برنامه‌های دوومیدانی برای موفقیت ورزشکاران در المپیک 2016 آغاز شده است

خواب‌های طلایی احسان برای المپیک «ریو»

دوومیدانی سر گل بازی‌های المپیک، با سابقه‌ای به اندازه عمر بازی‌های المپیک، این روزها در ایران با شایعه‌های متعددی روبه‌روست. از برنامه‌های مختلف ورزشکاران المپیکی گرفته تا آمدن مربیان خارجی، همین طور برپایی اردوهای داخلی و خارجی که عمده‌ترین بحث‌های این روزهای دوومیدانی ایران است. چند دوومیدانی کار با بلیت ریو در دست، مراحل آماده‌سازی خود را سپری می‌کنند و از طرفی تعدادی بخت خود را در مسابقه‌های انتخابی پیش رو آزمایش می‌کنند، اما در این میان تمام بحث‌های کارشناسان و مسئولان فدراسیون دوومیدانی حول یک محور می‌چرخد‌؛ احسان حدادی.
کد خبر: ۸۵۲۹۲۱

او دردانه دوومیدانی و یکی از 12 مدال‌آور ایران از بازی‌های 2012 لندن است و فدراسیون بین ورزشکارانی که تاکنون سهمیه المپیک به دست آورده‌اند، به طلای حدادی بیشتر امیدوار است. احسان بعد از پشت سرگذاشتن مشکلات مالی، اینک در فدراسیون مجید کیهانی بیش از گذشته احساس شادمانی می‌کند. او سال‌ها به‌خاطر‌نداشتن مربی می‌نالید. پول کافی برای حضور در اردوهای خارجی به او تخصیص داده نمی‌شد و این مشکلات نایب‌قهرمان المپیک ایران را دل آزرده کرده بود.

احسان حدادی به‌عنوان یک ورزشکار حر‌فه‌ای تابع شرایط آماتوری ورزش ایران شده بود، زیرا وقتی قانونی حرفه‌ای در ورزش وجود نداشته باشد طبیعی است ‌ورزشکاران حرفه‌ای تاوان نگاه آماتورگونه به خود را پرداخت کنند.

کیهانی:

برای احسان برنامه‌ریزی کرده‌ایم. تمرین در داخل یا خارج از ایران فرقی نمی‌کند. او بنا به شرایطی که به وجود می‌آید تمرین می‌کند و فدراسیون تمام‌قد از نایب‌قهرمان پرتاب دیسک المپیک لندن پشتیبانی خواهد کرد

حال دوومیدانی که حدادی هم عضو این خانواده است روزهای طولانی خوب نبود، اما امروز چه اتفاقی افتاده که احسان حدادی بیشتر از روزها، هفته‌ها و ماه‌های قبل خوشحال و امیدوارتر است‌؟ شرایط تمریناتش در ایران بهتر شده یا برای تمرین به خارج از کشور سفر می‌کند؟ مخارج مسافرت‌هایش تامین شده یا می‌تواند با فراغ بال در مسابقه‌های بین‌المللی چسبیده به المپیک پرتاب کند؟

پرتابگر دیسک ایران در المپیک قبلی با قهرمان بازی‌ها 9 سانتی متر فاصله داشت که خیلی‌ها می‌گویند برای احسان این اختلاف قابل جبران است، اما چطور؟

برای سانتی‌مترهای کمتر در پرتاب دیسک بازی‌های 2016 ریودوژانیرو مجید کیهانی، رئیس فدراسیون دوومیدانی می‌گوید: برای احسان برنامه‌ریزی کرده‌ایم. تمرین در داخل یا خارج از ایران فرقی نمی‌کند. او بنا به شرایطی که به وجود می‌آید تمرین می‌کند و فدراسیون تمام قد از نایب‌قهرمان پرتاب دیسک المپیک لندن پشتیبانی خواهد کرد.

شیطنت یک میلیاردی

یک میلیارد تومان‌. بله این مبلغ در رسانه‌های مختلف از قول رئیس فدراسیون دوومیدانی عنوان شد که می‌خواهد به احسان حدادی بدهد، اما مجید کیهانی انتشار این خبر را شیطنت رسانه‌ای می‌داند و می‌گوید: من چنین ادعایی نکردم و به نظرم شیطنت رسانه‌ای بود، اما از طرفی تمام امکانات را در اختیار حدادی قرار می‌دهیم.

حدادی:

امیدوارم بتوانم همان پرتاب‌های خوب گذشته را داشته باشم و مطمئن هستم این اتفاق رخ می‌دهد، زیرا به این مربی روس اعتقاد قلبی دارم. من قول مدال نمی‌دهم اما اگر همه کمک کنند می‌توانم به موفقیت برسم

احسان حدادی در دوومیدانی به نسبت ورزشکاران دیگر که سهمیه المپیک می‌گیرند بخت بلندتری برای گرفتن مدال دارد. این یک واقعیت است که با توجه به معیارهای جهانی دوومیدانی و مقایسه آن با دوومیدانی ایران انجام می‌شود هر چند همه ورزشکاران در مواد مختلف دوومیدانی جایگاه خود را در این ورزش دارند، اما نگاه به مدال مختص حدادی است و بس. این نگاه نزد مدیران ارشد ورزش هم دیده می‌شود که در سال منتهی به المپیک، جادوی مدال و تاثیرات اجتماعی آن را در غرور و عشق ملی در نظر می‌گیرند و به قهرمانان با بخت مدال بیشتر، نگاه ویژه‌ای دارند.

کیهانی اما از دریچه اجتماعی به مدال‌آوری احسان می‌نگرد وقتی که می‌گوید: تمام مردم از ما انتظار دارند برای احسان شرایط متفاوت‌تری بسازیم تا او بتواند موفق شود. وزیر ورزش و معاون توسعه ورزش قهرمانی نیز برای حدادی برنامه‌های خوبی دارند و تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا به هدف نهایی برسیم.

کیم کیست؟

یک اقدام در مسیر مدال‌آوری دوومیدانی با احسان حدادی، استخدام مربی خارجی است. مربی احسان چند روزی است به ایران آمده و در همین مدت کم روحیه ورزشکارش را بالا برده است.

کیم بوخونسف، پیرمرد دوست‌داشتنی و مربی پرتابگر دیسک ایران است که هر دو طرف (احسان ـ کیم ) به درک متقابل با یکدیگر رسیده‌اند. کیهانی هم بعد از قراردادی که با کیم بست گفته بود احسان و کیم یک رابطه کاملا عاطفی دارند و خوشحال است که این موضوع به همراه تعصب کیم روی حدادی سبب شد این مربی روس بار دیگر به ایران بیاید.

برای معرفی کیم بوخونسف نباید راه دور رفت. کیم خیلی راحت خودش را معرفی می‌کند: من یک مربی قدیمی هستم که حدود 11 المپیک را تجربه کرده‌ام؛ در سه دوره به عنوان ورزشکار و در بقیه دوره‌ها به عنوان مربی. در طول دوران کاری هم شش مدال گرفته‌ام.

کیم بوخونسف با این معرفی کوتاه اما نشان داد یک مربی حرفه‌ای است. در ایران برخی منتقدان روی سن این پیرمرد انگشت گذاشتند و به آن انتقاد کردند، اما فدراسیون و حدادی تمام قد پشت سر مربی خود ایستاده‌اند.

مربی روسی احسان حدادی بار دیگر به المپیک لندن بازمی‌گردد و می‌گوید: او 9 سانتی‌متر با رقیب آلمانی‌اش فاصله داشت، بنابراین برای طلای المپیک باید بیشتر تلاش کنیم. حدادی، ورزشکار با‌سابقه‌ای است که می‌تواند موفق باشد. او باید در هر ماه 1000 پرتاب انجام دهد و مطمئن هستم او این توانایی را دارد که بتواند در المپیک نتیجه‌ خوبی بگیرد. با تمام احترامی که برای خبرنگاران و رسانه‌ها قائل هستم از همه خواهش می‌کنم در این مدت همکاری لازم را با ما داشته باشند و اجازه دهند ما با آرامش کار کنیم.

بازگشت به اوج

آرامشی که پیرمرد روسی درباره آن حرف می‌زند از چشمان حدادی خوانده می‌شود. او باید زودتر از خواب بیدار شود، تمریناتش را مرتب‌تر کند و سانتی‌مترهای عقب‌افتاده از قهرمان آلمانی را جبران.

احسان حدادی جوان با احساس ورزش ماست که تابع همان احساسات برآمده از جریان‌های اخیر زندگی ورزشی‌اش می‌گوید: بهترین روزهایم را پشت سر می‌گذارم. حتی از روزی که در لندن مدال گرفتم خوشحال‌تر هستم. بوخونسف مربی خوبی است و من با آمدن این مربی در کنار برنامه‌های فدراسیون، وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک احساس سبکی می‌کنم. حمایت‌ها خوب شده و این فضا تمرکزم را برای تمرین دو برابر کرده است. امیدوارم بتوانم همان پرتاب‌های خوب گذشته را داشته باشم و مطمئن هستم این اتفاق رخ می‌دهد، زیرا به این مربی روس اعتقاد قلبی دارم. من قول مدال نمی‌دهم، اما اگر همه کمک کنند می‌توانم به موفقیت برسم.

بوخونسف:

حدادی، ورزشکار با سابقه‌ای است که می‌تواند موفق باشد. او باید در هر ماه 1000 پرتاب انجام دهد و مطمئن هستم او این توانایی را دارد که بتواند در المپیک نتیجه‌ خوبی بگیرد

حدادی تحت چنین فضای به وجود آمده می‌خواهد خیلی زود به روزهای اوجش بازگردد. او پیش از المپیک لندن روزانه هفت ساعت تمرین می‌کرد، اما اینک برای المپیک ریو 10 ساعت تمرین می‌کند. حدادی ادامه می‌دهد: در تمرینات هیچ اشتباهی انجام نمی‌دهم تا اتفاق خوبی در ریو برای ما بیفتد؛ زیرا نوبتی هم باشد نوبت ماست و من باید مدال طلا بگیرم.

فعالیت‌های امید بخش

دوومیدانی ـ بخوانید ورزش ایران ـ نشان داد روی احسان حدادی تعصب ویژه‌ای دارد. او یک قهرمان است که با قهرمانی خود می‌تواند در کنار ده‌ها امتیاز قهرمانی، راه ترویج دوومیدانی به‌ویژه در پرتاب دیسک را فراهم کند. احسان حدادی یک برند برای ورزش د‌و‌و‌مید‌ا‌نی است که در بحث بین‌المللی ظرفیت داشتن اسپانسرهای خارجی را دارد. اما دوومیدانی ایران تاکنون ورزشکاران دیگری هم به المپیک ریو معرفی کرده است تا تیم ‌ملی د‌و‌و‌مید‌ا‌نی حضور موفقی در رقابت‌های ریو داشته باشد. فدراسیون برخی دونده‌ها را به مجارستان می‌فرستد. ایگور پاکلین برای هدایت ورزشکاران پرش‌ها به ایران می‌آید و اعلام کرده چنانچه لیلا رجبی بخواهد با همسرش پیمان رجبی کار کند مشکلی وجود ندارد. تاکنون برنامه‌های رضا قاسمی اعلام شده که این دونده دوهای 100 متر دو ماه در کیش اردو می‌زند. حسن تفتیان نیز نخستین دور تمرینات خود را در آکادمی ملی المپیک آغاز کرده است.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها