یک مقام سوری با بیان اینکه سعودی‌ها قبل از هر اظهارنظری نیاز به درمان روحی روانی دارند گفت:اظهارات مقامات آل سعود از عادل الجبیر گرفته تا دیگران نشان می‌دهد که آنها تنها ابزار دست غرب و در رأس آن آمریکایی‌ها هستند، به گونه‌ای که با کنترل از راه دور آمریکایی‌ها راه می‌روند و حرف می‌زنند، بنابراین پرداختن به سخنان و اظهارات بیهوده آنها جز وقت هدر دادن چیز دیگری نیست.
کد خبر: ۸۵۲۴۹۶
عادل الجبیر نیازمند درمان روحی - روانی است

معاون وزیر اقتصاد سوریه با بیان اینکه قضیه ریاست جمهوری بشار اسد به شخص وی و سوری‌ها مربوط می‌شود، گفت که موضع جمهوری اسلامی ایران در نشست وین مبنی بر ضرورت حفظ حاکمیت سوریه سرآمد این نشست بود.

به گزارش جام جم آنلاین، «حیان سلمان» معاون وزیر اقتصاد سوریه در گفت‌وگو با فارس در دمشق، با رد هر گونه گمانه‌زنی‌ها درباره موافقت نشست وین با برکناری بشار اسد اظهار داشت: وزیران خارجه حاضر در نشست وین درباره سوریه بر سر بیانیه‌ مشترک 9 ماده‌ای توافق کردند که در هیچ کدام به سرنوشت ریاست جمهوری بشار اسد اشاره نشده است.

وی افزود: در نشست وین تاکید بر این بود که موضوع سوریه کاملا سوری حل شود و کسی در آن مداخله نداشته باشد و موضع جمهوری اسلامی ایران در وین مبنی بر ضرورت حفظ حاکمیت سوریه سرآمد نتایج این نشست بود.

ریاست ‌جمهوری اسد قضیه‌ای سوری است

سلمان گفت: وزیر خارجه فرانسه پس از نشست وین ادعا کرد که مدت ریاست جمهوری بشار اسد از جمله موضوعات مورد بررسی در این نشست بوده اما «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و حتی وزیر خارجه آلمان این ادعا را رد کردند، بنابراین قضیه ریاست جمهوری کاملا به خود سوری‌ها مربوط می‌شود.

این مقام سوری تصریح کرد: هیچ فردی، هر که می‌خواهد باشد، حق دخالت در موضوع ریاست جمهوری بشار اسد را ندارد، این موضوع به نظر شخص بشار اسد و همچنین خواسته ملت سوریه بستگی دارد.

بیانیه‌ وین منطبق با موضع سوریه بود

وی ادامه داد: اگر در بیانیه وین به دو موضوع مهم دیگر هم پرداخته شده بود، این بیانیه به طور صد در صد منطبق با موضع سوریه بود، این دو ماده یکی، وادار کردن کشورهای حامی تروریسم به قبول جبران برخی خسارت‌های جنگ و کمک به بازسازی سوریه و دیگری اعتراف گرفتن در موضوع دخالت گروه‌های تروریستی درجنگ سوریه است، در حالی که هیچ اشاره دور یا نزدیکی به این دو قضیه در بیانیه وین نشده است.

ایران مطابق با منشور سازمان ملل از سوریه حمایت می کند

معاون وزیر اقتصاد سوریه با تاکید بر موضع ایران در حمایت از سوریه گفت: تهران به منشور سازمان ملل درباره حق تعیین سرنوشت کشورها از سوی ملل آن، متعهد است و این موضع از سوی همه کشورهای جهان مورد احترام است.

وی افزود: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در نشست وین تاکید کرده که ایران آماده بررسی بحران سوریه تنها در چارچوب راه حل سیاسی است و ورود به جزئیات این راه حل در دست ملت سوریه است که باید برای آینده و سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند.

سعودی‌ها نیاز به درمان روحی روانی دارند

این پژوهشگر راهبردی سوریه درباره اظهارات اخیر خود مبنی بر اینکه عربستان در عصر حاضر به سر نمی‌برد و می‌خواهد سوریه را نیز به قرون وسطی بازگردانند و اینکه سعودی‌ها قبل از هر اظهارنظری نیاز به درمان روحی روانی خود دارند، گفت: خاندان آل سعود گمان می‌کند که با ثروت نفت مردم کشورش می‌تواند جهانیان را به نفع خود بخرد اما فراموش کرده که با این اموال تنها می‌تواند برای خود کاخ بسازد نه انسانیت.

رژیم حاکم عربستان اعتبار بین‌المللی ندارد

وی افزود: امروز خاندان آل سعود خود به جان هم افتاده‌اند، اختلافات شدیدی بین سدیری‌ها یعنی خانواده ملک سلمان با ملک عبدالله حاکم است، محمد بن نایف هم با محمد بن سلمان اختلاف دارد، بنابراین رژیم حاکم بر عربستان از هیچ اعتباری در سطح بین‌المللی برخوردار نیست.

وی افزود: خوب است به خاطر بیاوریم که یک سفر شاه سعودی به فرانسه و مغرب حدود 500 میلیون دلار هزینه برداشت، مبلغی که برای کمک به معیشت پانصد روز مردم غزه کفایت می‌کند چرا که مردم مقاوم غزه به دست کم یک میلیون دلار در هر روز نیاز دارند.

وی در خصوص جنگ یمن نیز اظهار داشت: ائتلاف متجاوز سعودی در حالی در یمن عملیات طوفان قاطعیت به راه انداخته که هیچ نسیم قاطعیتی از سوی این کشورها در دفاع از مسجد الاقصی نمی‌وزد، آن هم در این روزهای سرزمین‌های اشغالی فلسطین که صهیونیست‌های تا بن دندان مسلح صاحبان این سرزمین و مقدساتشان را هدف گرفته‌اند.

مذاکرات وین‌1، ژنو1 و 2 را ملغی کرد

سلیمان درباره نشست آتی وین و حضور مخالفان سوریه در آن اظهار داشت: نشست بعدی بر پایه نشست اول وین است و به اعتقاد من وین 1 ، ژنو 1 و ژنو 2 را ملغی کرد و اصولی برای حل بحران سوریه وضع کرد که مبتنی بر حفظ وحدت و تمامیت ارضی و استقلال این کشور است.

وی افزود: همانگونه که در بیانیه وین تاکید شده در حل بحران سوریه نهادهای دولتی آن باید باقی مانده، حقوق همه سوری‌ها حفظ شده و دعوت به برگزاری انتخاباتی شود که با قانون اساسی این کشور منطبق است .

این شخصیت سوری تاکید کرد: بنابراین به قاطعیت می‌توان گفت که وین 1 ، ژنو 1، ژنو 2، مسکو1، مسکو 2 ، قاهره1 و قاهره 2 را پشت سر گذاشته و پیشتاز است.

ماهیت مخالفان در نشست وین مهم است

معاون وزیر اقتصاد سوریه گفت: البته ماهیت مخالفانی که قرار است در نشست وین حاضر شوند مسئله مهمی است، آنهایی که دست به سلاح بردند، تروریست هستند؛ امروز در همه کشورهای جهان اپوزیسیون وجود دارد حتی اگر وجود ندارد، باید ایجاد شود و از حضور مخالفان مسالمت‌جو در هر کشوری استقبال شود.

وی افزود: بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز بارها بر امکان گفت‌وگو با مخالفان تاکید کرده آما آنهایی که از خارج سوریه پا به این کشور گذاشته و به روی دولت سوریه سلاح کشیده‌اند، نهادهای آنها را نابود، علما و نخبگان آن را ترور و فساد به پا کردند باید راه دیگری برای تعامل با آنها در پیش گرفته شود.

گفت‌وگو با مخالفان مسالمت‌جو ممکن است

سلمان تاکید کرد: اگر مخالفان مسالمت‌جو همین برنامه سیاسی را با خود داشته باشند، گفت‌وگو با آنها ممکن است و البته باید گفت که در حال حاضر ما در سوریه مخالف یا هوادار نظام نباید باشیم، بلکه ملی‌گرایی اصل است، یعنی میهن‌پرست یا میهن‌ستیز داریم.

راه‌حل سوریه سوری-سوری است

معاون وزیر اقتصاد سوریه گفت: ممکن است اختلاف‌نظرهایی بین سوری‌ها وجود داشته باشد، اما مخالف هم نیستیم و می‌توانیم با برگزاری نشست‌های گفت‌وگو در خاک سوریه و زیر پرچم آن اختلاف‌ها را رفع کنیم، در هر حال راه حل بحران سوریه باید سوری-سوری باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها