حفظ سلامت عروق با ویتامین C

مصرف انواع ویتامین‌ها در رژیم غذایی روزانه، سلامت بدن را به دنبال دارد و در این میان، برخی برای جبران کمبود این نیاز از مکمل‌ها نیز استفاده می‌کنند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد مصرف مکمل‌های ویتامین C تنگی عروق خونی را که به دنبال اضافه وزن و چاقی افزایش می‌یابد، کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۸۳۵۴۴۳

محققان در این تحقیق 35 فرد بالغ چاق و مبتلا به اضافه وزن را مورد مطالعه قرار دادند و تأثیر مصرف این ویتامین و ورزش را روی پروتئین موسوم به «اندوتلین ـ 1» با هم مقایسه کردند. این پروتئین عملکرد انقباضی روی عروق خونی دارد. فعالیت اندوتلین ـ 1 در افراد چاق و دچار اضافه وزن بالا بوده و به دلیل بالا بودن فعالیت آن، عروق خونی کوچک بیشتر در معرض تنگ شدن و انقباض قرار می‌گیرد؛ در نتیجه جریان خون عبوری کاهش یافته و خطر بروز بیماری‌های عروقی افزایش می‌یابد.

محققان دانشگاه کلرادو بر این باورند که ورزش می‌تواند فعالیت پروتئین اندوتلین ـ 1 را کاهش دهد. از سوی دیگر، مکمل ویتامین C نیز عملکرد عروق خونی را بهبود بخشیده و مانند ورزش، فعالیت این پروتئین را کاهش می‌دهد. آنها دریافتند مصرف مکمل‌های ویتامین C روزانه 500 میلی‌گرم مانند راه رفتن مقدار پروتئین «اندوتلین ـ 1» را کاهش می‌دهد. ویتامین C به افرادی که استرس فیزیکی بالایی دارند؛ مانند دوندگان دوی ماراتن، کمک می‌کند که خطر سرد شدن بدن آنها به خاطر تنگ شدن عروق کاهش پیدا کند.

منبع:‌Medicalnewstoday

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها