jamejamonline
سلامت عمومی کد خبر: ۸۳۵۹۶۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۴  |  ۱۶:۰۰

رفتن به مطب دندانپزشکی برای بیشتر مردم ترسناک است چه رسد به این که از هشدار جدید دانشمندان با خبر شوند که می گویند مراجعه به دندانپزشک احتمال ابتلا به آلزایمر را بالا می برد.

دندانپزشکی، خطر آلزایمر را افزایش می دهد ؟

به گزارش جام جم آنلاین، این هشدار از سوی پورفسور جان کالینگ، متخصص مغز و اعصاب از کالج لندن مطرح شده است. به گفته او یکی از انواع پروتئین های خطرناک که به مغز آسیب می رسانند بتا آمیلوئید است و امکان دارد این پروتئین که زمینه ساز آلزایمر نیز می شود، از این طریق منتقل شود.

دانشمندان می گویند بتا آمیلوئید، توده های کوچکتری می سازد که رابطه بین سلول های مغزی را مختل می کند و به این ترتیب باعث آلزایمر می شود.

کالینگ به دیلی میل توضیح می دهد که این پروتئین به آسانی با ضدعفونی کردن وسایل دندانپزشکی از بین می رود و بنابر این خطر متوجه آن دسته از بیماران است که به دندانپزشک های نابلد یا سهل انگار مراجعه می کنند.

هرچند او تاکید می کند که برای نظر دادن قطعی درباره ایده اش باید پژوهش های بیشتری انجام شود اما این نخستین بار نیست که هشدار ویژه ای درباره جراحی های دندانپزشکی منتشر می شود برای نمونه در سال 2011 ، مقاله ای از پژوهشگران دانشگاه ساوتهمپتون در مجله علمی عصب شناسی منتشر شد که نشان می داد که جراحی های ناسالم دندانپزشکی، سرعت بیماری آلزایمر را در کسانی که در مراحل ابتدایی آن هستند زیاد می کند.

پورفسور کلیو هولمز، پژوهشگری که این ادعا را مطرح کرد اعتقاد داشت عفونت یا آسیب های فیزیکی به بدن که احتمال دارد در جراحی های دندانپزشکی رخ بدهد، می تواند پیشرفت بیماری آلزایمر را در مراحل اولیه بیشتر کند.

این متخصص و گروه پژوهشی اش، 300 بیمار در مراحل اولیه آلزایمر را 6 ماه تحت نظر گرفتند و متوجه شدند در بدن کسانی که تحت جراحی های دندانپزشکی یا پزشکی قرار گرفته بودند ، گلبول های سفید بیشتری تولید می شد و کاهش توانایی شناختی شان هم سریع تر بود.

پژوهش ها همچنین ثابت کرد که جراحی ها باعث افزایش عدم تمرکز، خواب آلودگی و بی حالی می شدند با این حال توضیحات ما به این معنا نیست که باید رفتن به دندانپزشکی را که کنار بگذارید چون نرفتن به دندانپزشکی هم باعث التهاب لثه، تب و درد و عفونت می شود و به سلامت آسیب می زند با این حال باید دندانپزشک هایی را انتخاب کنید که اصول بهداشتی را رعایت کنند و نسبت به بیمارشان احساس مسئولیت داشته باشند.

پژوهشگران همچنین می گویند چاقی، دیابت نوع دو، سیگار کشیدن، عفونت های بدنی و بیماری های دهان و دندان نیز از دیگر عوامل زمینه ساز آلزایمر هستند.

خبرنگار جام جم آنلاین