پیروزی بی سابقه گروه «اخوان المسلمین» مصر در انتخابات پارلمانی این کشور ، به عنوان یک تحول بنیادین در صحنه سیاسی مصر و سرفصلی جدید در تاریخ سیاسی آن ، به شمار می رود.
کد خبر: ۸۴۲۲۳

دکتر صباح زنگنه ، کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه به 3 پرسش در این خصوص پاسخ می دهد.


راهیابی چشمگیر کاندیداهای گروه «اخوان المسلمین» به عنوان یک تحول در انتخابات پارلمانی مصر ، از چه عواملی نشات می گیرد.
اخوان المسلمین یک گروه سیاسی دارای سابقه طولانی است که حضور ممتدی در مصر و جهان اسلام دارد و برای مردم این کشور کاملا شناخته شده است و اغلب ایام تاریخ معاصر را در حالت اپوزیسون گذرانده است. مردم مصر عموما متدین و مذهبی بوده و علاقه به اسلام در آنها قوی است . این گروه توانست ، در سالیان درازی که با ممنوعیت فعالیت مواجه بود ، نیروها ، هواداران و جایگاه اجتماعی خود را حفظ کند و کوشید تا از شعارهای افراطی و رفتارهای خشن پرهیز کند که اتخاذ این استراتژی مدبرانه ، با اقبال عمومی مواجه شد و مورد توجه مردم مصر قرار گرفت که نتیجه آن جلوگیری از قلع و قمع نیروهای این گروه توسط حکومت استبدادی این کشور بود. البته جناحهایی از این گروه در سالهای اخیر از آن جدا شد و تشکیلات افراطی و خشنی را شکل دادند. گروه اخوان المسلمین با بهره گیری از فضای سیاسی موجود در مصر که فشارهای داخلی و خارجی سنگینی را درخصوص تن دادن به دموکراسی تحمل می کند ، توانست کرسی های زیادی را در پارلمان کسب کند.

کسب 88 کرسی پارلمان از مجموع 454 کرسی توسط این گروه ، سبب واکنش های منفی حزب حاکم شد که دستگیری های اخیر برخی فعالان آن در این راستا بود. با این توصیف ، آینده سیاسی این گروه را چگونه ارزیابی می کنید.
اخوان المسلمین در مصر ، بارها توانسته است که از فشارهایی همچون ، دستگیری ، حذف سیاسی و فیزیکی جان سالم به در برده و به نظر می رسد که در شرایط کنونی نیز فشارهای مختلف حزب حاکم ، تنها موجب تقویت جایگاه اجتماعی این گروه در میان مردم خواهد شد و بازنده اصلی حزب حاکم خواهد بود.

ظاهرا تلاش حزب اکثریت حاضر در مجلس مصر، بر عدم واگذاری ریاست کمیسیون ها به نمایندگان وابسته به اخوان المسلمین متمرکز گردیده ، آیا این وضعیت سبب کاهش وزن سیاسی این گروه خواهد شد.
در پارلمان فعالیت های گوناگونی برای نمایندگان پیش بینی شده است. حزب اکثریت در صدد است تا با عدم واگذاری ریاست کمیسیون ها به این گروه ، از حضور آنان در تصمیم گیری های کلان مجلس و ملاقات رسمی با مقامهای اجرایی جلوگیری کند. اما از وزن آراء و امکان تاثیرگذاری آنان در جهت تصویب قوانین ، کاسته نخواهد شد و حتی می توانند در سطحی بالاتر در مجلس به ایفای نقش بپردازند. به هر حال ، حضور اخوان المسلمین در مجلس ، فاز جدیدی در موضوع ورود به حاکمیت و نظارت بر دولت و تاثیر در تصمیم گیری برای آنان گشوده است .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها