جنایت کشورهای غربی در سوریه بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اما اعتراف این مطلب از زبان آمریکایی‌ها جای بسی تامل دارد. در همین رابطه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از سازمان اطلاعات آمریکا اذعان کرد 30 هزار تروریست خارجی از سال 2011 به عراق و سوریه رفته‌اند که دو برابر برآوردهای پیشین در سال گذشته است.
کد خبر: ۸۳۹۷۸۴

به نوشته این روزنامه آمریکایی، شمار داوطلبان پیوستن به داعش در 12 ماه گذشته دو برابر شده است و این موضوع مدرک مستدلی است که نشان می‌دهد تلاش‌های بین‌المللی برای تقویت مرزها، همکاری‌های اطلاعاتی و مبارزه با ضدتروریسم بی‌فایده بوده و همچنان داعش جنگجویان جدیدی را استخدام می‌کند. نیویورک‌تایمز به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا نوشت در ۱۲ ماه گذشته حدود۲۵۰ شهروند آمریکایی به خاورمیانه سفر کرده‌اند که۱۵۰ نفر آنها به گروه‌های تروریستی پیوسته‌اند. این میزان نیز تقریبا از یک سال پیش تاکنون دو برابر شده ‌است. گفته می‌شود تروریست‌های خارجی که تاکنون به داعش پیوسته‌اند از 100 کشور هستند. حدود یک سال پیش مسئولان آمریکایی اعلام کرده بودند حدود 15 هزار نیروی تندرو خارجی از 80 کشور به سوریه و عراق رفته‌اند و بیشتر آنها به داعش پیوسته‌اند. آمارهای کنونی نشان می‌دهد این مقدار دو برابر آن چیزی بوده که اعلام شده بود.

به گزارش این منبع: «برخلاف گزارش‌های پنتاگون مبنی بر کشته شدن۱۰ هزار عضو گروه تروریستی داعش در جریان حمله‌های هوایی ائتلاف، این گروه تروریستی به جذب نیروی خود ادامه داده و ماهانه هزار نفر به این گروه ملحق می‌شوند.» نیویورک تایمز در ادامه این گزارش می‌نویسد: سیاست‌های دولت اوباما در مورد سوریه و مبارزه با داعش شکست خورده است، زیرا تلاش‌های جهانی برای مبارزه با داعش و تشکیل ائتلاف علیه این گروه باعث آواره شدن ده‌ها هزار پناهنده در خاورمیانه و آفریقای شمالی شده است و بسیاری از آنها دنبال یک سرپناه برای فرار از خشونت‌ها در سوریه و نقاطی هستند که تحت تسلط داعش است. تینا اس کیدانو مقام ارشد مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجه آمریکا نیز ماه جاری یک جمع‌بندی از مشکل جدی مبارزه با تروریسم ارائه داد که در آن به دلایل شکست طرح اوباما پرداخته بود. وی اعلام کرد دلیل عمده این شکست به خاطر توانایی بی‌سابقه داعش برای استخدام اعضای جدید از طریق اینترنت و رسانه‌های اجتماعی است.

انگلیس، فرانسه و روسیه

همزمان با انتشار این گزارش تکان‌دهنده، مسئولان ریاست‌جمهوری فرانسه روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کردند هواپیماهای جنگنده این کشور برای نخستین بار مواضع گروه تروریستی داعش را در سوریه بمباران کردند.منابع کاخ الیزه در این بیانیه اعلام کرد: این عملیات با رعایت استقلال عمل فرانسه و هماهنگ با شرکای منطقه‌ای، اراده فرانسه را در مبارزه با تهدید تروریستی داعش تائید می‌کند. مقام‌های فرانسوی همچنین اعلام کردند حمله‌های هوایی با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده از پروازهای شناسایی این کشور بر فراز سوریه و هماهنگ با دیگر اعضای ائتلاف علیه داعش انجام شده است. بیانیه فرانسه همچنین می‌افزاید: «مساله‌ای که بیش از هر چیز در سوریه اهمیت دارد، انتقال قدرت سیاسی به منظور هماهنگی میان عناصر دولت و گروه‌های میانه‌رو است.»

در همین حال وزیر خارجه فرانسه طی یک نشست خبری در حاشیه سخنرانی در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک افزایش اعزام نیروهای روسی جدید به سوریه را باعث توقف تلاش‌ها و گفت‌وگوها در سوریه دانسته و از مسکو خواست درخصوص این حمایت‌ها توضیح دهد. لوران فابیوس با تاکید بر این‌که «قبول اسد به عنوان بخشی از آینده سوریه، ما را به شکست سوق می‌دهد» در عین حال ابراز امیدواری کرد اهداف و نیات روسیه درباره سوریه طی روزهای آینده روشن می‌شود. وی در ادامه با اشاره به این‌که وضعیت سوریه به‌شدت فاجعه‌بار است، گفت: نشست‌هایی در این زمینه بدون حضور کشورهای عربی ممکن نیست. فابیوس با اشاره به این‌که کشورهای اروپایی در مورد کناره‌گیری اسد از قدرت به عنوان پیش‌شرط مذاکرات نظر واحدی ندارند، گفت این امر نباید پیش‌شرط مذاکرات سیاسی باشد.

از سوی دیگر دولت انگلیس با وجود آن‌که می‌گوید جنگنده‌هایش در عملیات رزمی علیه داعش در عراق به شکل مستقیم حضور دارند، اما می‌‌افزاید: به دلیل مخالفت دولت دمشق تنها به پرواز‌های شناسایی و اطلاعاتی می‌پردازند. ارتش انگلیس هنوز منتظر مجوز پارلمان این کشور است تا حملات خود را در سوریه آغاز کند. در همین حال مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس دراین باره گفته است وی تا زمان حصول اطمینان از حمایت لازم، آمادگی ندارد طرح انجام عملیات نظامی در سوریه را به پارلمان بفرستد. این اظهارات نشان می‌دهد کشورهای غربی بیش از آن‌که اراده‌ای جدی برای مبارزه با تروریسم در سوریه یا عراق داشته باشند بیشتر به فکر برگزاری مانورهای تبلیغاتی و بهره‌برداری‌های لازم از آن هستند. مساله حضور روسیه در سوریه نیز طی روزهای گذشته برای کشورهای غربی جنجال‌برانگیز بوده است.

این درحالی است که ولادیمیر پوتین‌، رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در خصوص راه‌های عملی برای همکاری در زمینه مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی صحبت کرد. پوتین قصد دارد یک ائتلاف بین‌المللی جدید علیه تروریست‌‌ها در سوریه اعلام کند. همچنین عبدالله دوم پادشاه اردن در دیدار با نخست‌وزیر آلبانی در حاشیه هفتاد و دومین نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با تاکید بر لزوم دستیابی به راهکاری سیاسی برای بحران سوریه که مورد توافق همه طرف‌های بین‌المللی باشد از جامعه جهانی خواست در میزبانی از پناهجویان سوری به این کشور کمک کنند. بحران سوریه که از پنج سال پیش شروع شد تاکنون میلیون‌ها آواره و صدها هزار کشته و مجروح داشته است‌.

ناو هواپیمابر چین در سواحل سوریه

پکن تصمیم گرفته است در کنار استفاده از ابزار اقتصادی برای تولید قدرت در صحنه بین‌الملل، وارد فاز سیاسی و نظامی نیز بشود. پهلو گرفتن اولین ناو هواپیما بر چینی در ساحل سوریه نوید بخش این موضوع است. در این راستا، خبرگزاری «اکی» ایتالیا به نقل از معارضان مسلح سوریه ‌نوشت: محموله‌های پی در پی در حجم عظیمی از تجهیزات نظامی و در انواع مختلف از چین به دست دولت سوریه می‌رسد و این محموله‌ها یا از طریق دریا یا به صورت هوایی وارد سوریه می‌شود.

مریم کاظمی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها