در هفته‌های اخیر سرعت اینترنت کشور بسیار کند بود که بخشی از این اختلال به قطعی‌ فیبر نوری در مسیر تنگه باب‌المندب و ترکیه نسبت داده شد. اختلال و کندی سرعت اینترنت ایران پدیده جدیدی نیست و برای کاربران ایرانی به مشکلی روزانه تبدیل شده که همیشه و همه جا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۰۹۴۲

در چنین شرایطی که ارائه خدمات اینترنتی در ایران (به هر دلیل) با مشکل مواجه است، معاون طرح و توسعه فناوری‌های نوین شرکت ارتباطات زیرساخت، به‌تازگی از اجرای یک پروژه جدید برای دسترسی مسافران قطار و هواپیما به اینترنت خبر داده است‌. به گفته مهدی کریمی نیسیانی، چند پروژه در دست اجرا برای بهبود زیرساخت ارتباطی کشور تعریف شده است. او با اشاره به اجرای پروژه هاب ماهواره‌ای ایران (هما) به عنوان سیستم ماهواره‌ای برای افزایش ظرفیت ارتباطی ایران، به خبرگزاری مهر گفت: «با اجرای این پروژه سایت ماهواره‌ای بومهن که سال‌ها غیرفعال بود در قالب این پروژه وارد اکوسیستم ارتباطی کشور شد. این سرویس علاوه بر خدمات‌رسانی در مواقع بحران به مشتریان در حرکت مانند مسافران قطار و هواپیما این امکان را می‌دهد که از سرویس اینترنت استفاده کنند.»

حال این پرسش مطرح می‌شود در شرایطی که اینترنت کشور هنوز روی زمین و در مکان‌های شهری بسیار کندتر از استانداردهای جهانی است چگونه قرار است در آسمان و حین حرکت اینترنت پرسرعت داشته باشیم؟

هرچند استفاده از اینترنت در هواپیماها هنوز تجملی تلقی می‌شود، اما ناپدید شدن یکی از پروازهای مالزی این مساله را دوباره مطرح کرد که چرا نباید ارتباطی بین مسافران هواپیما با زمین برقرار شود؟ در شرایط بحرانی خدمات وای‌فای ارسال پیامک و... در خطوط هوایی ممکن است بتواند از فجایع جلوگیری کند یا گره معمای گم شدن بعضی از پروازها را بگشاید. استفاده از اینترنت هنگام پرواز در آمریکا، کشورهای اتحادیه اروپا و حتی کشورهای پیشرفته آسیایی چند سالی است که پیگیری می‌شود. در بعضی از خطوط پروازی به مسافران امکاناتی داده می‌شود تا در ارتفاع بالای 3000 متر از فناوری‌های ارتباطی وایرلس استفاده کنند. برای نمونه خطوط هواپیمایی نروژ، جت بلو، هنگ‌کنگ، ایر چاینا و نوک ایر تایلند دسترسی کاربران به وای‌فای محدود رایگان را فراهم کرده‌اند. با وجود این، سرعت پایین اینترنت و قطع شدن مکرر خدمات ارائه شده یکی از معضلات این خدمات است. به نقل از روزنامه ایران از هر ده کاربری که از خدمات وای‌فای هنگام پرواز استفاده کرده‌اند، 9 نفر از کیفیت این سرویس‌ها راضی نبوده‌اند. به همین دلیل هم تامین اینترنت با پهنای باند مناسب در طول سفر یکی از مواردی است که شرکت‌های مختلفی روی آن کار می‌کنند. حال به نظر می‌رسد ادعای داشتن اینترنت روی آسمان برای کاربران ایرانی کمی دور از دسترس باشد، هرچند تاریخ دقیقی برای ارائه این خدمات اعلام نشده و ممکن است اجرایی شدن آن با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور سال‌ها به طول بینجامد.

مائده گیوه‌چین - دبیر کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها