سی و پنجمین نمایشگاه جیتکس از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک خاورمیانه با شعار «آینده اینترنت اشیا» از 26 تا 30 مهر در دبی برگزار شد. نمایشگاه جیتکس امسال شاهد حضور شرکت‌های ایرانی پس از چند سال دوری از این نمایشگاه بود.
کد خبر: ۸۴۹۳۵۴
در جست‌وجوی یک فرصت

به گزارش جام حم کلیک ، به نظر می‌رسد شرکت‌ها و مجموعه‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور متاثر از فضای پس از تحریم قصد دارند به‌صورت هدفمند وارد بازارهای منطقه‌ای و جهانی شوند.

انتظار می‌رود حضور شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در دیگر نمایشگاه‌های بین‌المللی از جمله GSM بارسلونا و سبیت آلمان تداوم یابد تا در نهایت به افزایش صادرات ختم شود.

با توجه به امید برای امکان جذب سرمایه‌گذاری و همچنین صادرات در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، این‌گونه فعالیت‌ها می‌تواند حرکتی از سمت اقتصاد نفتی به سوی اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

حضور پررنگ ایرانی‌ها

امسال پیش از برگزاری نمایشگاه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از طریق کریدور صادرات کالا و خدمات و با برگزاری پاوین، تسهیلات 70 درصدی برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه در نظر گرفت.

شرکت‌هایی که زیر حمایت این نهاد به جیتکس راه یافتند چهار شرط شامل دانش‌بنیان بودن، برخورداری از محصولات کیفی، داشتن انگیزه صادراتی و برخورداری از الزامات و زیرساخت‌های لازم برای ارتباطات بین‌المللی (گواهینامه‌های بین‌المللی، کاتالوگ چند زبانه و سایت) را داشتند.

به این ترتیب شرکت‌های نرم‌افزار گستر شریف، عصر فناوری دانش، ارتباطات طلایی شرق، پایا سیستم، ماشین‌های هوشمند هزاره سوم، رایانه رشدافزار، ایران رایانه، نوا کام کار ماندگار، فرپام و پارسه نگار در این نمایشگاه بین‌المللی حاضر شدند.

چند شرکت ایرانی نیز به‌صورت مستقل در جیتکس شرکت کردند. یکی از ویژگی‌های این رویداد این است که شرکت‌کنندگان می‌توانند با ارائه مستقیم محصولات خود در بازار سود مالی خود را بالا ببرند.

مسعود آتشی، مدیرعامل شرکت گسترش فناوری‌های نوین کشاورز، هدف شرکت خود از حضور در این رویداد را معرفی خدمات و محصولات نرم‌افزاری حوزه بانکداری الکترونیکی تولید کارشناسان ماهر داخلی به علاقه‌مندان خارجی دانست.

این شرکت بیش از 15 نرم‌افزار مختلف بانکداری الکترونیکی را با استاندارد جهانی بازار کشورهای اسلامی در این نمایشگاه عرضه کرد.

استقبال از سرمایه‌گذاری در ایران

همان‌طور که رئیس مجمع تشکل‌های ICT از قبل گفته بود همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت ICT ایران در حاشیه نمایشگاه برگزار شد و ملاقات‌های تجاری برای ارتباط با مدیران ICT و جیتکس صورت گرفت.

اوراکل، یکی از شرکت‌کنندگان بین‌المللی جیتکس بود که در دیدار از غرفه ایران از علاقه خود برای همکاری با کشورمان خبر داد.

مدیران منطقه‌ای این غول نرم‌افزاری آمریکا برای همکاری‌های رسمی با مسئولان غرفه ایران و شرکت‌های ایرانی حاضر در جیتکس نیز مذاکراتی انجام دادند.

برترین‌های جیتکس 2015

هر سال همزمان با برگزاری جیتکس، محصولات برتر این نمایشگاه نیز اعلام می‌شود. شرکت‌های بزرگ جوایز رقابت جیتکس 2015 را به خود اختصاص دادند.

برای مثال اپل واچ جایزه بهترین ساعت هوشمند، دل XPS 13 جایزه بهترین لپ‌تاپ، سونی اکسپریا زد 4 جایزه بهترین تبلت، گلکسی اس 6 سامسونگ جایزه بهترین گوشی، سونی A7R جایزه بهترین دوربین، گو پرو هرو بلک جایزه بهترین دوربین اکشن، JG 65EG960T جایزه بهترین تلویزیون، B&O BeoPlay H8 جایزه بهترین هدفن، ویندوز 10 مایکروسافت جایزه نوآوری نرم‌افزاری و Witcher 3: Wild Hunt جایزه بهترین بازی سال را دریافت کردند.

نمایشگاه امسال همان‌طور که از شعار آن مشخص است، روی اینترنت اشیا متمرکز بود و شرکت‌کنندگان در 15 زمینه کلی تحت عناوین تجهیزات مخابراتی، صنعت موبایل، فناوری مصرفی،

رایانش ابری، فناوری کارت، سخت‌افزار، پهپاد، چاپ سه‌بعدی، زیرساخت‌های شبکه‌ای، شرکت‌های کوچک و متوسط، نرم‌افزار، بازاریابی دیجیتال، دولت، علم رباتیک و وسایل نقلیه خودران فعالیت‌های خود را به نمایش گذاشتند.

براساس پیش‌بینی‌ها تا سال 2020 حدود 25 میلیارد دستگاه به اینترنت وصل خواهند شد، بنابراین سازمان‌ها و شرکت‌ها به فکر استفاده از فناوری‌هایی هستند که تجربه استفاده از اینترنت اشیا را در محیط کار فراهم کند.

به عنوان مثال، شرکت Avaya یک راهکار برای نحوه استخدام و کار کردن کارمندان ارائه کرد. در این راه‌حل افراد به محض ورود به محل کار خود از طریق ردیاب گوشی شناسایی می‌شوند.

همچنین میزهایی در اختیار آنها قرار می‌گیرد که به صورت خودکار با مشخصات آنها تنظیم می‌شود. این کارمندان از امکان امضای دیجیتال و تنظیم نور و دمای فضای کار بهره می‌برند.

شرکت Slingshot نیز یکی از غرفه‌های فعال در حوزه شبکه و امنیت در این دوره از نمایشگاه جیتکس بود.

به گفته مدیر فروش این شرکت، Slingshot به‌تازگی فعالیت خود را در خاورمیانه آغاز کرده تا خدمات Clouding و Hosting را که در این منطقه ضعیف است در اختیار کاربران این حوزه قرار دهد.

حاجی‌پور معتقد است این خدمات و محصولات در این منطقه کمتر اطلاع‌رسانی شده‌ و به معرفی نیاز دارند.

دریچه‌ای برای حضور ایران در بازارهای بین‌المللی

GITEX برگرفته از عبارت Gulf Information Technology Exhibition به معنای نمایشگاه فناوری اطلاعات خلیج سالانه در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار می‌شود.

شرکت‌های بزرگ جهانی از جمله مایکروسافت، دل، توشیبا، اپل، لنوو، سامسونگ و همچنین مصرف‌کنندگان زیادی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند که به اعتبار جهانی این نمایشگاه می‌افزاید.

جیتکس اولین بار سال 1981 با نام GITE و با هدف در اختیار گرفتن دروازه جدیدی برای ایجاد کسب و کار در زمینه ICT در آسیای میانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا برگزار شد سپس نامش به GITEX تغییر یافت.


ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها