جام جم آنلاین: معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه گفت: عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان اظهاراتی نامتوازن و بی اساس مطرح کرد و رفتاری دون شان وزیر خارجه یک کشور بروز داد که با واکنش تند ظریف مواجه شد.
کد خبر: ۸۵۱۶۹۵
پاسخ تند ظریف به بی ادبی عادل الجبیر

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه عادل الجبیر با این نیت وارد جلسه شده بود که از آن جدول زمانی کوتاه مدت خارج شود که رئیس جمهور سوریه از قدرت کنار برود افزود: وزیر خارجه عربستان اصلا در پی مفاهیمی همچون حق و اراده مردم سوریه برای تعیین سرنوشتشان نبود واظهارات نادرستی را بیان کرد.

وی افزود: آقای ظریف در زمان رسمی جلسه یک بار با بی اعتنایی به اظهارات عادل الجبیر و بار دیگر با صراحت اتهامات بی اساس او را رد کرد و اقدامات نادرست عربستان در قبال سوریه و برخی مسائل منطقه را بیان کرد.

معاون عربی آفریقای وزیر امور خارجه تصریح کرد: حضور ایران در نشست وین باعث شد آنچه را در چارچوب راهبردمان در ۵ سال گذشته داشته ایم در این مذاکرات مورد توجه قرار گیرد و با سختی و چانه زنی های ۷ ساعته به یک جمع بندی برسیم که مسائل مهمی در بیانیه پایانی قید شود.

امیر عبداللهیان با بیان اینکه برخی کشورها از جمله عربستان با برخی توجیهات قائل به حق مردم سوریه در تعیین سرنوشت خود نبودند، افزود: آنها معتقد بودند مردم سوریه قادر به تعیین آینده خود نیستند و می گفتند انتخابات مکانیزم مناسبی برای آینده سیاسی سوریه نیست و ما باید در این نشست آینده سیاسی این کشور را تعیین کنیم.

بحرین به انگلیس پایگاه دریایی داد

مقام های بحرین پس از همکاری نظامی با آمریکا، امتیاز ایجاد پایگاه دریایی در کشورشان را به انگلیس ها هم دادند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل ازرأی الیوم، در مراسم کلنگ زنی این پایگاه شیخ خالد بن حمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین گفت: این اقدام بیانگر همکاری تنگاتنگ بین دو کشور دوست در تمام زمینه ها از جمله امنیتی و گویای علاقمندی دو طرف برای ارتقای سطح همکاری در زمینه تأمین اهداف و آمال و تقویت منافع مشترک است.

وی که به همراه فیلیپ هاموند همتای انگلیسی خود در مراسم شرکت کرده بود، افزود: انگلیس از کشورهایی است که نقش مهمی در تقویت امنیت و ثبات در منطقه و جهان دارد و تأسیس این پایگاه بیانگر تعهدی است که این کشور نسبت به بحرین و کل منطقه دارد.

خبرگزاری بحرین نوشت که وزیرخارجه انگلیس برعلاقمندی کشورش به تقویت روابط با بحرین در همه زمینه ها و اهمیت این روابط تأکید کرد.

احمدی‌نژاد برنامه ای برای انتخابات مجلس ندارد

مشاور رسانه ای رئیس جمهور پیشین ایران تاکید کرد : محمود احمدی نژاد هیچ برنامه ای برای انتخابات آینده مجلس ندارد .

علی اکبر جوانفکر در گفت‌وگو با ایسنا ، درباره احتمال فعالیت های انتخاباتی محمود احمدی نژاد برای انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آقای احمدی نژاد هیچ برنامه ای در زمینه انتخابات آینده ندارد.

ادعای هاموند در باره توافق هسته‌ای

وزیر خارجه انگلیس ضمن اذعان به تغییر اوضاع به نفع نظام سوریه، مدعی شد توافق هسته ای باعث شده است ایران رفتار خود را تغییر دهد.

فیلیپ هاموند در گفتگوی اختصاصی با اسکای نیوز عربی همچنین نشست اخیر وین را درباره سوریه موفقیت آمیز توصیف کرد.

هاموند در پاسخ به سوالی درباره اهمیت نشست دو هفته آینده درباره سوریه، گفت:" بحران سوریه برای همه ما از اولویت برخوردار است، باید راه حلی سیاسی برای این بحران یافت؛ به گونه‌ای که مخالفان میانه رو وارد دولت انتقالی شوند. 20 کشور از جمله ایران و عربستان، برای شش ساعت دور یک میز نشستند و درباره این مشکل گفتگو کردند که این موفقیت مهمی است. قرار شد دوباره دو هفته بعد دور هم جمع شویم ."

وی افزود: در همین حال همچنان ما با ایرانی‌ها و روس‌ها بر سر موضوعات اصلی اختلاف دیدگاه داریم البته درمورد مسائل زیادی اتفاق نظر داشتیم اما آنچه درباره آن به توافق نرسیدیم کناره گیری بشار اسد از قدرت است و باید به طور جدی تلاش کنیم تا شکاف موجود درباره او را برطرف کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها