ارکستر سمفونیک تهران اجرا کرد؛

قطعه کربلایی «علمدار»؛ روایت تشنگی و تنهایی

با آهنگسازی پوریا خادم 16 ساله و با هدایت علی رهبری، ارکستر سمفونیک تهران قطعه موسیقایی آیینی «علمدار» را به اجرا گذاشت.
کد خبر: ۸۶۰۱۸۳
قطعه کربلایی «علمدار»؛ روایت تشنگی و تنهایی

ارکستر سمفونیک تهران قطعه «شهرزاد» اثر ریمسکی کورساکف و «علمدار» اثر پوریا خادم را به مخاطبان خود تقدیم کرد.

ابتدای مراسم، علی رهبری دقایقی پس از ورود اعضای گروه بر روی صحنه آمد و پس از تشویق حضار اولین قطعه، «دریا و کشتی سندباد» را از سمفونی «شهرزاد» اجرا کرد.

در تمامی لحظات علی رهبری با جدیت هرچه تمام‌تر گروه را به نواختن بهتر ترغیب می‌کرد و قسمت «عشق شاهزاده و شاهدخت جوان» را با فراز و فرود بسیار و در نهایت «جشن و سرور در جشنواره بغداد» را با ارگ به پایان رساند.

سپس حضار با اشاره علی رهبری برای تشویق اعضای گروه مصمم‌تر شدند و علی رهبری در صحبت با حضار گفت: ما ایرانی هستیم با همان ذوق و استعداد که همه می‌گویند. سولیست امشب ما فوق‌العاده بود. زمانی که من در خارج از کشور بودم هم به یک باره کسی برای من دست نزد و زمانی که از «دومینگو» درباره برلین‌اش پرسیدند تنها گفت 20 دقیقه برای من دست زدند. پس تشویق برای نوازندگان اهمیت بسیاری دارد.

پس از آن گروه کر تهران و ارکستر سمفونیک اضافه شدند تا قطعه «علمدار» را که روایت‌گر روز آخر زندگی حضرت عباس است، اجرا کردند و علی رهبری پس از خروج از صحنه به همراه پوریا خادم (آهنگساز این قطعه) به روی صحنه آمد تا حضار را هر چه زودتر به شنیدن این قطعه دعوت کند. پوریا خادم که علاوه بر آهنگسازی به عنوان سولیست هم با گروه همکاری می‌کرد، پشت پیانو قرار گرفت و قسمت اول قطعه «علمدار» را که بستن آب به روی اهل حرم و تشنگی کودکان و حرکت حضرت عباس به سمت فرات جهت پر کردن مشک آب بود، اجرا کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این پوئم سمفونیک همراه با پاورپوینتی بود که با شروع هر قسمت تصاویری از صحنه عاشورا را به نمایش می‌گذاشت.

قسمت دوم شهادت حضرت عباس و قسمت سوم مرثیه و آمدن امام حسین بر بالین حضرت و زمزمه‌های او بود. در نهایت تنهایی امام حسین در جنگ را سوز آواهای گروه کر دو چندان می‌کرد و بر حزن مخاطبان می‌افزود.

در پایان علی رهبری دستان پوریا خادم را در برگرفت و گفت: تمام کسانی که 16 سال داشتند، می‌دانند اقتضای این سن چیست؛ اما این فرد در 16 سالگی «علمدار» را ساخته و سال‌های پیش پدرش در سنی بالاتر از این قهرمان المپیک شده. حالا فرزندش در شانزده سالگی قهرمان آهنگسازی شده است. برای من افتخاری بالاتر نبود که با بچه‌های خودمان کار کنم و با گروه آثار آهنگسازان ایرانی را در این روزها ضبط می‌کنیم و بسیاری از شما آن‌ها را نمی‌شناسید. کسانی که در این هشت ماه با ارکستر همکاری داشتند. ابتدا نوازندگان جوان و بعد آهنگسازان و رهبران جوان را شناسایی کردیم؛ کسانی که در واقع هنرمندان ایران آینده هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها