نمایشگاه جی‌تکس امسال پررونق‌تر و موفق‌تر از سال‌های قبل بود

گشت و‌گذاری در جی‌تکس 2014

هفته‌ گذشته بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه در دبی برگزار شد. اگر از اهالی فناوری اطلاعات و ارتباطات باشید قطعا با نام Gitex آشنا هستید. جی‌تکس بزرگ‌ترین رویداد مرتبط با رایانه و فناوری اطلاعات در خاورمیانه محسوب می‌شود و هر سال علاقه‌مندان بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.
کد خبر: ۷۳۱۹۴۶
گشت و‌گذاری در جی‌تکس 2014
هفته‌ گذشته بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه در دبی برگزار شد. اگر از اهالی فناوری اطلاعات و ارتباطات باشید قطعا با نام Gitex آشنا هستید. جی‌تکس بزرگ‌ترین رویداد مرتبط با رایانه و فناوری اطلاعات در خاورمیانه محسوب می‌شود و هر سال علاقه‌مندان بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند.
این نمایشگاه از بخش‌های متعدد و متنوعی تشکیل شده که می‌توان به بخش‌های سخت‌افزار، دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و نرم‌افزار، امنیت و شبکه، شرکت‌های کوچک و متوسط، رایانش ابری، راهکاری سازمانی و اقتصادی، محتوا و اپلیکیشن، فناوری‌های بی‌سیم و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

حضور پررنگ گوشی‌های هوشمند

گوشی‌های هوشمند همیشه از بخش‌های پرطرفدار جی‌تکس بوده است. امسال نیز مانند سال‌های قبل، آخرین پرچمداران شرکت‌های بزرگ دنیا در این نمایشگاه به نمایش درآمدند. شواهد و قرائن نشان می‌دهد در بین گوشی‌های نمایش داده شده در جی‌تکس 2014 گوشی‌های سونی Z3 ، سامسونگ گلکسی آلفا ـ که اولین گوشی فلزی سامسونگ نیز محسوب می‌شود ـ و همچنین دیگر پرچمدار شرکت سامسونگ یعنی گوشی گلکسی نوت ۴ از محبوبیت بسیاری برخوردار بوده‌اند. ضدآب بودن گوشی‌های جدید شرکت‌هایی نظیر سونی و همچنین مجهز بودن محصولات سامسونگ و سونی به دوربین‌های قوی، توجه حضار نمایشگاه را جلب کرد. البته از پرچمدار اخیر اپل یعنی آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس نیز نمی‌توان بسادگی گذشت، زیرا تلفن‌های همراه اپل همواره از پرطرفدارترین گوشی‌های بازار محسوب می‌شوند.

معرفی نسل پنجم ارتباطات در خاورمیانه

همکاری دو شرکت بزرگ مخابراتی یعنی هوآوی و اتصالات با یکدیگر باعث حضور اولین تجربه از اینترنت پهن باند G5 در خاورمیانه و نمایشگاه جی‌تکس 2014 شد. این دو شرکت مخابراتی این فرصت را ارزشمند شمردند و در این نمایشگاه نسل پنجم ارتباطات موبایل را معرفی کردند. همکاری این دو شرکت بزرگ می‌تواند حضور اینترنت پهن‌باند G5را در خاورمیانه نوید دهد. اینترنت نسل پنجم موبایل به شما اجازه می‌دهد با سرعت ۱۱۵ گیگابیت بر ثانیه به تبادل اطلاعات بپردازید که در نوع خود بی‌نظیر است و می‌تواند موجب تحول بزرگی در صنعت مخابرات و تلفن‌های همراه شود.

گجت‌های پوشیدنی

اگر با گجت‌های پوشیدنی آشنا باشید قطعا نام گوگل‌گلس یا همان عینک هوشمند گوگل را شنیده‌اید. با عینک هوشمند گوگل می‌توانید اطلاعاتی را روی صفحه‌نمایش کوچکی که در بالا، سمت راست این عینک تعبیه شده، مشاهده کنید. این اطلاعات می‌تواند شامل وضع هوا، نقشه، اطلاعات تماس و پیامک‌های گوشی شما باشد. حالا شرکت اپسون نیز به تولید عینک هوشمند دست زده و جی‌تکس ۲۰۱۴ را برای معرفی این محصول خود مناسب دیده است. این عینک که Moverio BT-200 نام دارد، نسل جدیدی از عینک‌های هوشمند محسوب می‌شود. پردازنده عینک اپسون دو هسته‌ای است و با فرکانس 2/1 گیگاهرتزی کار می‌کند. این عینک هوشمند یک گیگابایت رم دارد و به حافظه داخلی هشت گیگابایتی مجهز شده است. از تجهیزات عینک اپسون می‌توان به مکان‌یاب، حسگرهای شتاب‌سنج و قطب‌نما اشاره کرد.

سیستم‌عامل این عینک مانند عینک گوگل اندروید است، اما به نظر می‌رسد تفاوت اصلی آن در نحوه‌ نمایش تصاویر باشد. به گفته‌ اپسون، این عینک قادر است تصاویر را به صورت دو قلو و روی هر دو لنز مقابل چشمان شما قرار دهد؛ بنابراین شما تصاویر را بزرگ‌تر و با کیفیت بالاتری مقابل چشمان خود خواهید دید و با این عینک می‌توانید فیلم‌هایی با کیفیت بالا و صدای دالبی تماشا کنید. درواقع این عینک را می‌توان یک عینک هوشمند واقعیت افزوده نامید که علاوه بر هوشمندی به شما اجازه می‌دهد تصاویر را به صورت واقعیت افزوده پیش چشمان خود مشاهده کنید. اپسون قیمت عینک هوشمندش را ۶۹۹ دلار اعلام کرده و باید منتظر ماند و دید در رقابت با عینک هوشمند گوگل کدام یک پیروز میدان خواهند بود. در بخش دیگری از غرفه اپسون به آخرین دستاوردهای این شرکت در عرصه چاپ بر می‌خوریم که از دیرباز زبانزد عام و خاص بوده است. در نهایت اپسون در این نمایشگاه از جدیدترین ویدئو پروژکتورهای خود نیز رونمایی کرد.

حضور پررنگ مایکروسافت

شاید شرکت مایکروسافت را بتوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت‌کننده جی‌تکس ۲۰۱۴ دانست که غرفه‌ آن در نگاه اول و ورود به نمایشگاه توجه شرکت‌کنندگان را جلب می‌کرد. حضور مایکروسافت در جی‌تکس را باید به دو بخش تقسیم کرد؛ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری. در بخش سخت‌افزاری، مایکروسافت با گوشی نوکیا Lumia 830 که با آخرین نسخه سیستم‌عامل ویندوزفون کار می‌کند، در نمایشگاه حاضر شد، اما در بخش نرم‌افزاری و مخابراتی یک فناوری جدید از سوی مایکروسافت معرفی شد. فناوری VoLTE یا به طور کامل Voice Over LTE به کاربر اجازه می‌دهد صدای خود را از طریق بستر LTE منتقل کند. همان‌طور که می‌دانید LTE نسل پیشرفته چهارم مخابراتی ارتباطات موبایل محسوب می‌شود که انتقال اطلاعات با سرعت بالا را روی موبایل کاربران مقدور کند. به کمک این فناوری، کاربر با بالاترین کیفیت ممکن چه به صورت صوتی و چه تصویری مکالمه خواهد کرد. در ضمن مایکروسافت در کنار معرفی محصولات جدید خود، کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار کرد تا کسانی که به این شرکت علاقه دارند، بیشتر با نحوه کار و فعالیت آن آشنا شوند.

شرکت‌های بزرگ دیگر

غیر از مایکروسافت، دیگر شرکت‌های بزرگ دنیا نیز به معرفی آخرین دستاوردهای خود در حوزه فناوری اطلاعات پرداختند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به اچ‌پی اشاره کرد که آخرین دستاوردهای خود در زمینه چاپ و راهکارهای سازمانی را در اختیار علاقه‌مندان قرار ‌داد. همچنین شرکت لنوو نیز آخرین لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌های خود را در معرض دید عموم قرار داد. بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا در این نمایشگاه به معرفی آخرین راهکارهای سازمانی خود پرداختند.

سامسونگ از شرکت‌هایی محسوب می‌شود که در جی‌تکس حضوری جدی پیدا کرده است. بعد از معرفی آخرین پرچمداران سامسونگ شامل گلکسی‌آلفا، گلکسی‌نوت۴ و گلکسی‌تب S این شرکت در حوزه موبایل با دستی پر به میدان آمده است. حضار در این نمایشگاه می‌توانستند با آخرین محصولات سامسونگ در زمینه موبایل کار کنند و با این دستگاه‌ها آشنا شوند. البته سامسونگ فقط در بخش موبایل در جی‌تکس ۲۰۱۴ حاضر نشد و آخرین محصولات دیجیتال خود شامل تلویزیون‌های فناوری جدید UHD و خمیده، پرینتر، راهکارهای هوشمندسازی منازل و مدارس را نیز معرفی کرد.

پاناسونیک با جدیدترین ربات‌های خود

پاناسونیک با آخرین ربات‌های خود در جی‌تکس 2014 حضور پیدا کرد. در غرفه پاناسونیک با رباتی برخورد کردیم که وظیفه کمک‌رسانی به بیماران بیمارستان را دارد و قرص‌های آنها را در ساعات مقرر در اختیارشان قرار می‌دهد. این ربات که اکنون در دو کشور ژاپن و سنگاپور استفاده می‌شود در این نمایشگاه از استقبال بسیار خوبی برخوردار شد. در بخش دیگری از غرفه پاناسونیک دستگاهی دیده شد که به کمک آن می‌توانید خودروی برقی خود را شارژ کنید. شاید در آینده‌ای نزدیک این دستگاه‌ها را در سطح شهر ببینیم و در نهایت این دستگاه‌ها جای پمپ‌بنزین را بگیرد.

پاناسونیک نیز مانند سامسونگ آخرین دستاوردهای خود در زمینه تلویزیون‌های نسل جدید را در این نمایشگاه در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داد و در جذاب‌ترین این موارد از تلویزیونی رونمایی کرد که ضدضربه بود و هرچند دقیقه ضربه‌ای با یک آونگ آویزان به آن وارد می‌شد و این تلویزیون هیچ آسیبی ندید.

در مجموع به نظر می‌رسد نمایشگاه جی‌تکس امسال از سال‌های گذشته پررونق‌تر و موفق‌تر بود و این نشان می‌دهد جای خالی چنین نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشور ما نیز حس می‌شود. امیدواریم در سال‌های آینده با برگزاری هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران و گسترش نمایشگاه‌هایی نظیر الکامپ و تلکام، شاهد حضور بزرگ‌ترین شرکت‌های ایرانی و خارجی در این نمایشگاه باشیم.

میلاد احرامپوش

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها