب» (شمال سوریه) ادامه می‌دهند. نیروهای سوری روز گذشته در ریف جنوبی «حلب» کنترل چند شهرک را به دست گرفتند. شهرک‌های «تل ممو»، «عزیزیه سمعان» و «زراوی» واقع در جنوب شهر الحاضر اکنون در کنترل ارتش سوریه است.

تحولات امنیتی سوریه در حالی جریان دارد که استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد نیز بعد ازمذاکراتی که با سران گروه‌های مخالف و دولت روسیه داشت، قرار است گزارش کامل خود را فردا (سه‌شنبه) به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه دهد. قرار است بعد از گزارش دی میستورا شنبه آینده 17 کشور شرکت‌کننده در نشست وین یک بار دیگر دور هم جمع شده و درباره تحولات سوریه تصمیم‌گیری کنند. ایران نیز در این نشست شرکت خواهد کرد.

بیش از 80 کشور علیه دمشق

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه ضمن تاکید بر این‌که مردم این کشور ثابت کردند محکم‌تر از آن چیزی هستند که جهان تصور می‌کند، گفت: مواضع دولت سوریه بیش از80 کشور را به جنگ و دشمنی علیه دمشق واداشت.

عمران الزغبی تاکید کرد: مواضع سوریه از جمله مخالفت دمشق با کوتاه آمدن از حمایت از مقاومت لبنان و فلسطین، مخالفت با امضای توافق صلح با اسرائیلی‌ها با شروط صهیونیست‌ها، تسلیم نشدن در برابر شروط آمریکایی و حمایت از عراق در اثنای جنگ 2003 از مهم‌ترین عواملی است که بیش از80 کشور از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را به اتخاذ تدابیری برای سرنگونی دولت سوریه و دودستگی در میان مردم آن واداشت.

مریم کاظمی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها