نیروهای ارتش عراق به همراه داوطلبان مردمی (الحشد الشعبی) با هدف اجرای مرحله دوم عملیات آزادسازی استان «صلاح‌الدین»، بازپس‌گیری دو شهر بیجی و رمادی را کلید زدند. روز گذشته اعلام شد نیروهای بسیج مردمی عراق از سه محور وارد شهرک چینی در حاشیه بیجی شدند.
کد خبر: ۸۴۶۲۱۴

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق روز دوشنبه دستور اجرای مرحله دوم آزادسازی استان صلاح‌الدین را صادر کرده بود. چند ماه پیش در مرحله اول عملیات لبیک یا رسول‌الله(ص)، شهر تکریت مرکز استان صلاح‌الدین آزاد شده بود.

ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق اوایل امسال طی عملیاتی گسترده توانستند شهر تکریت مرکز استان صلاح‌الدین را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کنند و کنترل این شهر را در اختیار بگیرند. با این حال تروریست‌های داعشی همچنان در شهرهای موصل در استان نینوا و الرمادی در استان الانبار حضور دارند و نبردها برای آزادسازی این شهرها ادامه دارد.

تکفیری‌های داعش، بیش از 80 درصد شهر «بیجی» در استان «صلاح‌الدین» عراق را در اختیار خود دارند؛ شهری که بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق را در خود جای داده است. پایگاه خبری السومریه نیوز دیروز در گزارشی نوشت: تانک‌های عراقی موسوم به «ابرامز» پس از انهدام هفت خودروی بمبگذاری شده داعش به سمت غرب شهر بیجی حرکت کردند.

جزئیات عملیات

با عملیات پاکسازی شهرک چینی، یگان موشکی و توپخانه‌ای ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق به‌شدت مواضع تروریست‌های داعش را در مناطق «النفط» و «التامیم» در شهرستان بیجی و همچنین شهرک چینی هدف قرار دادند. از سوی دیگر گروهی مشترک از نیروهای گردان طلایی ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی موفق شدند راه ارتباطی بین شهرستان بیجی با پالایشگاه را به طور کامل پاکسازی کنند. گروهی از نیروهای بسیج مردمی تیپ «النجباء» نیز پس از شناسایی و تحرکات تروریست‌ها در مناطق مرکزی بیجی، هشت نفر از تروریست‌ها را در کمینی موفقیت‌آمیز از پای درآوردند. با آغاز عملیات گروه‌های مختلف بسیج مردمی از جمله تیپ علی‌اکبر(ع)، سپاه بدر، امام علی(ع)، حزب‌الله عراق، النجباء، اهل حق و المنتظر خود را برای شروع عملیات پاکسازی آماده کرده‌ و مشغول ارسال تجهیزات نظامی و نیرو به منطقه شدند.

به نظر می‌رسد حملات اخیر نیروهای روس به مواضع تروریست‌ها در سوریه، انگیزه جدیدی را در نیروهای عراقی ایجاد کرده باشد تا با شروع یک عملیات جدید به مواضع تروریست‌ها دراین کشور حمله کنند. روز گذشته احمد الاسدی، سخنگوی فرماندهی نیروهای داوطلب مردمی اعلام کرد: عملیات ما تا آزادسازی کامل شمال استان صلاح‌الدین ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در این عملیات نیروهای بسیج مردمی دوشادوش نیروهای ارتش، پلیس و نیروی هوایی به جنگ تروریست‌های داعش رفتند. نیروهای مردمی عراق تهدید کرده‌اند که در جریان این عملیات زمین را زیر پاهای داعش به لرزه درخواهند آورد.

کریم النوری، فرمانده بسیج نیروهای مردمی عراق نیز روز گذشته گفت:این نیروها می‌توانند در کمترین زمان دروازه‌های موصل را بگشایند.

النوری افزود: نیروهای مردمی با حمله توپخانه‌ای به شهر بیجی، زلزله‌ای زیر پای داعشی‌ها ایجاد می‌کنند و این درس خوبی برای گروه تروریستی داعش خواهد بود.

النوری، بیجی را کلید فتح شرقاط، دروازه موصل دانست. گروه تروریستی داعش از تابستان گذشته بخش‌هایی از شمال عراق را اشغال و تاکنون مرتکب جنایات زیادی در آن شده است. این گروهک برای جلوگیری از ورود نیروهای نظامی و مردمی به مناطق تحت اشغال خود، از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند؛ به همین دلیل عملیات پاکسازی مناطق اشغالی با کندی پیش می‌رود.

حضور ائتلاف 4 جانبه

برخی منابع نظامی و امنیتی می‌گویند حمله به بیجی ثمره همکاری اطلاعاتی میان ائتلاف چهارگانه ایران، عراق، روسیه و سوریه است.

به گفته منابع عراقی، در حال حاضر هواپیماهای عراقی بر فراز آسمان بیجی بوده و مشغول رصد کردن تحرکات داعش و جمع‌آوری اطلاعات درباره مراکز حضور آنها هستند. بر همین اساس، گروه اطلاع‌رسانی درباره جنگ علیه داعش در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای عراقی به پیشروی در منطقه البوفراج در استان الانبار دست یافته و 35 تروریست را از پای درآورده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌گوید نیروهای عراقی طی هفته اخیر 15 کیلومتر از شهر الرمادی، مرکز استان الانبار را آزاد کرده‌اند.

از سوی دیگر، حاکم الزاملی، رئیس کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق گفت: مرکز اطلاعاتی که با مشارکت شش نماینده از کشورهای ایران، روسیه، عراق و سوریه در بغداد ایجاد شده است تقریبا از هفته گذشته فعالیت خود را آغاز کرد و هم‌اکنون نیز بر عملیات جدید نظارت دارد.

وی گفت عراق با کمک مرکز اطلاعات جدید بود که پایگاه‌های داعش را بمباران کرد. در جریان این بمباران بود که تعدادی از فرماندهان داعش به هلاکت رسیده و چیزی نمانده بود که سرکرده این گروه نیز کشته شود.

الزاملی افزود: براساس اطلاعات مرکز اطلاعات بغداد بود که توانستیم کاروان ابوبکر البغدادی را در نزدیکی مرز سوریه هدف قرار دهیم. گفته می‌شود مسئولان عراقی تصمیم گرفته‌اند بیشتر به روسیه در عملیات علیه داعش اعتماد کنند تا آمریکا؛ زیرا از ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا ناامید شد‌ه‌اند. یک مقام عراقی تائید کرد که اکنون دو ژنرال روس در مرکز اطلاعاتی بغداد حضور دارند.

همچنین گفته می‌شود ارتش آمریکا نیز تائید کرده است که زمان برای بازپس‌گیری الرمادی آماده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از آسوشیتدپرس استیو وارن، سخنگوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در بغداد گفته است که ارتش عراق در حال حاضر آمادگی لازم را برای انجام حمله‌ای قاطع دارد.

وی افزود هم‌اکنون شرایط برای حمله‌ای قاطع به منظور بازپس‌گیری شهر الرمادی، مرکز استان الانبار از دست داعش فراهم شده است.

به گفته او، عراقی‌ها هم‌اکنون در حومه الرمادی هستند و به‌تازگی جنگنده‌های اف 16 نیز به عملیات حمایت از نیروهای عراقی پیوسته‌اند.

پارلمان و دولت کردستان عراق در آستانه انحلال

اختلافات سیاسی در کردستان عراق همچنان روبه وخامت می‌رود، به نحوی که پارلمان ودولت اقلیم را در آستانه انحلال قرار داده است. منابع نزدیک به حزب دموکرات کردستان می‌گویند به‌دلیل تشدید اختلافات نیچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق به‌زودی انحلال دولت و استعفای خود را اعلام خواهد کرد و به این ترتیب مسعود بارزانی،‌ رئیس اقلیم کردستان باید نخست وزیر جدیدی برای تشکیل دولت انتخاب یا بار دیگر نیچیروان را مسئول تشکیل کابینه کند.

در همین حال گفته شد احزاب سیاسی اقلیم کردستان در اربیل و سلیمانیه با هدف دستیابی به راه‌حلی بدون وخیم شدن بیشتر اوضاع نشستی برگزار کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها