سمفونی «علمدار» در باکو اجرا شد

یکشنبه شب، پوئم سمفونی «علمدار» اثر پوریا خادم فرزند رسول خادم با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در باکو و با حضور جمع زیادی از هنردوستان ایرانی و آذربایجانی اجرا شد.
کد خبر: ۸۴۹۷۸۳
سمفونی «علمدار» در باکو اجرا شد

به گزارش جام جم نوا ، محسن پاک آیین سفیر کشورمان پس از دیدن این برنامه در صفحه اجتماعی خود نوشت: پوئم سمفونی «علمدار» به صورت «کر» و ارکستر توسط گروه ارکستر سمفونیک دولتی جمهوری آذربایجان در سالن بزرگ فیلارمونیای باکو با رهبری رئوف عبدالله اف، رهبر ارکستر سمفونیک آذربایجان به روی صحنه آمد. برای اولین‌بار است که پوئم سمفونی مرثیه در رثای حضرت قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس (ع) در فیلارمونیای باکو اجرا می‌شود.

سمفونی در موسیقی کلاسیک به قطعه‌ای ارکسترال گفته می‌شود که از چند بخشِ مجزّا به‌نام موومان تشکیل شده‌باشد. هر سمفونی دارای فرم سونات است. فرم سمفونی درحقیقت همان فرم چهاربخشی یا چارموومان است. پوئم سمفونیک بر مبنای داستان یا افسانه‌ای خاص نوشته شده و در یک موومان توصیف می‌شود.این نوع سمفونی اثری است نسبتاً کوتاه که بر اساس داستان یا عنوان خاصی نوشته می‌شود . پوئم سمفونی علمدار، حماسه عشق و خون را با سوز نت‌ها به دل‌های مردم باکو نشاند و نشان داد که هنر ایران از آن حیث که با مفاهیم ارزشی و اسلامی پیوند دارد، ابزاری مهم است و جایگاه برجسته ای دارد.

رسول خادم قهرمان کشتی کشورمان که مشوق فرزند خود می باشد نیز در سالن حضور داشت و مثل همیشه فرزند خود را تشویق می کرد. رامیز قلی‌اف موسیقیدان بزرگ جمهوری آذربایجان نیز به سالن فیلارمونیک آمده بود.وی چندی قبل در تهران در جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت در کنار پوریا خادم حضور داشت و از پوریا به عنوان نابغه موسیقی نام برد.او پس اجرای اجرای قطعه‌ای، دست پوریا خادم را گرفت و خطاب به حاضران گفت: حتما از خودتان می‌پرسید که این نوجوانی که دستش را گرفته‌ام چه کسی است؟ او پوریا خادم، موسیقیدان و پیانیست نوجوان ایرانی است که از نظر من یکی از استعدادهای بی‌شمار سرزمین شماست.

قلی‌اف همچنین همان جا از پوریا دعوت کرد تا به باکو سفر کند تا از او در برخی از اجراهای ارکستر فیلارمونیک آذربایجان استفاده شود. پوریا خادم با وجود داشتن تنها 15 سال موفق شده در چندین کشور دنیا به اجرای برنامه بپردازد و یک بار دیگر در سن چهارده سالگی نیز ‎در باکو با ارکستر ملی آذربایجان اجرا داشت.

اجرای پوئم سمفونی علمدار در یک شب پرخاطره، اشک گرم بر دیدگان عاشقان کربلا جاری ساخت و نمادی از شور و حماسه م عشق و عاطفه بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها