فضای مترو به‌دلیل تراکم و در گردش بودن جمعیت محل امنی برای فعالیت بزهکاران است، به همین دلیل برای ساماندهی دستفروشان در مترو باید از تمام ظرفیت‌های موجود بهره برد.
کد خبر: ۸۳۳۷۷۲

در واقع می‌توانستیم مساله دستفروشی در مترو را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که به وضع کنونی نرسیم، زیرا در مجموعه‌ای که ورود و خروج آن قابل کنترل است، براحتی می‌توان مسائل فرهنگی و اجتماعی را مدیریت کرد. این در حالی است که نیرو، اختیارات و مکانیزم‌های لازم را نیز برای حل این مشکل در اختیار داریم، بنابراین رسیدن به شرایط کنونی را باید در بی‌توجهی و غفلتی جستجو کرد که در ادوار فعالیت مترو از ابتدا تاکنون از سوی مدیران مترو اتفاق افتاده است.

برطرف کردن تمام مسائل اجتماعی نیازمند کار بین بخشی است و علت موفق نبودن ما نیز در مدیریت انواع آسیب‌های اجتماعی، بین بخشی بودن این مساله و نبود متولی مشخص است در واقع اگر مدیریت یکپارچه برای مدیریت شهر داشتیم مسائل بهتر حل می‌شد، اما درخصوص موضوع دستفروشی در مترو که مدیریت صفر تا صد آن یکجاست و به زبان ساده تر کلید در ورود و خروج آن در اختیار مدیری مشخص است این موضوع قابل قبول نیست، زیرا با ساز وکارهای دیگری مانند استفاده درست از امکانات این مشکل قابل حل است، برای نمونه علاوه براین‌که ما پلیس مترو را در اختیار داریم در شهرداری نیروی شهربان یا نیروی رفع سد معبر نیز وجود دارد، در واقع این نیروها با اختیارات قانونی می‌توانند با این مساله برخورد کنند.

مشکل دیگر در این بین این‌که متاسفانه کارهایی که زحمت دارد و به چشم نمی‌آید مورد توجه مدیران قرار نمی‌گیرد، نبود دستفروش و تکدیگری نیز از این دست کارهاست که مدیران برای رفع آن تلاش نمی‌کنند. البته در این بین باید توجه کرد که شرایط اجتماعی و اقتصادی در جامعه نیز مناسب نیست، برای نمونه آمار بیکاری نگران‌کننده است، به همین دلیل نباید فروش مواد مخدر را به تمام دستفروشان نسبت داد، علاوه براین مسائلی مانند مشکل دستفروشی در مترو یا تکدیگری حل نخواهد شد مگر زمانی که خود شهروندان به این نتیجه برسند که از جای مناسب خرید کنند یا برای کمک به نیازمند باید از طریق مجاری قانونی اقدام شود. شهرداری برای ساماندهی دستفروشان می‌تواند از کمک مدیران محلات نیز بهره ببرد، چون اکنون در 354 محله تهران مدیر محله وجود دارد و با کمک این افراد می‌توان بازار روز محلی ایجاد کرد تا دستفروشان با هویت مشخص و در محل و ساعت مشخص محصولات خود را ارائه کنند.

مرتضی طلایی

نایب رئیس شورای شهر تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها