میترا خانم لباس‌های کهنه پسربچه پنج ساله‌اش را کنار می‌گذارد تا از آنها قاب دستمال درست کند و برای نظافت خانه از آن تکه پارچه‌ها استفاده کند. میان آن لباس‌ها چشمش به شلوار لی پسرک می‌افتد که با وجود کهنگی، همچنان مقاوم و خوشرنگ است. برای لحظه‌ای شلوار را برمی‌دارد و نگاهی به آن می‌اندازد. او به یاد می‌آورد که پسرش چقدر این شلوار را دوست داشت و چه خاطرات خوبی هم از آن داشت. میترا خانم از خود می‌پرسد با این شلوار لی چه کار کنم؟ به درد قاب دستمال نمی‌خورد، اما در عوض استفاده‌های دیگر دارد. میترا می‌خواهد با آن شلوار لی بچه‌گانه کاردستی درست کند و آن را در گوشه‌ای از اتاق پسرش قرار دهد تا خاطرات آن شلوار لی مستعمل تا سال‌های سال برای پسرش باقی بماند و همچنین به فرزند خردسالش از همین سن کم یاد بدهد که با وسایل کهنه می‌توان چه کارهای جالبی کرد.
کد خبر: ۸۴۴۶۵۸

شلوار لی کهنه موارد استفاده فراوانی دارد و شما می‌توانید آن را به صدها شیء مفید و قشنگ تبدیل کنید. پارچه لی مقاوم است و تا مدت‌های طولانی می‌تواند دوام بیاورد. بنابراین هر شلوار یا بلوز لی کهنه جان می‌دهد برای بازیافت و پیداکردن یک زندگی جدید. با ما همراه شوید.

پاکت هدیه: احتمالا هر بار که می‌خواهید به کسی اسکناس هدیه بدهید به سوپرمارکت
سر‌کوچه مراجعه می‌کنید و یک پاکت هدیه می‌خرید. به شما پیشنهاد می‌دهم این بار از خود خلاقیت نشان دهید و کاری کنید که دوستی که از شما هدیه دریافت می‌کند از سلیقه لطیفتان شگفت زده شود. پارچه لی را مانند پاکت پول برش بزنید. تکه‌ای فلش شکل برای پشت و در پاکت، و سه مثلث برای جلوی پاکت.

دو قسمت کناری را هم اندازه درآورید و قسمت پایینی را در اندازه بزرگتر. دور تا دور هر تکه را با نخ نارنجی رنگ بدوزید تا زیباتر شود. تکه‌ها را به هم وصل کنید. می‌توانید مانند تصویر، یک بالشتک کوچک قلبی شکل درست کنید و به جلوی پاکت بدوزید.

پوشش قاشق و چنگال: پارچه لی را به صورت مخروطی بدوزید تا قاشق یا چنگال را بپوشاند. روی آن را به شکل حیوان یا عروسک تزئین کنید. اگر می‌خواهید مانند این تصویر کار کنید، صورت، موها و ریش و سبیل به همراه دکمه‌های لباس پیرمرد را از کاغذ سفید و کاغذ رنگ پوست درآورید، نقاشی کنید و به هم بچسبانید و در نهایت چهره پیرمرد و دکمه‌ها را برروی پارچه بچسبانید. بالای کلاه پیرمرد هم تکه‌ای پنبه بچسبانید تا حالت قپه بالای کلاه را پیداکند. تزئین بسیار قشنگی برای قاشق و چنگال است و در مهمانی‌هایی که برگزار می‌کنید در سفره شما خواهد درخشید.

پیش‌بند: پارچه لی به دلیل ضخامت بهترین گزینه برای دوختن پیش‌بند است. اگر پیش‌بندی از جنس لی داشته باشید، دیگر لباستان به این راحتی خیس نمی‌شود. دوختن آن بسیار ساده است. طرح پیش‌بند را روی پارچه پیاده کنید و آن را بدوزید. احتمالا اندازه پارچه لی کافی نیست و لازم است شما دوتکه را به هم وصل کنید تا عرض لازم را پیدا کند. بندهای پیش بند را بدوزید و دور پیش‌بند را توردوزی کنید یا با پارچه‌ای از جنس و طرح دیگر تزئین کنید تا زیباتر شود.

روتختی: طرحی بکر و بی‌نظیر. اگرچند شلوارلی در رنگ‌های مختلف دارید، آنها را تکه تکه کنید تا بتوانید طرح چهل‌تکه درست کنید. تکه‌ها را باسلیقه به هم وصل کنید و آن را به اندازه روتختی درآورید. این کار مستلزم صبر و حوصله فراوان است، اما به نتیجه فوق‌العاده‌اش می‌ارزد. شما می‌توانید رویه بالش‌ها را هم از جنس لی درآورید، اما پارچه لی برای پوست صورت‌تان چندان مناسب نیست. از این رو بهتر است هنگام خوابیدن تکه‌ای پارچه نخی روی آن بیندازید.

گربه‌ها در سبد: دست خودتان است که آنها را داخل سبد نگاه دارید یا نه، اما فعلا که جایشان خوب است. طرح اولیه سر و بدن را روی پارچه بکشید، آن را برش دهید، جلو و پشت را به هم بدوزید و داخل را با ابر پرکنید. می‌توانید اجزای صورت را مانند تصویر با آبرنگ نقاشی کنید یا این که تک تک آنها را با پارچه درآورید و روی صورت تکه‌دوزی نمایید. یک روبان هم دور گردن ببندید و پاپیون بزنید تا گربه‌تان حسابی شیک شود. آن را در جایی مناسب قراردهید.

این هم از طرح‌هایی که امروز ملاحظه کردید. مطمئنم از این پس شلوارلی‌های کهنه شما سرنوشتی بهتر از قبل پیدا می‌کنند. ببینیم چه می‌کنید!

کیف: یکی از بهترین کاربردهای پارچه لی. نقشه کیف را روی کاغذ پوستی بکشید و قسمت جلو، پشت، کناره‌ها و زیر را روی آن بکشید. سپس الگو را به پارچه انتقال دهید و تکه پارچه‌ها را به هم وصل کنید. می‌توانید کیفتان را با استفاده از یک پارچه یا دو رنگ پارچه بدوزید. هر دو طرح زیباست. برای زیباترشدن روی کیف تکه‌دوزی کنید یا آن را مانند تصویر با پاپیون تزئین کنید. اگر دسته کیف آماده دارید به آن وصل کنید، وگرنه می‌توانید با استفاده از همان پارچه لی دسته درست کنید. آستردوزی داخل کیف فراموش نشود.

ساک خرید: دوختن این یکی راحت تر از کیف است. آن را آماده کنید و از این به بعد هنگام خریدکردن به همراه خود ببرید تا همه به سلیقه شما آفرین بگویند.

قسمت‌های جلو و پشت را به صورت دو مستطیل یا ذوزنقه برش دهید و آنها را به همراه قسمت زیر ساک به هم بدوزید.

ساک را آستردوزی کنید و برایش دسته درست کنید. می‌توانید ساک تان را با تکه پارچه‌های رنگی یا مهره‌های چوبی و یا هرچیز دیگری که میلتان کشید تزئین کنید.

جاده: احتمالا پسربچه شما هم عاشق ماشین بازی روی جاده است. پس لطفا شما هم زحمت بکشید و برایش جاده کشی کنید. پارچه لی را به صورت تکه‌هایی منحنی برش دهید، دورشان را بدوزید و آنها را روبه‌روی هم قراردهید تا جاده‌ای کج و معوج شکل بگیرد. با گواش سفید یا زرد هم خط‌کشی‌اش را انجام دهید. تکه‌ها را به هم ندوزید وگرنه جاده شما صاف روی زمین قرار نمی‌گیرد.

کفش: کیفتان را درست کردید و حالا نوبت یک جفت کفش است، اما به یادداشته باشید که این کفش‌ها به درد داخل خانه می‌خورند. به کمک کفش‌های خودتان طرح زیر، کناره‌ها و روی کفش را روی کاغذ پوستی بکشید و سپس آن را به پارچه انتقال دهید. تکه پارچه‌ها را به هم بدوزید تا کفش‌تان کامل شود. داخل کفش را آستردوزی کنید.

لیلا رعیت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها