روایت روزنامه سعودی از حادثه منا

روزنامه الوطن چاپ عربستان در اقدامی فرافکنانه تلاش کرد مسئولیت فاجعه منا را به گردن شرکت مالزیایی بیاندازد که بهره بردار قطار منا محسوب می شود.
کد خبر: ۸۴۰۰۴۸
روایت روزنامه سعودی از حادثه منا

شرکت مالزیایی به عنوان بهره‌بردار جدید خط ریلی به منا و عرفات در نخستین روز عرفات ناموفق بود و فعالیت قطار ساعت هفت صبح و یک ساعت پس از راه اندازی آن متوقف شد. شب آن روز نیز در انتقال حجاج از منا به مزدلفه چندین بار توقف به وجود آمد.

سپس ساعات اولیه روز دهم یعنی روز قربانی کردن از مزدلفه به منا نیز در کار انتقال حجاج مشکل به وجود آمد که باعث شد صدای بسیاری از حجاج در بیاید و در پل جمرات ازدحام به وجود آید.

علاوه بر مهارت اندک شرکت مالزیایی در روز عرفات ، حجاج به صورت نامنظم وارد ایستگاه شدند و انتظار برای سوار شدن به قطار در ایستگاهها طولانی شد و حجاج کوشیدند با توسل به زور درهای قطارها را باز کنند.

این منابع درباره علل از کار افتادن قطار ، اختلاف دارند . برخی می گویند سرازیر شدن تعداد زیادی از حجاج به ایستگاهها و تلاش برخی از آنها برای گشودن درهای قطارها با توسل به زور از علل از کار افتادن قطارها بود و باعث شد قطارها خود به خود از کار بیافتند. برخی نیز مهارت اندک شرکت مالزیایی را علل این امر می دانند که مدت اندکی پیش از آغاز موسم حج مسئولیت راه اندازی قطار را به عهده گرفته بود. قبلا شرکت چینی مسئول راه اندازی این قطار بود.

به گفته وزارت امور شهرداریها و روستاها ، دوربینهای کار گذاشته شده در ایستگاه قطار نشان می دهد ازدحام حجاج در کنار درهای واگنها و تلاش شمار زیادی از آ‌نها برای ورود به واگنها و جلوگیری از بستن درهای واگنها و گشودن درها با توسل به زور باعث شد سامانه خودکار بستن درها از کار بیافتد.

سران سعودی دست از لجبازی بردارند

روزنامه‌نگار سرشناس دنیای عرب با نصیحت سران سعودی به دست کشیدن از لجبازی، نظریه «گروگان بودن» مفقودان ایران را مطرح کرد و نوشت مفقود بودن حجاج ایرانی از نظر ایرانی‌ها معنا ندارد.

به گزارش فارس، «عبدالباری عطوان» نویسنده فلسطینی‌الاصل و مطرح دنیای عرب، با بر شمردن شکست‌های عربستان در یمن، سوریه و اخیرا در برگزاری مراسم حج و رخ داد فاجعه منا، سران سعودی را نصیحت می‌کند که از یک دندگی دست بردارند.

سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم می‌نویسد: اختلاف بین ایران و عربستان بار دیگر در پی کشته شدن نزدیک به 800 حاجی که بیش از 140 تن آن ها ایرانی هستند، بالا گرفته است.

به نوشته عبدالباری عطوان، ایران از لحظات ابتدایی ماجرا حالت تهاجمی به خود گرفت و عربستان را مسئول حادثه دانست و خواستار عذرخواهی این کشور از تمام حادثه دیدگان و مسلمانان شد.

اما در مقابل، مقامات سعودی در حالت دفاعی قرار دارند و «شیخ عبدالعزیز آل شیخ» مفتی عربستان، رهبران سعودی را از هر گونه مسئولیتی در این حادثه مبری دانسته و گفته است: «ازدحام جمعیت از جمله مسائلی نیست که انسان بتواند به آن تسلطی داشته باشد».

«عبدالله آل الشیخ» اما پا را فراتر گذاشته و خود حجاج را عامل حادثه دانسته است.

ترامپ: به من رای بدهید، مالیات نگیرم

نامزد پر حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وعده داد در صورت راه یابی به کاخ سفید، مالیات‌ها را برای اقشار کم درآمد جامعه به صفر کاهش دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تازگی طرح‌هایی را برای کاهش مالیات ها ارائه کرده است.

وی وعده داد در صورت راهیابی به کاخ سفید، مالیات اقشار کم درآمد جامعه و شرکت های بزرگ را کاهش دهد. این درحالیست که سرمایه داران وال استریت همچنان باید مالیات های بیشتری را در مقایسه با دیگران پرداخت کنند. دونالد ترامپ قرار است امروز بسته سیاست مالیاتی خود را منتشر کند.

بحث مالیات در آمریکا از جمله مواردی است که جمهوری‌خواهان و دموکراتها در خصوص آن اختلاف نظر دارند. جمهوری‌خواهان همواره خواستار کاهش مالیات ها بوده اند. این درحالیست که دموکراتها خواهان افزایش سقف مالیات ها هستند.

توهم «پارچین» در حال از بین رفتن است

تحلیلگر مستقل آمریکایی در یاداشتی با اشاره به بازدید اخیر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پارچین و ساختگی خواندن ادعاها درباره این سایت نوشت: «افسانه و توهم هسته‌ای ساخته شده درباره پارچین در حال از بین رفتن است».

گرت پورتر در مطلبی با اشاره به دروغ‌های رسانه‌های غربی درباره پارچین، از آغاز روند از بین رفتن و فروپاشی «افسانه هسته‌ای پارچین» تاکید کرد.

وی با اشاره به گزارش سال 2011 خبرنگار آسوشیتدپرس به نقل از برخی منابع اطلاعاتی دولتی ناشناس که ادعا شده بود ایران در حال جداسازی سیلندر و آزمایش مواد هسته‌ای در پارچین است، ‌نوشت: «اگر این موضوع صحت داشت این مدرکی از فریب هسته‌ای ایران می‎‌بود اما مشکلی درباره این ادعا وجود داشت. مقامات دو کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تصاویر و عکسهای هوایی پارچین را از نزدیک دنبال می‌کردند،‌این داستان را رد کرده و نادرست خواندند».

خبرنگار مستقل آمریکایی ادامه داد: «یکی از آن دو کشوری که داستان را رد می‌کردند، مشخصا آمریکا بود. جان کربی سخنگوی وقت پنتاگون به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت که او "هیچ چیزی که نشان دهد آن نگرانی‌ها موجه باشند،‌ ندیدم". سریال داستان آسوشیتدپرس این سوال را مطرح می‌کند که چرا نام کشوری که داستان غلط جداسازی سیلندر توسط ایران را مطرح کرده، قابل انتشار نیست؟ هدف مشخص چنین داستانی آماده کردن دولت و افکار عمومی برای بازدید احتمالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این سایت در آینده است».

پورتر افزود: «در واقع پیدا نشدن هیچ چیز در سایت نشان می‌دهد کشور در معرض سوال همان کشوری بود که داستان سیلندر انفجاری را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده بود و نیز آنکه آن کشور می‌دانست هیچ سیلندری در آنجا وجود ندارد چرا که این یک داستان ساختگی بوده است».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها