جلیلی و ظریف، دیروز مهمان جلسات صبح و عصر کمیسیون ویژه برجام مجلس بودند

کمیسیون برجام؛ صبح انتقاد، عصر دفاع

کمیسیون ویژه برجام دیروز یکی از مهم‌ترین جلسات خود را در دو نوبت صبح و عصر برگزار کرد. نکته مهم در این دو جلسه، حضور دو تیم قبلی و فعلی مذاکره‌کننده هسته‌ای در جلسات دیروز این کمیسیون بود، به‌طوری که در جلسه صبح که نهمین جلسه این کمیسیون بود، سعید جلیلی عضو شورای عالی امنیت ملی، علی باقری معاون سابق جلیلی و فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی مهمان کمیسیون ویژه بودند و در جلسه عصر یعنی دهمین جلسه، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وی حضور داشتند که این خود باعث شد تا دو روایت تا اندازه‌ای متفاوت از برجام در این دو جلسه ارائه شود.
کد خبر: ۸۳۵۳۲۱

جلیلی: ساختار تحریم‌ها باقی مانده است

بر اساس خبرهای منتشر شده از جلسه صبح دیروز کمیسیون برجام، تاکید مجدد سعید جلیلی بر حفظ ساختار تحریم در برجام و قطعنامه 2231 و اعلام این که تحریم‌های کشورهای اروپایی حفظ شده و بقیه تحریم‌ها فقط تعلیق و نه لغو خواهد شد، از نکات اصلی جلسه صبح دیروز بود.

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما درباره اظهارات تیم قبلی مذاکره‌کننده گفت: جمع‌بندی مطالب آقای جلیلی شامل چهار نکته اصلی بود؛ یکی حفظ ساختار تحریم‌ها در برجام و قطعنامه و پابرجا ماندن تحریم‌های اولیه آمریکا، که از نگاه ایشان تحریم‌های ثانویه نیز فقط توقف موقت خواهد داشت. همچنین گفته شد که ساختار تحریم‌ها حفظ خواهد شد و برگشت‌پذیری آنها نیز بسیار راحت و آسان بوده که برای کشور پرهزینه خواهد بود. بنابراین از نظر ایشان خطوط قرمز کشور در حوزه تحریم‌ها حفظ نشده و هدف اصلی مذاکرات که لغو تحریم‌ها بود هم حاصل نشده است.

جلیلی: خطوط قرمز کشور در حوزه تحریم‌ها رعایت نشده است

همزمان حساب توئیتری منسوب به سعید جلیلی دیروز به بازتاب بخشی از دیدگاه‌های مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای کشورمان پرداخت. در یکی از توئیت‌ها آمده است: «در 10 بخش از قطعنامه2231 تصریح شده ایران ذیل بند41 فصل7 باقی می‌ماند.» او در توئیت دیگر خود یادآور شده است: «قطعنامه می‌گوید باید با درخواست‌های آژانس به‌طور کامل همکاری کنید. این یعنی انتظارات نابه‌جای آژانس هم باید عملیاتی شود». در یکی دیگر از این توئیت‌ها خاطرنشان شده است: «در ژنو گفتند تمام تحریم‌ها برداشته شود، در لوزان تحریم‌های کمتری توافق شد، اما در وین، تحریم‌های مالی و اقتصادی هم با یک اعتراض بازمی‌گردد.» در حساب توئیتری منسوب به جلیلی همچنین آمده است: «مطابق برجام، آمریکا در قبال قانونی که بانک مرکزی را تحریم کرده بود، تعهدی نداده است.»

ظریف: ایران دیگر ذیل فصل هفتم نیست

با وجود این انتقادات، محمدجواد ظریف در جلسه دیروز عصر کمیسیون، به برخی نقدهای تیم سابق هسته‌ای پاسخ داد که سخنگوی کمیسیون ویژه آن را این طور روایت کرد: «آقای ظریف گفت که ما دیگر ذیل فصل هفتم شورای امنیت نیستیم.»

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، با اشاره به برگزاری دهمین جلسه کمیسیون برجام تصریح کرد: موضوع اول، بحث لغو تحریم‌ها بود که جامعه نیز به آن حساسیت دارد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، یکی از هدف‌های مذاکره هم لغو تحریم‌ها بود. موضوع دوم بررسی قطعنامه‌های گذشته بویژه قطعنامه 1929 و همچنین قطعنامه 2231 بود که مورد توجه اعضای کمیسیون قرار داشت، بنابراین بحث‌هایی صورت گرفت و به دو پرسش نیز درخصوص خروج ایران از ذیل فصل هفتم شورای امنیت و همچنین موضوع وفق ماده 41 که حداقل در ده بند قطعنامه به آن اشاره شده است، پاسخ داده شد.

ظریف: اجرای تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا متوقف خواهد شد

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام توضیحات محمدجواد ظریف را بسیار خوب خواند و گفت: ایشان توضیحات کاملی درخصوص لغو تحریم‌ها به کمیسیون ارائه کرد و گفت که تحریم‌های مالی، پولی و اقتصادی اتحادیه اروپا از روز اجرای برجام به طور کامل لغو خواهد شد.

آقای ظریف همچنین بیان کرد که اجرای تحریم‌های اولیه و ثانویه آمریکا نیز متوقف خواهد شد و بعد از هشت سال رئیس‌جمهور آمریکا موظف است که لغو تحریم‌ها را به کنگره ببرد و به تصویب برساند و ما نیز موظفیم که پروتکل الحاقی را در مجلس مطرح کنیم.

نقوی حسینی همچنین درخصوص توضیحات ظریف در باره تحریم‌های شورای امنیت گفت: ایشان صراحتا اشاره کرد که همه تحریم‌های مالی، پولی و اقتصادی قطعنامه قبلی از روز اجرا لغو خواهد شد. وی با بیان این‌که آقای ظریف گفت که ما کاملا‌ از ذیل فصل هفتم خارج شده‌ایم، تصریح کرد: وزیر امور خارجه اظهار کرد اگر در بندها اشاره‌ای به وفق ماده 41 شده غیر از یک مورد تجویز برگشت‌پذیری، بقیه امتیازاتی است که در قبال لغو تحریم‌های قطعنامه‌های قبلی به ما داده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها