نیمار پس از تجربه تلخ رقابت‌های کوپا آمریکا دوباره به تیم ملی فوتبال برزیل بازگشته و سعی می‌کند پیش از هر چیزی ذهن‌های منفی را نسبت به خود دوباره تغییر دهد. ستاره‌ای که یکی از مقصران حذف زودهنگام برزیل از دور رقابت‌های کوپا آمریکا 2015 معرفی و بابت آن اخراج بچگانه مقابل تیم ملی فوتبال کلمبیا هنوز شماتت می‌شود، می‌خواهد برای تیم ملی کشورش همان ستاره همیشگی باشد.
کد خبر: ۸۳۵۹۶۷

او بتازگی در دیدار تدارکاتی تیم ملی فوتبال کشورش مقابل آمریکا دو گل از چهار گل تیمش را زد تا باز هم رکورد خود را بهبود ببخشد. نیمار که کسب توپ طلای فوتبال دنیا را اصلی‌ترین هدف خود می‌داند با این دو گل تعداد گل‌های ملی خود را به عدد 46 رساند. توپ طلا را نباید تنها هدف نیمار قلمداد کرد. او اهداف زیاد دیگری هم دارد؛ پشت سر گذاشتن پله! آیا او موفق خواهد شد؟ برای پاسخ به این سوال باید آمار گلزنی این بازیکن را در گذشته و پیش‌بینی آن را در آینده ارزیابی کرد.

69/0 گل در هر بازی

نیمار برای نخستین بار در سال 2010 برای تیم ملی فوتبال برزیل به میدان رفت. او در آن زمان تنها 18 سال داشت. نخستین گل ملی نیمار در یک بازی دوستانه مقابل آمریکا به ثمر رسید. برزیل 2 بر صفر آمریکا را شکست داد و نیمار 18 ساله زننده یکی از گل‌های تیمش بود. پس از آن نیمار 67 مرتبه دیگر برای تیم ملی فوتبال کشورش به میدان رفت و 45 گل دیگر زد؛ این یعنی میانگین 69/0 گل در هر بازی که البته میانگین قابل قبولی برای یک مهاجم به شمار می‌رود. البته نرخ گلزنی نیمار در تیم ملی فوتبال برزیل هر سال بالاتر رفته و این یعنی گذر زمان آمار گلزنی این بازیکن را بهبود بخشیده است. در صدر فهرست بهترین گلزنان برزیل کسی نیست جز پله. این اسطوره بی‌بدیل فوتبال 77 گل را در 92 بازی ملی به ثمر رساند. در رده دوم برترین گلزنان تاریخ برزیل رونالدو قرار دارد که 62 گل ملی را در 98 مسابقه زد. در رتبه سوم زیکو با 66 گل قرار دارد. او 89 مرتبه برای سلسائو به میدان رفت. روماریو هم که 70 بازی ملی برای برزیلی‌ها انجام داد، 55 گل ملی زده است. به این ترتیب، نیمار چهار بازیکن را بالای سر خود می‌بیند. نیمار 46 گل هدف بعدی خود را درجایگاه روماریو جستجو می‌کند؛ فقط 9 گل دیگر با روماریو فاصله دارد.

راه طولانی

نیمار اکنون 23 سال دارد. در بهترین حالت ممکن او می‌تواند هشت سال دیگر برای سلسائو به میدان برود. شاید هم این زمان بیشتر طول بکشد، اما نکته‌ای که اینجا اهمیت دارد به تعداد گلزنی‌های او برمی‌گردد. نیمار از سال 2010 برای برزیل بازی می‌کند و 46 گل زده؛ این یعنی 2/9گل در هر سال. نیمار بر اساس پیش‌بینی‌ها هشت سال دیگر در تیم ملی فوتبال برزیل کار دارد. اگر ستاره برزیلی بارسلونا با همین روند به گلزنی خود در ترکیب سلسائو ادامه دهد (یعنی 2/9گل به ازای هر سال) باید گفت که او در پایان هشت سال 6/73 گل دیگر می‌زند. واقعا چنین کاری از نیمار برمی‌آید؟

2 نیمار متفاوت

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به این موضوع پرداخت که آیا نیمار اکنون در اوج است یا خیر؟ پاسخ بسیاری از هواداران این بازیکن به این سوال قطعا خیر است. نیمار یکی از برترین بازیکنان دنیا در سال‌های آینده معرفی می‌شود، بازیکنی که می‌تواند به سلطه رونالدو و مسی بر توپ طلای فوتبال دنیا پایان دهد. در واقع به اعتقاد بسیاری هنوز ظرفیت‌های قابل توجهی از نیمار آشکار نشده است. او می‌تواند نقش مهم‌تری در فوتبال دنیا داشته باشد. اما در مقابل این اعتقاد، نظریه دیگری هم وجود دارد. بسیاری بر این باورند نیمار چیزی بهتر از آنچه هست نخواهد شد و اگر هم پیشرفت کند تفاوت خیلی زیادی با الان خود نخواهد کرد. یک نوع بدبینی هم نسبت به این بازیکن وجود دارد. پیش‌بینی دیگر این است که نیمار بزودی دوران افول خود را آغاز خواهد کرد، افولی که دیگر پایانی بر آن وجود ندارد و بتدریج نیمار را به جایگاه اولیه خودش هل خواهد داد.

موانع بر سر راه نیمار

نه تنها از نیمار که از پس کمتر بازیکنی برآمده است که بتواند هشت سال در یک شرایط ثابت باشد و به درخشش و گلزنی خود ادامه دهد. شاید نیمار بتواند در چهار سال آینده به ازای هر سال 9 گل بزند، اما پس از آن بعید به نظر می‌رسد این ستاره به روند خوب خود ادامه دهد. برای هر چیزی حدی وجود دارد و متاسفانه باید گفت حد نیمار این نیست که هشت سال ستاره نخست تیم ملی فوتبال برزیل باشد، آن هم در شرایطی که استعدادهای زیادی یکی پس از دیگری در دل فوتبال برزیل ظهور می‌کند. اصلا نمی‌توان پذیرفت با توجه به استعدادهای طلایی و بی‌شمار فوتبال برزیل بازیکنی همانند نیمار بتواند مدتی طولانی در تیم ملی فوتبال برزیل دوام بیاورد. از سویی، مهاجم برزیلی بارسلونا بازیکنی شکننده معرفی می‌شود. او در طول سال حداقل یک بار مصدوم می‌شود. این مصدومیت‌ها می‌تواند مانع دیگری برای بهبود رکورد او باشد. اما با تمام این اوصاف باید گفت نیمار تنها ستاره‌ای در فوتبال برزیل محسوب می‌شود که تهدیدی جدی برای پله در سال‌های بعد است. نباید فراموش کرد نیمار بزرگ‌ترین خطر هم برای رکورد 109 گل ملی علی دایی محسوب می‌شود! نیمار می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین رکوردزنان دنیای فوتبال باشد؟ برای فهمیدن این موضوع باید سال‌ها صبر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها