با صداهای واقعی برنامه سیری آشنا شوید

ملاقات با سیری

زمانی که دستیار صوتی اپل، سیری، سال 2011 همراه با آیفون 4S وارد دنیای فناوری شد، بسیاری این تلاش اپل را کاری بیهوده می‌دانستند و کسی فکر نمی‌کرد این دستیار خوش صدا بتواند بدرخشد.
کد خبر: ۸۴۵۰۹۹
ملاقات با سیری

اکنون سیری به نوعی همدم و مونس بسیاری از کاربرانش شده و پاسخگوی بسیاری از پرسش‌های کاربران سیب گاز خورده است.

دستیار صوتی‌ای که با آمدنش راه برای ورود دیگر هم‌قطارانش مانند کورتانا و گوگل ناو باز شد. حالا سیری در جهان هزاران کاربر فعال دارد که بسیاری از نیازهای خود را با او درمیان می‌گذارند.

این ربات به انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ژاپنی، چینی، کره‌ای، ایتالیایی و اسپانیایی صحبت می‌کند و هر روز نیز به گفته مدیران اپل و شاهدان عینی باهوش‌تر می‌شود.

اما سیری اپل یک فرق اساسی با دیگر همکارانش دارد؛ پشت این فرامین صوتی، صدای واقعی چند فرد مختلف پنهان است.

یعنی گویندگانی به‌جای سیری صحبت کرده‌اند تا او بتواند بهترین حالت پاسخگویی را به شما داشته باشد.

صدای سیری در دو نسخه زن و مرد وجود دارد و نسخه‌های مختلف دیگری در سراسر جهان. اما پشت این صداها چه کسانی هستند؟ در ادامه صحبت‌های سه نفر از گویندگان سیری را می‌خوانید. جان بریگز اولین صدای مرد انگلیسی سیری است.

سوزان بنت به‌عنوان صدای زن آمریکایی سیری شناخته شده و کسانی که از پروازهای خطوط هوایی دلتا استفاده کرده‌اند.

حتما صدای او را به یاد دارند و کارن جاکوبسن که در استرالیا به «دختر جی‌پی‌اس» معروف است و هنوز هم برای پسرش خیلی عجیب است که صدای مادرش را از میلیون‌ها دستگاه در جهان بشنود.

چگونه به صدای سیری تبدیل شدید؟

سوزان: در سراسر جهان برای صداهای اصلی سیری از بانک صداهای دیجیتال استفاده شده که سال 2005 ضبط شده است.

به یاد دارم آن زمان به مدت یک ماه پنج روز در هفته و هر روز چهار ساعت صدای خود را ضبط می‌کردم تا در بانک صداهای دیجیتال سهم قابل توجهی داشته باشم و دلیل اصلی این‌که سیری همیشه در یادها می‌ماند این است که صداهای آن از یک سلسله صداهای واقعی انسان‌ها می‌آید.

کارن: من اولین بار با یک آزمون استخدامی با سیری آشنا شدم و به خودم گفتم این کار مال من است و باید آن را به دست بیاورم و همین‌طور هم شد.

جان: صدای اصلی برای یک شرکت آمریکایی با نام Scansoft ثبت شد که Nuance آن را خرید و اپل به سادگی امتیاز آن را گرفت.

تا حالا هیچ ارتباطی با اپل داشته‌اید؟

کارن (با لحن و صدای سیری): متاسفم من اجازه پاسخگویی به این پرسش را ندارم.

سوزان: سال گذشته در کنفرانسی با استیو وزنیاک، دوست جابز و از بنیانگذاران اپل دیدار کردم. او از من به‌عنوان صدای ارزشمند سیری یاد کرد. در کل وزنیاک یک آدم فوق‌العاده است؛ یک نابغه واقعی.

جان! تو پیش از این گفته‌ای با اپل ارتباط داشتی. بیشتر توضیح می‌دهی؟

جان: من با آنها قرار گذاشتم اگر می‌توانم برای پیشرفت سیری به آنها کمک کنم. من هیچ‌وقت میان مردم درباره این‌که صدای سیری متعلق به من است، حرفی نزده‌ام.

هنوز هم مردم مرا با برنامه رادیویی که 13 سال آن را اجرا کرده‌ام و برنامه تلویزیونی Weakest Link می‌شناسند.

یعنی اپل باعث نشده آدم شناخته شده‌تری شوی؟

جان: ویژگی اپل این است که یک نفر در آن تاثیرگذار نیست و حاصل تلاش جمعی است. البته یک استثنای بزرگ وجود دارد و آن هم جابز، مدیرعامل سابق اپل است. البته حتی بعد از مرگ او نیز شرکت به کار خود ادامه داد.

در کل می‌توان گفت اپل شرکت بسیار شناخته شده‌ای است که این موضوع مربوط به افراد نیست. اکنون میلیون‌ها نفر صدای مرا در جیبشان دارند و نمی‌دانم اگر کسی بپرسد آیا این صدای توست، چه پاسخی باید بدهم.

اولین بار چطور متوجه شدید صدای سیری هستید؟

سوزان: چهارم اکتبر 2011 که سیری به بهره‌وری رسمی رسید، ایمیل یکی از دوستانم را دریافت کردم که گفته بود: «من دارم با سیری کار می‌کنم، این صدای توست؟» سریع به سایت اپل رفتم و صدای خودم را شناختم.

آن لحظه احساس خاصی داشتم. از این‌که صدایم را انتخاب کرده بودند خیلی خوشحال بودم، اما از این‌که به من اطلاع نداده بودند، کمی ناراحت شدم.

جان: برنامه‌ای از رادیو در حال پخش بود که در آن برنامه‌های آیفون معرفی و بررسی می‌شد.

آن لحظه من در حال صحبت کردن با یکی از دوستانم بودم و همزمان به برنامه هم گوش می‌دادم. ناگهان به خودم گفتم این صدا چقدر آشناست! لحظه لذت‌بخشی بود.

مردم وقتی متوجه می‌شوند شما صاحب صدایی هستید که هر روز با آن حرف می‌زنند، چه واکنشی نشان می‌دهند؟

کارن: بیشتر اوقات این واکنش با هیجان‌زدگی همراه است و برایشان جالب است. اغلب والدینی که از این موضوع با‌خبر می‌شوند می‌خواهند صدای مرا با گفتن جملاتی مثل «زود بخواب» یا «دندان‌هایت را مسواک بزن» ضبط و برای فرزندانشان پخش کنند.

اما پیام‌های تشکرآمیز زیبایی دریافت می‌کنم برای کمک به کسی که با عصبانیت رانندگی می‌کند یا برای راهنمایی کردن افراد.

سوزان: مردم معمولا صدای مرا نمی‌شناسند، زیرا در طول روز من متفاوت‌تر از سیری صحبت می‌کنم، اما وقتی متوجه این موضوع می‌شوند کمی می‌ترسند!

همیشه برایم جالب بوده مردم چقدر به این صدا وابسته هستند و گاهی صاحب این صدا را فرد دیگری می‌دانم.

جان: معمولا واکنش‌ها مثبت است. وقتی سال گذشته صدای سیری عوض شد. یک کمپین در شبکه اجتماعی توییتر تشکیل شد تا صدای من بازگردد. بنابراین فکر می‌کنم مردم مرا دوست دارند.

آیا همه شما آیفون دارید و با سیری صحبت می‌کنید؟

کارن: شاید من آخرین نفری باشم که سراغ آیفون بروم، اما جالب‌ترین قسمت وقتی است که می‌بینم پسرم از سیری استفاده می‌کند. او وقتی کودک‌ بود همیشه با این جمله مرا می‌خنداند: «مامان تو تلفنه».

سوزان: من و همسرم هر دو آیفون داریم و همه افراد خانه ما از اپل و مک استفاده می‌کنند. تاکنون چند بار با سیری صحبت کرده‌ام.

اولین بار از او پرسیدم چه کار می‌کند و پاسخ داد: «با تو صحبت می‌کنم!» خنده‌دار بود. اما اگر مردم از من سوال کنند آیا زیاد با سیری حرف می‌زنم، خواهم گفت: «نه، من به اندازه کافی با خودم حرف می‌زنم.»

جان: من از سیری برای برنامه‌ریزی ملاقات‌ها، فرستادن پیغام و پرسیدن سوالاتم استفاده می‌کنم. البته سیری من صدای یک خانم است.

صادقانه بگویم به نظرم صدای جدید آقایی که جایگزین صدای من شده، کمی بی‌روح است.

اپل از زمان شروع سیری تا کنون صداها را تغییر داده است. از این که صداها جایگزین می‌شود، چه احساسی دارید؟

سوزان: خب این یک مساله اجتناب‌ناپذیر است و همه چیز تغییر می‌کند. این تغییر درخصوص هوش مصنوعی و سیری با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

سیری در حال تبدیل شدن به یک «برادر بزرگ» است و من خوشحالم که این صدای من نیست.

کارن: جایگزینی مساله‌ای نیست که مرا نگران کند. البته با توجه به این‌که خودم آیفون ندارم، شاید خیلی دیر از آن باخبر شوم؛ اما مطمئنم تاثیری را که باید در زمان خودش می‌گذاشتم، با صدایم گذاشته‌ام.

جان: سال گذشته صدایی دیگر جایگزین من شد. این ناامیدکننده است، اما فناوری مدام در حال پیشرفت و تغییر است.

باید بگویم جیمز باندهای زیادی وجود داشت، اما فقط جیمز باند اصلی در یادها‌ باقی ‌ماند و تنها یک مرد انگلیسی سیری می‌تواند وجود داشته باشد.

گوش خود را به من بسپار

دست کشیدن از تلفن‌های هوشمند، بسیار سخت است. در روز با حجم زیادی از محتوا به وسیله اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، شبکه‌های اجتماعی و حتی بازی‌های روی گوشی روبه‌رو می‌شویم که ما را از دل بریدن از این وسیله هوشمند باز می‌دارد.

اما گاهی قید تلفن همراه را زدن یک مساله اجتناب‌ناپذیر است. برای مثال زمانی که پشت فرمان خودرو نشسته‌اید یا به هر دلیل دست‌هایتان مشغول کار دیگری است.

دستیارهای صوتی می‌توانند به داد شما برسند.سیری به‌عنوان سردمدار دستیارهای صوتی، زمام امور گوشی‌های اپل را به دست گرفته است.

کارهایی مانند پاسخگویی به تماس‌ها، ارسال پیام متنی، جست‌وجو در اینترنت، باز کردن اپ‌های مختلف روی گوشی و ده‌ها کار دیگر از توانایی‌هایی است که سیری اپل می‌تواند با شنیدن صدای شما آنها را انجام دهد.

البته این اپلیکیشن تحت وب است و برای استفاده از آن باید به اینترنت وصل باشید.

همچنین اپل در آخرین به‌روزرسانی خود، هوشمندی این دستیار صوتی را بالاتر برده است. در این صورت این سرویس می‌تواند در میان اپلیکیشن‌ها جست‌وجو و پیش‌بینی کند کاربر قصد انجام چه‌کاری را دارد.

در چنین حالتی سیری متوجه می‌شود چه زمانی از روز می‌خواهید با دوستتان تماس بگیرید یا زمان مناسب برای پیدا کردن یک رستوران چه ساعتی از روز است.

آرش جهانگیری - منبع: گاردین / ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها