بیل‌زنی یکی از آیین‌های ویژه مراسم سوگواری امام حسین(ع) است که در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده و سالی یکبار در عصر عاشورا در شهرستان خوسف خراسان جنوبی برگزار می‌شود. به گفته اهالی و ریش‌سفیدان شهرستان خوسف، مراسم بیل‌زنی نوعی شبیه‌سازی از کار طایفه بنی‌اسد در صحرای کربلاست که پس از سه روز و سه شب پیکر شهدا را با بیل یا ابزاری دیگر به خاک سپردند.
کد خبر: ۸۵۰۰۱۹

مراسم مذهبی بیل‌زنی شهر خوسف همزمان با نخل‌گردانی برگزار می‌شود و در این مراسم نیز عاشقان سید‌الشهدا(ع) با تشییع کجاوه‌هایی با عنوان نخل و برهم زدن سر بیل‌ها همراه با نوحه‌خوانی و زنجیر‌زنی در عزای آن حضرت اشک ماتم می‌ریزند.

در اجرای این مراسم افراد دسته بیل‌زنی، پی در پی هم به هوا پریده و بیل‌ها را در هوا تکان می‌دهند و با فریاد حیدر، علی، سر بیل‌ها را بر هم می‌زنند.

گروه دیگری از عزاداران نیز با حمل کجاوه‌ای بزرگ به‌عنوان نخل و نمادی از تشییع پیکر مطهر حضرت امام حسین (ع) و کجاوه یا گهواره‌ای کوچک‌تر به نشانه تشییع پیکر پاک طفل شیرخوار آن حضرت نوحه‌سرایی و تالم و تاثر شیفتگان حضرت اباعبدالله الحسین‌(ع) را آشکار می‌کنند. در مراسم مزبور نخل کوچک را که نمادی از گهواره حضرت علی‌اصغر‌(ع) است، یک نفر حمل می‌کند و نخل بزرگ را هشت نفر بر شانه می‌گذارند و حدود ‎ ۵۰نفر تعادل آن را حفظ می‌کنند.

نخل کوچک جلوی نخل بزرگ و دسته‌های بیل‌زنی، سینه‌زنی و زنجیر‌زنی هم جلوی آنها به طرف محل موسوم به قتلگاه حرکت می‌کنند و در بین راه هیات و دسته دیگر بیل‌زنی و نخل گردانی به استقبال آنها می‌آیند. در این زمان دسته‌های بیل‌زنی بیل می‌زنند و نخل‌ها را مقابل میدان قتلگاه به حال دویدن می‌گردانند. پس از این مراسم نخل‌ها را به زمین می‌گذارند و بعد نخل هیات دیگر را به همین ترتیب به قتلگاه می‌آورند. در مراسم بیل‌زنی، عزاداران علاوه برمراسم دفن شهدا می‌خواهند به این طریق چکاچک و سر و صدای به هم خوردن شمشیر و سلاح در آن زمان را با برخورد سر بیل‌ها تجسم بخشند. علاوه‌بر آن، زارعان و کشاورزان خوسف معتقدند اگر در روز دهم محرم هر سال مراسم بیل‌زنی را انجام ندهند، محصول پنبه آنان در آن سال دچار آفت می‌شود و از بین خواهد رفت یا به‌طور کلی کشاورزی در آن سال پر رونق نخواهد بود.

به گفته آنان، مراسم قدمتی بیش از صد سال دارد و توسط ملا‌علی‌اکبر خوسفی، بنیانگذارحوزه علمیه خوسف نهادینه شده و کشاورزان و مردم شهرستان خوسف به این رسم بهای زیادی می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها