کمیسیون جهانی تخم‌مرغ، دومین جمعه اکتبر هر سال را به‌عنوان روز جهانی تخم‌مرغ اعلام کرده تا در مورد خواص و ویژگی‌های این خوراکی ارزشمند در جهان از سوی نهادهای ذی‌ربط مراسم و برنامه‌هایی در راستای ارتقای دانش عمومی برگزار شود.‌
کد خبر: ۸۴۳۶۳۲

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تخم‌مرغ در پروتئین موجود در آن است‌. این پروتئین شامل تمام اسید‌آمینه‌های ضروری برای بدن انسان است و با توجه به قابلیت‌های بالای جذب آن نسبت به دیگر منابع پروتئینی نظیر لبنیات و گوشت‌ها، غنی‌تر به نظر می‌رسد‌. عمده این پروتئین در قسمت سفیده آن قرار دارد، اما برخلاف باور عمومی، زرده تخم‌مرغ نیز حدود 40 درصد از این ماده حیاتی را در خود دارد. علاوه‌بر آن، زرده تخم‌مرغ سرشار از چربی‌های غیر اشباع و امگا 3 است که برای سلامت قلب مفید بوده و منبعی غنی برای انرژی به شمار می‌رود. همچنین مواد مغذی دیگری نظیر ریبوفلاوین، ویتامین‌های D و B12 ، کولین و سلنیوم نیز از دیگر ترکیبات موجود در آن هستند که به ارزش غذایی‌اش اضافه می‌کنند.‌ یکی از نگرانی‌های شایع بین مردم احتیاط در مصرف تخم‌مرغ به سبب جلوگیری از بالا رفتن کلسترول است‌. باید بدانید گرچه زرده تخم‌مرغ حاوی مقادیری کلسترول است، اما این مقدار، تفاوت چندانی با میزان کلسترول در دیگر منابع نظیر گوشت و لبنیات ندارد و در برخی موارد کمتر نیز هست، لذا با توجه به میزان نیازی که بدن به کلسترول دارد، مصرف هفتگی چهار تا پنج عدد تخم‌مرغ در جیره غذایی افراد هیچ خطری برای افزایش چربی خون آنها ندارد.

مصرف تخم‌مرغ در کنار منابع فقیر از پروتئین نظیر نان، برنج یا ترکیب آن در تهیه کوکو با سیب‌زمینی موجب فرآوری یک غذای کامل از نظر انرژی و مواد مغذی برای افراد می‌شود.

همچنین تخم‌مرغ با توجه به خواص تغذیه‌ای که دارد جزو خوراکی‌های توصیه شده برای ورزشکاران و نیز کودکان و نوجوانان در حال رشد است‌. البته مانند هرغذای دیگری، تخم‌مرغ آب‌پز شده از لحاظ سلامت بر نوع سرخ شده آن ارجحیت دارد.

دکتر محمد هاشمی

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها